|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Uføretrygd er ikke akuratt bra betalt, og jeg lurer på hvordan du hvet att hun har så mye igjen. Min mor er ufør og hun har vel rundt 4000 igjen etter alt er betalt det er ikke mye når man heller ikke kan spe på inntekten. Ingen jeg kjenner som er ufør har så veldig mye til overs. Ellers går det ann og ha vondt her og der som du sier uten og finne ut av hva det er, jeg selv har nemlig det og vært på en del utredninger og dem har brukt lang tid på og anta hva det kan være men hvet ikke sikkert. Mine dager kan ihvertfall variere veldig fra og være veldig fungerende til lite fungerende. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Hovudinnlegger virkar noko fordomsfull når det gjeld uføretrygd, ja.
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg er ikke fordomsfull når jeg jeg lager denne tråden. Jeg ser bare og høre på denne personen daglig. Som klager over hvor ille hun har det, kanskje det er dumt av meg og skrive slik jeg gjør. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!
Nå fikk du sjansen til å gå vekk fra en personlig historie som ingen andre har noe forutsetninger for å forstå. Jeg skjønner det er irriterende for deg, men la det ligge nå foreslår jeg.
|
|
|
#5 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Jeg lover jeg skal holde meg saklig fra dette av. Se vekk i fra det jeg skrev over. Jeg hadde bare en episode med denne personen som fikke begere til og renne litt over. Unskyld for det. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
VeloppDragen
|
Hvorfor hører du på henne hver dag, hvis hun irriterer deg sånn?
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Fordi man ikke altid har noe valg. Det går ikke ann og kutte ut pesonen heller. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Epikur
|
Da får du snakke med henne, da. Ikke bare om henne. Du får si til henne at du får makk av å høre klagingen hennes, og at det virker vanskelig å ha medfølelse overfor henne.
|
|
|
#9 |
|
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Jeg snakker med henne om det, prøver og få henne i på ett litt annet spor med det varer ikke så lenge. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Man har ikke veldig mye mer å rutte med selv om NAV dekker utdannelsen gjennom attføring. Men man slipper riktignok å sitte med studielån.
|
|
|
|
#11 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Då eg var student (1996-2001) fekk eg ca 6000 kr utbetalt i mnd (lån+ stipend) som skulle dekke husleige, mat, strøm, mobilrekning, bøker, buss heim til mamma i helgene osv. Husleiga + strøm var 3000 kr, så då var det 3000 kr igjen til alt det andre.
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Da jeg var student (ferdig i 95) fikk den som gikk på yrkesmessig attføring i klassen min 6200 per måned fra trygdekontoret. Nesten det samme som man fikk i lån og stipend. Eneste forskjell var at man slapp å betale tilbake pengene igjen. |
|
|
|
#13 |
|
Personlig pessimist
|
Vel, jeg er student as we speak, og hadde lån og stipend fra lånekassen i 2007/08 og attføringspenger dette skoleåret, og det er ikke rare forskjellen.
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg fikk plutselig behov for å være hyggelig. |
|
|
|
#15 |
|
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Jeg også. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Jeg tror ihvertfall ikke det er sunt. |
|
|
|
#17 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!Jeg har lite og jeg føler meg rik. :deler:
|
|
|
#18 |
|
Borte
|
Sv: Klage over at man er fattig, når man ikke er det!I vårt samfunn hvor de aller, aller fleste får dekket primærbehov som mat, klær og bolig, så forstår jeg at noen ser på seg selv som fattig når de har vesentlig mindre midler enn det som er standard i den øvrige befolkningen. Å være ung og uføretrygdet gir en forutsigbarhet i økonomien langt inn i fremtiden, og det er ikke så rart at det føles håpløst å se at man alltid vil måtte forsake goder som er ansett som luksusgoder, men som allmennheten likevel for en stor del har tilgang på. Som for eksempel en impulskjøpt kjole, ny TV hvis den gamle ryker eller en etterlengtet ferietur. Og det vil også legge begrensninger på det sosiale liv at man ikke har økonomisk anledning til å delta på noe som koster penger eller til å invitere noen på spontant besøk etc. Det sosiale er nesten det verste siden det er en viktig forutsetning for å delta i samfunnet at man har et sosialt nettverk.
|
|
|
#19 |
|
Shake it out!
|
Nei, med fare for å tråkke noen på tærene og provosere, så må jeg si at etter et havår i USA, så ser jeg at det er særdeles få I Norge som har grunn til å klage, uføretrygd eller ei. Selvfølgelig er det kjipt å ha mye mindre enn alle andre, og ingen blir rik av uføretrygd/arbeidsledighetstrygd, men sett i global sammenheng, så har man det jammen langt fra dårlig i Norge. Og jeg har en tante, som er uføretrygdet, i tillegg til at hun i sin tid gikk personlig konkurs. Ergo var det ikke mange kronene hun fikk beholde av det lille hun fikk. Så jeg vet hvor lite man har når man sitter skikkelig hardt i det
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
Nå er det vel en definisjon på hva som regnes som fattigdom, jeg skrev om det litt lenger opp i tråden: definisjonen på fattigdom de som lever under 50% av medianen i SiFOs standardbudsjett.
In vino veritas Sist redigert av safran : 01-06-09 kl 11:51. Årsak: det manglet en bokstav |
|
|
|
![]() |
|
|