Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

La kresne barn legge seg sultne ...

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-09, 19:12   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La kresne barn legge seg sultne ...

Jeg var et kresent barn, og jeg har et kresent barn selv så jeg himler av slike artikler, som presenterer det hele så innmari svart-hvitt. Det er ganske mange grader mellom "Vil du ha A, B, C, D eller nugatti til middag vennen min?" og "Hvis du ikke spiser spinaten din må du gå sulten til sengs". Det kan være mange grunner til kresenhet - intoleranser, vanskeligheter med å tygge eller svelge, eller rett og slett bare at man ikke hadde lyst på det den dagen. Det er da mange ganger sambo og jeg diskuterer middagsplaner, og en av oss sukker over at vi ikke har lyst på det eller det den dagen. Så derfor har jeg stor forståelse for at en liten kropp har det på samme måte, enkelte dager "liker" man ikke noe man likte i forrige uke, fordi man ikke har lyst på det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 19:21   #2
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Mitt barn legger seg aldri sulten nei. Har en gutt som er tynn og liten og ingenting å gå på, om han ikke spiser middag så får han noe annet. Sikkert mange som irriterer seg over at han får det han vil ha stort sett,men det får de bare gjøre.For meg er det viktigere å få i gutten mat enn at han skal sulte fordi vi kun serverer det vi lager der og da, som han ikke liker.Vi lager aldri 2 middager men vil han ikkeha det vi har til middag får han frukt eller brødskive.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 19:28   #3
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg blir litt oppgitt over at alt skal være svart/hvitt og enten/eller. Barn tar ikke skade av ditt og barn tar ikke skade av datt er ofte et argument som brukes for å fremme den "gammeldagse" barneoppdragelsen. Neivell, så tar de ikke skade av å legge seg sulten. Men, de tar da vel strengt tatt ikke skade av å legge seg mette heller. Tror faktisk ikke de tar skade av å legge seg mette etter å ha fått spist noe de liker heller.

Hvis jeg legger velviljen til, så tar jeg poenget. Joda, jeg gjør det. Men, jeg synes at meninger om barneoppdragelse "alltid" presenteres så bombastisk.

Her i huset er det ingen som trenger å legge seg sulten. Men, det innebærer ikke at det spises brødskive med nugatti hver kveld. Guttungen får, akkurat slik som vi voksne, velge mellom det som er tilgjengelig av pålegg. Har han ikke lyst på det vi har, vel da får han selv velge. Er han sulten nok til å spise noe han ikke har veldig lyst på? Eller er han egentlig ikke sulten og det kanskje er grunnen til at han ikke har lyst på noe?

Det er selvsagt en balansegang mellom å la barn få valg og det å hele tiden legge seg flat for et hvert ønske barne ytrer. Livet består av valg. Hvorfor skal ikke det å lære seg til å ta valg være en like viktig del av oppdagelsen, som det å lære å forholde seg til at enkelte ganger har man ikke noe valg.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 19:43   #4
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maylen, her.

Jeg mener at tvang er aldri veien å gå.
Det finnes mange andre måter å få "likerikkemat" spennende.
Det krever selvsagt mer jobb enn å slenge barna i seng sultne, men er nok mer effektivt i det lange løp.

Der har du det. Hva med å tilby et sunt alternativ? MÅ det være svart-hvitt og enten-eller?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Gjør dere voksne det samme? Hvis mannen din har småspist et eple mens han laget middag, eller han ikke er så glad i røkt kolje og derfor ikke spiser så mye til middag, nekter du ham å ta seg en brødskive før han legger seg?

Jeg får neller av argumenter i gate med "de tar ikke skade av det". Virkelig.

Gammel 07-04-09, 19:47   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet ikke om artikkelen er svart/hvit eller om det er folk som tolker det dithen.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 19:56   #6
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her legger vi oss mette, både store og små.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 21:21   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror nok Hannah har lagt seg flere ganger uten å være mett, men jeg kan ikke tvinge i henne mat heller.

Jevnt over spiser hun litt av det vi serverer til middag, men noen stor middagsspiser hun aldri vært. Om vi vet hun har spist lite, prøver vi iallefall få i henne noe til kvelds. Om vi vet hun (en sjelden gang) har spist godt til middag, holder det ofte med en yoghurt eller banan.

Men de sier hun spiser godt i barnehagen, så da er det trøsten. For hun spiser ganske lite hjemme. Men siden hun veier 19 kg er jeg ikke nevneverdig bekymret.

