|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
This is normal!
|
Sv: DødshjelpMer fra Tidsskrift for Den norske legeforening:
I Nederland får rundt 3000 mennesker aktiv dødshjelp hvert år (tall fra Aftenposten). 3000!
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Dødshjelp
I Nederland bor det 16 millioner mennesker. Da er 3000 ca 0,02 prosent hver år (hvis google har regnet riktig for meg, jeg suger i prosentregning). Overført til norske forhold ville det vært rett i underkant av 1000 mennesker i året. Det høres lite ut i prosent, men veldig mye ut i tall.
|
|
|
#3 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Passiv
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: DødshjelpDe som har blitt frarøvet sin mulighet til et funksjonabelt liv og har et liv med sterke smerter, burde ha en mulighet til å selv velge å avslutte sitt liv. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Unik
|
Sv: DødshjelpFor nokre dagar sidan døyde mannen sin onkel. Desverre så sovna han ikkje stille inn. Dei to siste timane var heilt forferdelige i følge svigerfar. Han blei rett og slett pint i hel.
|
|
|
#7 |
|
Mellom barken og veden
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#8 |
|
Unik
|
Fordi verken lege eller spesialsjukepleiar var å finne. Alarm knappen virka heller ikkje.
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: DødshjelpJeg vet ikke helt hvor jeg står i dette spørsmålet, og er enig med Alfa så langt. Jeg syns det er vanskelig å vite hva som er et reelt ønske, og hvem som skal tolke dette. Og hvor skal grensen gå? Skal alle som ønsker å dø få hjelp til det, eller er det bare noen med et visst antall uker igjen å leve, dokumenterte kroniske smerter osv. Hva er grunn god nok til å ville dø? Er redsel for å være en byrde god nok grunn?
|
|
|
#11 |
|
Absolut ateist
|
Sv: DødshjelpDet er jo vanskelig for meg som ikke sitter med kunnskap om sykdommer og diverse å uttale meg. Men jeg ser for meg at det kan være begrensninger på hvem som kan få hjelp. At man må falle inn under diverse kategorier for å få lov til å hjelpes.
|
|
|
#12 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Sv: DødshjelpJeg forløpig for aktiv dødshjelp under kontrollerte former. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Du får sjølv vurdere kjelda. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: DødshjelpOg hvordan har det gått der? Og finnes det andre modeller for dette enn det som gjøres i Nederland (og som ser ut til å være et skrekkens eksempel)?
|
|
|
#17 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Sv: Dødshjelp |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: DødshjelpJeg syns dette er et veldig vanskelig dilemma, sett i betraktning av at jeg på et vis har stått opp i et tilfelle av passiv dødshjelp, min mor. Mor var syk, veldig syk, livstrett og det bar mot slutten på en vond måte. Hun kunne ha blitt holdt i live lenge ved hjelp av medisiner, men til slutt orket hun ikke mer, og ga klar beskjed om at nå var det nok, hun ville ikke ha mer medisiner, ikke mer livsforlengende remedier.
|
|
|
#20 |
|
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Sv: DødshjelpJeg er for aktiv dødshjelp, og mener at det ikke kan karakteriseres som drap om den som ber om hjelp har god nok grunn til å ville avslutte livet. |
|
|
|
![]() |
|
|