Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Eldstejenta vil ha hull i ørene ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-09, 11:25   #21
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Sv: Eldstejenta vil ha hull i ørene ...

Opprinnelig lagt inn av Tove, her.

Tror muligens det finnes en tråd om dette her inne fra før også, mener da det har vært diskutert opp og mente fra før

Ja tenkte kanskje det. Dette kan jo bli en spennende fredag

Gammel 24-04-09, 11:26   #22
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er jentungen eneste jente i klassen som ikke har hull i ørene. Jeg vil vente til hun blir større på grunn av de tingene som allerede er nevnt i tråden. Kommer spørsmålet opp igjen når hun er 10 år så skal vi diskutere det. Aller helst ønsker jeg at hun venter til hun blir 12-13 år (eller helst aldri egentlig).

Gammel 24-04-09, 11:26   #23
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Ja tenkte kanskje det. Dette kan jo bli en spennende fredag

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 11:28   #24
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Ok, men når dere sier at dere vil vente å ta hull i ørene på deres barn, at de er for små osv. Hva er egentlig den ideelle alder? Hvor store bør de være?

Gammel 24-04-09, 11:30   #25
Høyt&Lavt
Stabilt ustabil...

Høyt&Lavt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 5
Høyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smartHøyt&Lavt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Øredobber i plast er nok lurt ja. Hvor lenge kan hun bruke det?

Poenget med plastøredobbene er at ikke huden skal utsettes for metall i den sårbare tiden rett etter gjennomhullingen, og at hullet skal være/forbli litt større enn om man bare skyter inn tynn metall-øredobb og lar den stå i. For at hullet skal gro seg til i litt større størrelse må man ha de der en stund, men så er det egentlig meningen at de skal tas ut. Men jeg valgte å la min jente ha de i ganske lenge, hullene krymper uansett litt når man tar ut plastikk-dobbene, og det er ikke MYE støre hull det er snakk om...

Så om man "må" ta hull tenker jeg at medical-piercing-plastøredobbene er en fin ting å ha lenge på de mindre jentene.

Gammel 24-04-09, 11:30   #26
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Jeg var den eneste uten hull i ørene hele barneskolen og maste (trolig daglig) på mora fra jeg var 4-5 til jeg var 12. Jeg er utrolig imponert og stolt over at hun ikke ga etter før. Å vente ga meg selvfølgelig ingen varige men. Hvis det hadde noen effekt overhodet, utover å redusere risikoen for allergi, bygget det muligens karakter.

Jeg kommer ikke til å lytte barnas ønsker hvis de begynner å mase om dette. Hull i ørene er kroneksempelet på at mor og far (og legene) vet best.

Gammel 24-04-09, 11:33   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ideelle er vel å ikke gjøre det, med tanke på allergier og slikt. Jeg innser at det er et litt "umulig" krav, all den tid jeg har hull i ørene selv. Lillesøstrene mine og jeg måtte egentlig vente til vi ble voksne, men jeg flyttet til pappa og tok hull i ørene når jeg var 14.

Søstrene mine (og jeg) syns foreldrene våre var fryktelig kjipe når vi ikke fikk hull i ørene, men i ettertid er de veldig glade for at de var 18 når de gjorde det, og jeg angrer på at jeg fikk skutt hull når jeg var 14. Det ene hullet har alltid vært plagsomt og sitter tydeligvis feil.

I tillegg er det viktig at foreldrene er med, og hjelper til med å finne øresmykker, slik at de ikke stapper ørene fulle av juggel eller får frisørlærlingen i bygda til å skyte hull.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 11:33   #28
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nikkelallergi ok.. Dette har jeg tenkt på. Hvor mange får nikkelallergi egentlig? Finnes det noe tall på det?

Ca. 10 % får nikkelallergi i større eller mindre grad. I alle fall er det den slutningen jeg trekker ut i fra følgende tall:

Ca. 10 % av norske kvinner har nikkelallergi. Ca. 1 % av norske menn har det. Tallet på menn som får nikkelallergi er i dag stadig stigende.
Kilde: Store norske leksikon

Jo tidligere man få hull i ørene, jo større sjanse for allergi. Jeg fikk hull i ørene da jeg var 8 år, og jeg har ikke kunnet bruke ørepynt siden jeg var 18. Datteren min har fått beskjed om at hun kan få hull i årene når hun blir 15.

Sist redigert av Teofelia : 24-04-09 kl 15:16. Årsak: Skrivefeil
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 11:33   #29
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde aldri latt en 6 åring får det pga nervepunktene i øret. Ungen kan ta skade av å få hull i øret, men den tar ikke skade av å vente noen år. Det sier seg selv hva man burde velge da.

