|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Æresdrap på norsk
|
|
|
#22 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskEn tragedie er noe som oppstår. Med fatal utgang. For eksempel Romeo og Julie hvor de tar livet av seg begge to og alt er tapt. |
|
|
|
#23 |
|
|
Sv: Æresdrap på norskSlike drap hadde kunne vært unngått, om menn og kvinner lærte fra de var små at kvinner er ikke en manns eiendom. Som regel blir slik drap begått fordi en mann føler han mister kontrollen over eiendelen sin. Personer som tror man eier ett annet menneske er fra før av ikke helt god i hodet, og når han da mister kontrollen, blir han farlig.
|
|
|
#24 |
|
This is normal!
|
Sv: Æresdrap på norskBra debatt, Sitron. Jeg synes begrepene "æresdrap" og "familietragedie" skal ut av språket.
Det er da ingen tvil om at mange partnerdrap med "etnisk norsk" gjerningsmann er planlagt. I mange tilfeller har det vært trusler over lang tid, kvinner som lever med voldsalarm osv. Jeg synes du prøver å unnskylde og ufarliggjøre noe som i mange tilfeller er planlagte, overlagte handlinger. Og jeg synes også det høres ut som om du vil skyve ansvar over på offeret som har "sviktet" mannen sin. Jeg håper jeg leser deg feil.
|
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskDette er en tragedie:
Jeg kan ikke se hvor planlagt mord kan falle inn under dette? |
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskOg hvem i ville helvete er det som kan forsvare at man tar med seg våpen for å gå på frierferd også er det liksom uflaks at det endte med drap isteden. Han ville jo helst hatt ja på frieriet liksom? |
|
|
|
#27 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Tragedie er noe tragisk som skjer, og det kan man bruke om alle drap. Det er tragisk uansett hvilken måte det har skjedd på. En bilulykke, drap etc er en tragisk hendelse. Det må ikke være romantisk Romeo-og Julie, og jeg kan ikke se hvorfor ordet unnskylder eller bortforklarer noe som helst.
|
|
|
#28 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskJeg vil gjenta et poeng jeg mener er viktig. Sorry at jeg kaprer tråden din, Sitron. |
|
|
|
#29 |
|
Mother of Dragons
|
Mange av partnerdrapene er svært godt planlagt ja, og det er heller ikke affekt, f.eks som den politimannen som skjøt ekskona utenfor skolen (husker ikke helt) til barna hennes. Strafferettslig er disse så godt som alltid tilregnelig i gjerningsøyeblikket og det betyr at de visste at de gjorde noe galt.
|
|
|
#30 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskLykken - du sier det selv. Det er noe tragisk som skjer. |
|
|
|
#31 |
|
Mother of Dragons
|
Ordet tragedie har helt klare konnotasjoner til at det er en situasjon hvor også gjerningsmann uforskyldt har havnet i. Det tar vekk ansvaret for at dette er noe gjerningsmannen fullt og helt har ansvaret for.
|
|
|
#32 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli tolket dithen at man mener det er lov å drepe noen eller at man mener en norsk mann er mer unnskyldt, selv om man mener begrepene ikke er helt på jordet. Jeg ser fortsatt ikke at tragedie unnskylder noe som helst, men det beskriver at hendelsen er dypt tragisk. Men for all del, jeg kunne godt ha sagt trikkedraptragedien også.
|
|
|
#33 |
|
Passiv
|
Signerer. |
|
|
|
#34 |
|
This is normal!
|
Grunnen til at mange reagerer på "familietragedie" er at dette er en merkelapp som bare brukes når en mann har drept sin partner og/eller barn. Det brukes ikke ved andre dødsfall, hverken ulykker eller drap.
|
|
|
|
#35 |
|
Absolut ateist
|
Forskjellen er vel at istedet for forventer så forstår man det istedet. Dermed blir det klare paralleller. Og når det som tidligere nevnt viser seg at mange i umiddelbar nærhet til offer og gjerningsmann har forventet at noe skulle skje, så er det også klare paralleller. Forskjellen er bare at her deltar man ikke i planleggingen, man står istedet og ser på mens man lurer på når det skjer.
|
|
|
#36 |
|
Absolut ateist
|
Nettopp. Når man åpner avisen og leser; mor og to barn drept i en familietragedie, ja da trenger man ikke lese mer. Man vet automatisk at disse har blitt drept av hennes mann eller eksmann.
|
|
|
#37 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskLykken - det er omtrent like kulturelt betinget med de norske familiedrapene som med andre. Det er en mann som er fratatt noe - så dreper han. Det er jo sjelden menn som forlater kona dreper henne for å si det sånn. |
|
|
|
#38 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Og så er man med på rettferdiggjøringen av det etterpå, ref. nabokommentarene og kommentarene til artikkelen.
|
|
|
#39 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskOg gjennom rettferdiggjøring, gjennom forståelse, gjennom å la det stå som en sannhet at alle kvinner tror de eier barna og er villige til hva som helst med barna for å ta eksene sine, gjennom å la det leve en holdning om at menn er rettsløse i samfunnet vårt - så legger vi grunnlaget for neste mann ut. |
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Sv: Æresdrap på norskDet vil jo variere litt i hver sak. Men at det slås alarm når man skjønner at det er i ferd med å skjære seg tror jeg er viktig. |
|
![]() |
|
|