|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Off the map.
|
Sv: Pappaperm - eller familieferie?dette er veldig individuelt tror jeg, fra familie til familie. Vi har veldig glidende overgang mellom jobb, permisjon, ferie for pappa. Han jobber hjemme, han jobber når vi er på ferie, han har hatt pappaperm når jeg har hatt ferie. I begge permisjonene jeg har hatt har vi således fått til å ha noen uker i Spania. Det har vært verdifull tid for oss som familie som ikke lar seg gjøre uten permisjon.
|
|
|
#22 |
|
I gapestokken
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Bare fint med kverulering.
|
|
|
#23 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pappaperm - eller familieferie?
Hvis familieferien er viktig og man vil skåne pappapermen kan man ta familieferien i mammaens del av permisjonen.
|
|
|
|
#24 |
|
I gapestokken
Ja, og det synes jeg er en bedre løsning. Men den totale permisjonstiden vil uansett bli innskrenket av å ta ferie samtidig som permisjon. Har man ikke råd til å ta ulønnet permisjon, vil det bety tidligere tilbake til jobb enn hvis man bruker ferien til å forlenge permisjonen.
|
|
|
#25 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Akkurat som i den andre diskusjonen hvor det ble diskutert at mor skulle ut i jobb tidlig mener jeg nå også at det er opp til hver enkelt. Det som passer for deg passer ikke nødvendigvis for alle. Jeg ser ingenting galt med at mor tar ut ferie samtidig som far tar sin del av perm, hvis det er det begge ønsker.
|
|
|
#26 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Vi tok ut mesteparten av minimumskvote for far samtidig som jeg tok ut ferie. Første gangen tok vi ut hele samtidig. Andre gangen tok mannen ut 4 uker av minimumskvoten samtidig som jeg tok ut ferie. (Den siste gangen hadde minimumskvoten økt til 6 uker.) Vi syntes det var praktisk å gjøre det sånn da vi la permisjonskabalen.
|
|
|
#27 |
|
I gapestokken
Nei, klart det er opp til hver enkelt. Men det blir uansett en konsekvens, og for meg har det vært viktig å være hjemme så lenge som mulig.
|
|
|
#28 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Det meste av argumentasjonen for at far skal være alene hjemme i permisjonstiden har som forutsetning at menn er håpløse, umodne og egoistiske pappaer helt til de "våkner" og blir "oppdratt" i pappapermen. Vel, det er ikke alle som velger slike menn som fedre til barna sine. Jeg syns ofte menn blir kraftig undervurdert i slike diskusjoner. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
*_*
|
Jeg er glad for at jeg var alene med babyen de første månedene (selv om jeg var ute av meg selv, i sjokk, vantro og mistrivsel det meste av tiden), fordi jeg var håpløs, umoden og egoistisk helt til jeg våknet og ble oppdratt i mammapermen.
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Hva om far tar ut ferie når mor har permisjon? |
|
|
|
|
|
#32 |
|
I gapestokken
Det var ikke akkurat det som var min argumentasjon. Og jeg har egentlig aldri hørt så ekstreme påstander.
|
|
|
#33 |
|
I gapestokken
Det er noe annet det synes jeg, fordi mamman er som regel hjemme ganske lenge allikevel og dessuten er det ofte en nødvendighet. Vi er jo gjerne hjemme et helt år, og mannen kan ikke la være å ta ferie et helt år.
|
|
|
#34 |
|
Pauset
Nei, men jeg er enig i at når pappapermisjon diskuteres så høres det ofte ut som en slags lærdom man ønsker å tre ned over menn som ikke vil ta ansvar. "Her skal du se, min gode mann, hva farsrollen innebærer". At de liksom ikke vil forstå betydningen og viktigheten av barna hvis de ikke er alene med dem over en viss tid. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
geskjeftig
|
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Mannen har permisjon i min ferie, og jeg har noe ferie i hans permisjon. Det skulle bare mangle, når han tar ut over 5 måneder.
|
|
|
#36 |
|
I gapestokken
Man kan også bruke samme ekstreme argumentasjonen, snu på det, og si at det er kvinnene som er så selvgode og ikke tror at pappan er like flink som dem og ikke vil slippe dem til.
|
|
|
#37 |
|
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mannen MÅ ikke ta ferie samtidig som mammaen har permisjon selv om mammaen skulle ha lengst mulig permisjon. Hvis mammaen begynner å jobbe 1.8 er det enda mye igjen av året for pappaen å ta ferie hvis man vil ha den etter permisjonen er avsluttet, eller for foreldrene å ha ferie samtidig.
|
|
|
|
#38 |
|
Pauset
For å være helt ærlig så liker jeg veldig godt å ha fri jeg - gjerne lenge, og når pappaen kommer hjem fra jobb så slipper han til. Når man har flere barn så er det liksom ikke så mye annet enn å ta seg av dem som foregår. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Jeg er helt enig med deg! Det var først da mannen min hadde pappaperm (alene) med vår eldste, at han skjønte hvordan hverdagen min hadde vært de foregående månedene. Han har snakket varmt om dette til alle pappaer, og har trukket fram nettopp dette at det er viktig å vite hvordan hverdagen til mor er. Mange fedre har ikke den fjerneste anelse, dessverre. I tillegg kommer jo selvsagt verdien i samværet med barna, det å ha en egen pappatid. Våre barn har en tendens (av en eller annen grunn) til å prioritere meg når de har valget mellom oss to, så derfor er det så viktig at barna er sammen med bare pappa av og til.
|
|
|
#40 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Pappaperm - eller familieferie?Jeg tror det kommer an på mannen og situasjonen. Min eks burde absolutt hatt permisjon alene med ungene, men jeg overtok hans permisjon.
|
![]() |
|
|