Men vi har aldri straffet henne med at hun må gå til sengs uten mat. Tilbudet er der alltid.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 22:37   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jada, dere har sikkert rett i det. :innser at jeg er sur i kveld:

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-09, 22:42   #9
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Som tidligere nevnt her, barn er forskjellige og det som funker i denne heimen funker ikke alltid i naboens hus.

Her i huset har begge gutta heldigvis matvett og sier ifra om de er sultne før legging. Ingen legges sultne her.

Gammel 08-04-09, 11:12   #10
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Vi har kresent barn i hus.
Jeg syns artikkelen var helt grei.

Dersom storebror ber om mat en time etter middag, så får han jo mat, men han får ta det han får servert.
Vi har alltid ett eller annet han liker til middag, om det bare er kokt gulrot eller fullkornspasta.

Jeg blir litt oppgitt over att folk trekker slutninger mellom kresent barn og dårlig kosthold. Storebror spiser masse frukt, grønt og grove melprodukter, men han har litt angst for mat som er blandet, sauser, reine kjøtt/fiskeprodukter (som ikke er kamuflert som kaker eller er panert).
Vi har ikke nugatti ol i hus, fordi jeg vet at det hadde bare blitt mas.

Gammel 08-04-09, 16:17   #11
Hadia
hijabdame

Hadia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hadia har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hm, det kommer vel mest an på situasjonen. Jeg har en som har for vane å dramatisere veldig hvis hun ikke får akkurat det hun har mest lyst på, når det ikke er aktuelt (for eksempel nugatti for andre gang den dagen el.l.) og da ber jeg henne gjerne enten velge noe annet eller gå og legge seg, hvis det er snakk om kveldsmat.

Jeg tror ikke ungene tar skade av å spise litt yoghurt med sukker i, eller nugatti på brødskiven, så lenge det ikke erstatter den sunne maten, men kommer som dessert eller tillegg.

Hadia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-09, 18:03   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hos oss foregår dette med mat slik:
Hvis middagen er noe jeg vet at de liker så serveres den uten mulighet for erstatninger og det gis heller ikke noe annet kort tid etterpå hvis de har latt være å spise middag.

Hvis de ikke har smakt middagen før så skal de pent smake en bit. Liker de ikke maten så kan de spise seg gode og mette på det andre på bordet. (Grønnsaker, saus, potet eller hva vi nå har). Vet jeg at de ikke liker middagen jeg vil ha så lager jeg to middager. Jeg tvinger ikke ungene til å spise scampi bare fordi jeg liker det godt selv.

Her spises det ikke søtt pålegg i ukedagene uansett, så valget å spise skiver med nugatti istedenfor sunn normal mat finnes ikke. Nugattien er fremme i helgefrokostene - etter en sunn skive. Vi har en boks nugatti i minst en måned fordelt på to unger og en sjokoholisk drømmeprins.

Ingen av ungene må tvinges mat i og ingen av dem er veldig kresne. De smaker på ny mat uten problemer og det hender det er ting de ikke liker. Som reker - det falt ikke i smak.

Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å rote det til slik at de måtte gått i seng sultne - vi styrer inn på en bedre kurs før konfrontasjonen kommer så langt.

Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 23:32   #13
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det kunne ikke falle meg inn i halvsøvne å rote det til slik at de måtte gått i seng sultne - vi styrer inn på en bedre kurs før konfrontasjonen kommer så langt.

Dette syns jeg egentlig sier alt som trenger å sies fra den siden av saken.

(Og her får du ekstrapoeng fra meg. De du helst ville ha i en annen tråd, vet du. )

Gammel 08-04-09, 19:53   #14
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Jeg må innrømme at jeg får alle pigger ut når jeg leser denne typen artikler. Som mamma til en gutt som er ekstremt kresen blir jeg lei meg. Jeg har gjort det jeg kan for at han skal spise variert og sunt. Vi har også prøvd den metoden med at barnet får legge seg uten mat hvis han ikke spiser det som blir servert. Resultatet da har vært en gutt som heller spiser til neste måltid og det kunne ta mange dager før han spiste igjen. Det er veldig vondt å se barnet sitt sakte men sikkert bli svakere og svakere fordi man prøver å lære det å spise sunt og variert. Nå er min gutt godt over snittet kresen og utvelgende i forhold til mat. Han klarte heller ikke å tolke kroppens signaler når gav beskjed om at han trengte mat. Resultatet var manglende sultfølelse sammen med en oversensenibel konsistens- og smaksans som gjør at han spiser veldig lite mat og kun noen få ting.