Kopiert fra et piercingstudio(http://www.piercing.no/?short=faq ):

Sitat:

Du bør merke deg at det aldri kommer til å finnes et seriøst piercingstudio som setter hull i ørene på små barn. Dette er svært uhygienisk, ikke i tård med barnets ønsker, smertefullt og skadelig for barnet. Dette er overformynderi på sitt værste og et sadistisk overgrep mot små barn. At frisører gjør det, sier mer om dem enn om oss. Nervepunktene i øret er ikke stabile før sjelettalder minst 12 år. Piercing på barn under 12 med andre ord rett ut idioti.

Gammel 24-04-09, 11:33   #30
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Ok, men når dere sier at dere vil vente å ta hull i ørene på deres barn, at de er for små osv. Hva er egentlig den ideelle alder? Hvor store bør de være?

Voksen? Så kan de ta ansvaret for beslutningen selv.

Kusinen min fikk tidlig hull i ørene og fikk nikkelallergi i voksen alder. Og måtte omskoleres fra sølvsmed. Trenger jeg å si at hun har klaget over at hun fikk hull i ørene som fireåring? Hun kunne selvfølgelig blitt allergisk uansett, men det er jo veldig bittert at noen har løpt den risikoen på hennes vegne, helt unødvendig.

Gammel 24-04-09, 11:35   #31
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før jeg hadde lest Trøtt sitt innlegg over, tja rundt 7-8 år. Nå: tidligst 12 år!

Gammel 24-04-09, 11:35   #32
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Mine foreldre nektet meg å ta hull i ørene til jeg ble 18, faktisk. Og innen den tid hadde jeg funnet ut at det bare var tull uansett. I dag er jeg glad for mine ubesudlete øreflipper, tenk. Jeg tror ikke jeg kommer til å være like streng med mine barn, men kanskje når de er 16 skal de få velge selv.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 12:04   #33
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg fekk hull i ørene då eg var 5.

I dag sliter eg med nikkel allergi. Øredobber er heldigvis ikkje så problematisk lengre. Der er dei fleste no nikkel frie. Men jobben som kassa dame måtte eg gje meg på. Eg kunne ikkje håndtere penger lengre. Bukseknapper reagerer eg på i enkelte perioder.

Når mine jenter får hull i øyrene ( dersom dei vil ha og dei får ) veit eg ikkje enno. Dei er såpass utsatt for allergier at eg ser igrunn helst at dei ikkje får.

Gammel 24-04-09, 12:11   #34
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk også hull i ørene da jeg var 7. Det har gått bra med meg, men det betyr ikke at jeg synes det er greit eller søtt eller noe som helst av den grunn. Jeg synes ikke at en unge skal få ta hull i ørene før de blir så gamle at de faktisk kan rense og ta ansvar for ørene selv. Tenåring bør de definitivt være.

Gammel 24-04-09, 12:12   #35
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Man lærer stadig av å være her på FP, og i dag har jeg blitt mer bevisst. Takk.

Heldigvis er ikke Knøtto mer enn 2,5 år og har ikke begynt å mase (naturlig nok), men jeg står bedre rustet til det kommer om noen år.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 17:23   #36
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mellomsøster fikk hull i ørene da hun var 4 år. Ikke fordi hun absolutt ville ha, men fordi jeg synes det var pent.

Hun utviklet nikkelallegi og kan ikke gå med noen typer øredobber mer enn et par timer. Jeg trenger vel ikke å nevne at jeg føler meg som en komplett idiot, en uopplyst gås og et supernek?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 17:27   #37
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Eldste fikk da hun var rundt 12, om jeg ikke husker feil.
Så forresten ei på 8 måneder her om dagen, men hull i ørene.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-09, 17:30   #38
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min datter har spurt, men ikke mast, og jeg har sagt at vi skal snakke om det igjen når hun blir tenåring, men at det er så lett å bli allergisk og få sår i huden av det. Dette syns hun heldigvis er greit, for da sparer vi oss for mye mas.

Gammel 24-04-09, 17:30   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har sagt at eldste ikke får hull i ørene før hun er 12 og så enkelt er det. Hver gang hun spør, så sier vi bare det samme, om og om igjen: Når du blir 12.

Gammel 24-04-09, 17:37   #40
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Storesøs fikk til konfirmasjonen. Da tror jeg hun hadde gitt opp, og akseptert at hun aldri kom til å få hull i ørene.

Mellombror har aldri spurt, og lillesøs maser og maser om hull i navlen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:00.