|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg er ateist på linje med ekstrematiestene. Likevel griner jeg i kirker. Det har ikke noe med noe å gjøre. Det er hormonelt betinget og skal ikke legges vekt på. Ei heller gråt under skoleavslutninger når ungen leser dikt eller når han bærer fane i barnetog. |
![]() |
![]() |
#22 |
This is normal!
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?
Jeg vet du har rett, og jeg synes det høres ille ut. Kan vi ikke finne et bedre begrep for det. Noe werglansk? Nei, da blir det vel noe om mødrene som har grett igjen.
![]() |
![]() |
#23 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg er glad i Norge, og er begeistret for 17. mai, som en dag der jeg reflekterer over hvor velsignet heldige vi er som bor i et fritt, demokratisk og rikt land.
![]() |
![]() |
#24 |
Ustabil
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg tror at det som kommer frem i denne tråden så langt er ganske typisk for nordmenn. De færreste av oss er villige til å "dø for vårt fedreland", og vi tar lett på nasjonaldagen. Jeg tror årsaken til dette er nettopp at vi lever i et land med fred og frihet, med gode sosiale rettigheter, godt utbygd velferdssamfunn, godt fungerende demokrati. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg synes GP er uinteressant, barnetoget langtekkelig, fjellene er toppers og heia Edvald Boasson Hagen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Skal vi se:
![]() |
#27 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Er det slik at mange savner et nasjonalt felleskap, 50-tallet, dugnad, bygging av landet, nabokona som bryr seg, ... -men at det er politisk ukorrekt å innrømme det? Jeg tror kanskje ja.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
flisespikker
|
Det er nok sant. Fordi det alltid har vært en selvfølge for oss.
![]() |
#29 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg er glad for at jeg bor i Norge. Jeg lærer gutta at flagget ikke skal subbes i bakken. Og der stopper det vel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Ustabil
|
Helt klart. Jeg foretrekker også å ha et samfunn hvor folk er laid-back og tar velferd og frihet som en selvfølge. Men jeg tror som sagt at den manglende nasjonalfølelsen har en årsak, og at det ikke er fordi vi ønsker å være inkluderende. Og ikke minst at de kan snu, hvis nasjonen igjen blir truet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jeg har veldig klump i halsen på 17. mai, ja bare jeg tenker på dagen. Men ikke fordi jeg er så nasjonalistisk av meg, men fordi jeg elsker festdager, griner for ingenting og synes det er så rørende med alle de glade barnefjesene og bunadene og bladene på trærne, togene og flaggene på bussene og og og ... Ja, you get my drift.
![]() |
#32 |
Ustabil
|
Tror de fleste av oss her på FP ikke kan savne noe vi aldri har opplevd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor "nasjonalistisk" er du av deg?Jeg tror vi har det på denne måten fordi vi ikke føler Norge som truet på noe vis. Vi har det utrolig bra, og vet å sette pris på det.
![]() |
![]() |
#34 |
|
Jeg klarer ikke engang å føle at å være norsk er en del av identiteten min, selv om jeg rasjonelt sett skjønner at det er det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Jepp, nolo sa det. Eg kjem frå ei familie der vi har fått inn motstandskampen med morsmelka, og slikt set spor. Det er inga sjølvfølge å leve i eit fritt land. Eg er sjølvsagt for fleirkulturell feiring av dagen og for meg er det ein viktig bit av den nasjonalromantiske kjensla at vi lever i eit fritt land der det er lov å feire "sitt" Noreg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
![]() ![]() ![]() |
Jeg har sett 50-tallet på film og hørt folk snakke om det. Likte det. Fellesskap og fin stemning. Sikkert mye drit og, men henviser til det aspektet |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
|
Jeg har sett veldig koschlie filmer om vikingtida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Leser
|
Jeg er veldig enig med bina. Jeg er glad i Norge, men jeg har ikke noen utpreget nasjonalfølelse, men jeg er helt overbevist om at jeg ville fått den hvis de tingene jeg setter pris på med Norge hadde blitt truet. (NB! Tap i MGP regnes ikke akkurat som en trussel.
![]() |
#39 |
![]() ![]() ![]() |
Nå må du ikke være uhøflig med meg. Jeg kan jo stå i fare for å bli såret |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
flisespikker
|
Vel, du snakker og skriver norsk og synes det er om å gjøre å skrive riktig, for eksempel - jeg skjønner jo at det er bare fordi norsk tilfeldigvis er ditt språk, og hadde du vært nederlandsk, hadde det vært korrekt nederlandsk du var opptatt av, men sånn er det jo med meg også.
![]() |
|
|