Det er godt mulig at denne metoden vil kunne fungere på andre barn. Det har jeg heldigvis sluppet å prøve ut. Mellomstepropellen spiser alt og minstepropellen er litt småkresen men ikke så mye at det forhindrer at hun spiser sunt og variert.

Gammel 08-04-09, 22:18   #15
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er litt trøtt. Leste "kristne barn" i stadet for kresne barn. Men det kan jo bli en bra diskusjon her inne det. Er det noen som lar barna sine legge seg sultne fordi barna har "tatt til troen"? Ekstremt trøtt, visst.

Gammel 09-04-09, 01:52   #16
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hondacrv, her.

Jeg er litt trøtt. Leste "kristne barn" i stadet for kresne barn. Men det kan jo bli en bra diskusjon her inne det. Er det noen som lar barna sine legge seg sultne fordi barna har "tatt til troen"? Ekstremt trøtt, visst.

Ja, her må Poden legge seg uten kveldsmat, for om han absolutt skal tro på han der Jesus, så får han sikkert noen fisker og brød derfra.

Gammel 09-04-09, 22:33   #17
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Ja, her må Poden legge seg uten kveldsmat, for om han absolutt skal tro på han der Jesus, så får han sikkert noen fisker og brød derfra.

Plutten er oppfostret på sånne fisker.
Eller var det bibler, tenker hardt nå.

Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 13:39   #18
Dååris
Aktiv

Dååris sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
Dååris er litt kulDååris er litt kul
Standard

Igjen, så slår det meg hvordan enten journalisten mangler totaalt evne til sunn fornuft, eller journalisten tror sunn fornuft er ett ikke-eksisterende element hos forelde..
Trenger vi virkelig slike "råd"? Er vi så "dumme" at vi trenger en som forteller oss at det er ok å ikke gi ungene godis hver dag?
Isåfall så står det virkelig dårlig til..
Og hva er greia med kresen og usunn mat?
Jeg er det mest kresne som har vandret på denne jord, men jeg kan da få i meg sunn mat av den grunn!
Samme med mine barn, de får daglig nye ting de ikke liker, og det er vel en del av greia med å bli glad i mat.. Jeg tvinger aldri i barna mine maten, og de får alltid noe annet, OM de spør. Som oftest smaker de, spiser litt, og sier.. jeg er mett... Så vil de heller ha tidlig kveldsmat. For de må alltid smake. Det er eneste regel. Og den alternative maten skal ikke være mer spennende eller mer usunn enn den egentlgie maten.
Jeg mener nå det er vår oppgave som foreldre å lære opp barna våre til å like mat, ved å servere ulike retter på ulike måter, tilpasset dem, slik at de lærer seg å like. Om ungene ikke vil spise brokkoli, så moser jeg den, og blander den i potetstappe. På den måten får de i seg smaken, og lærer seg å like den.

Dååris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 14:18   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dååris, her.

Igjen, så slår det meg hvordan enten journalisten mangler totaalt evne til sunn fornuft, eller journalisten tror sunn fornuft er ett ikke-eksisterende element hos forelde..
Trenger vi virkelig slike "råd"? Er vi så "dumme" at vi trenger en som forteller oss at det er ok å ikke gi ungene godis hver dag?
Isåfall så står det virkelig dårlig til..

Spør leger og tannleger, og du vil få til svar at hos mange står det akkurat så dårlig til. Kostholdsrelatert fedme blant barn er et økende problem, tannråte likeså. Om det er fordi foreldrene mangler sunn fornuft, mangler kunnskap eller rett og slett ikke gidder å gi ungene sine skikkelig mat skal ikke jeg uttale meg om, men det er et økende problem at barn vokser opp med foreldre som ikke gir dem sunn mat og som ikke gir dem kunnskap om hvordan et sunt kosthold skal være.

Ja, og hos oss trenger ingen legge seg sultne.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-04-09, 18:33   #20
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Synes det er var en fin artikkel - og jeg tror det er mange som har godt av å lese den. Har selv venner som stort sett løper etter barna med mat hele dagen siden de ikke gidder å spise til måltidene. Merkelig - når de vet de får annen mat akkurat når det passer dem.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:36.