|
Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er fines til barn?Tror det er mye lettere å ha ekte drakt når man kan lage de selv. Jeg hadde samme bunad når jeg var 2 som når jeg var 6år. Mamma sydde den ut år for år sånn at den passet. Litt mye stoff første året kansje. Om man lager den selv og kan sy den ut over mange år så blir det ikke like dyrt. Da kan det bli akkurat samme prisen som 4 festdrakter fra Obs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Ja, det blir jo noe annet når man har mulighet til å sy selv eller få dem sydd av noen. Det har ikke jeg. Dvs. svigermor kan, men hun orker nok ikke og det skjønner jeg jo.
![]() |
#23 |
Bare sær
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er fines til barn?
Enig i at man bør ha tilknytning til stedet, spesielt voksne, men for et barn er det jo mange steder det går an å grave opp en tilknytning til. Dessuten har ikke Karina sagt noe om hvor de kommer fra, så da svarte jeg bare hva jeg synes er pent.
![]() |
#24 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Jeg synes pynta unger på 17.mai er fine uansett jeg, så lenge de er ordna, klærne er strøket, håret på plass og snørr og skit vaska bort (så lenge det varer). Det er helheten som teller. Det kan være så original drakt som det bare kan, så lenge resten ser sjuskete ut så blir det liksom ikke helt fint. Sist redigert av Dronningen : 19-04-09 kl 14:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Duracell
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Slenger meg på og skryter uhemmet av Halling-stakken
![]() |
#26 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Når det gjelder festdrakter og gutt så er min absolutte favoritt klærne fra Kids of Norway. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nettopp det jeg mener er feil! Tilknytning til et sted får man ikke fordi en filletante langt ut i slekta kommer derfra, eller fordi man har kjørt gjennom fylket én gang - sånn satt litt på spissen. Man bør bære en bunad på bakgrunn av personlig tilknytning, eller f.eks nær familierelasjon (mor/far eller besteforeldre.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Superaktiv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Snille venninnen min har strikket bunad til min minste i år. De to eldste har blitt for store til å bruke billig-kopier (synes jeg). Jeg skulle ønske vi hadde noen Telemarksbunader i mini-størrelse i familien.
![]() |
#30 |
ctrl+z
|
Det burde vel strengt tatt den som bærer den bestemme?
![]() |
#31 |
Erfaren
Selvfølgelig er det greit at du har vestfoldsbunad, men da går jeg ut i fra at du føler en tilknytning til Vestfold? Mitt poeng er at bunadspolitiet blander seg med f.eks at bunadssølvet må være originalt, og kritiserer barn som bærer masseprodusert bunad. Jeg opplever derimot ikke at de reagerer på folk som bærer bunad pga. utseendet og uten tilknytning til stedet. Sorry, men jeg synes det blir feil at folk (som en venninne av meg) bruker bunad fra et sted de aldri har vært og heller ikke har røtter fra. De har valgt seg bunaden kun ut fra at de synes den er pen. Min venninne er fra Oslo, like så foreldrene, men Oslodrakta fant hun ikke god nok. Det synes jeg blir bunadsjåleri. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
På vei
Hvem mener du er bunadspolitiet da? Det høres ut som du er en av dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Helt enig med deg. Klart bunad er det fineste og beste, men unger vokser, som kjent, og det blir svindyrt å kjøpe ny bunad annenhvert år. Greit for oss som har to av samme kjønn, men har man en av hver, blir det en kostbar fornøyelse. Jeg synes barna er fine uansett festklær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Erfaren
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er fines til barn?Jeg er ikke noe bunadspoliti, nei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Bare sær
Ja, jeg var kanskje litt upresis. Filletanter og kjørt gjennom fylket var ikke det jeg mente. Men fire besteforeldre kan allerede være fire steder. I tillegg har foreldrene kanskje vokst opp to steder til, og så bor man selv på et annet sted.
![]() |
#36 |
Erfaren
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er fines til barn?Nja, jeg vet ikke. Mine besteforeldre var fra Hadeland, men jeg synes likevel det blir feil av meg å bruke bunad derfra. Fordi jeg ikke kjente besteforeldrene mine (døde før jeg ble født) og fordi jeg nesten ikke har vært der. Det hadde vært annerledes om vi hadde tilbragt f.eks sommerferier og vært der mye. Da hadde jeg hatt en tilknytning derfra, men slik det er nå, kunne de like gjerne vært fra Bergen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Jeg syns selvfølgelig øst-telemarksbunadene er finest siden jeg har en fra jeg var liten. Problemet med den er at det er dyrt å få den sydd inn og ut. Det koster mye mer enn å kjøpe andre penklær hver år. Jeg hadde tenkt å få det gjort til jenta mi i år, men jeg har glemt det og nå er det for sent. Til neste år må jeg få det gjort for snart blir den vel for liten. Søstra skal konfirmeres neste år og da får hun ny bunad og jeg syns det er fint om begge jentene kommer i lik bunad.
![]() |
#38 |
ctrl+z
|
Det var dette jeg mente også. (jeg har jo i aller høyeste grad tilknytning til Vestfold iom at jeg er født der og har mye familie der, så jeg mente ikke at min situasjon var krenket altså.
![]() |
#40 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: Hvilken bunad/festdrakt synes du er finest til barn?Det har nok med tilhørighet og stolthet å gjøre. Om bunaden jeg skulle ha var "fin" var faktisk aldri en tanke som slo meg. Heller ikke om jeg skulle ha blå eller grønn. Helt irrelevant. Familien har grønn nordlansbunad, og sånn er det. For en del handler vel det da om mer, enn at det er et fint plagg som man skal se bra ut i. Det blir mer et symbol på hvor man er fra, antar jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|