|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Omskjæring av gutter
Barnet er IKKE jødisk om det er født av ikke-jødisk mor. Det må IKKE omskjæres i lys av religion. Barnet må selv gå i lære og bekjenne seg til jødisk tro når det blir voksen, om det ønsker å bli jødisk.
|
|
|
#22 |
|
Tøff
|
Sv: Omskjæring av gutterPå lik linje med alt som omfatter unødige inngrep av noe slag mener jeg at dette er noe mine barn bør få bestemme selv. Jeg hadde nå ikke prakket noen annen form for kosmetisk inngrep på mine barn, så hvorfor dette?
|
|
|
#23 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() |
Det hjelper jo svært lite når mannen+ hele hans familie mener at barnet skal omskjæres om det blir en gutt... |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Omskjæring av gutterDet er vel ett fett hva mannen mener. Man må vel ha consent forms som underskrives av begge foreldrene om barnet skal omskjæres, antar jeg.
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Å si at en er klar over "alle formene" er vanskelig for det kan jo være noe jeg ikke vet at jeg ikke vet. Det er jo diverse undergrupper, men stort sett regner en med 4 hovedtyper. Ved en av dem er det vel snakk om fjerning av vev rundt klitoris, noen kan jo mene at dette ligner på mannlig omskjæring. Stort sett ansees det derimot som mer omfattende enn å fjerne forhuden hos gutter. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Pauset
Det gjør jeg støtt og stadig om noen utfordrer meg og sier jeg tar feil. Greit å være litt ydmyk i forhold til det en påstår som absolutt kunnskap. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
Har du noen konkret, og begrunnet, mening om hvor stor del av nerveendene man må amputere i den mest følsomme delen av kjønnsorganet for henholdsvis menn og kvinner for det skal være et sammenlignbart overgrep? Hvordan har du slått fast at amputasjon av deler av kjønnsorganet ikke «har hindret» menn du kjenner som er omskåret? Har du noe relevant sammenligningsgrunnlag for kvinner som er omskåret? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Pauset
Jeg innrømmer glatt at jeg kjenner relativt få omskjærte jenter, og har diskutert temaet lite med dem. Men jeg kjenner desto flere gutter som er omskjært og har diskutert temaet med dem. Som en gammel faghag så har det som oftest vært med homofile menn, der ca halvparten har vært omskåret selv. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Sv: Omskjæring av gutterEnkelt og greit : NEI!
|
|
|
#31 |
|
strikker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Omskjæring av gutterAldri i verden om jeg hadde gått med på noe sånt.
|
|
|
#32 |
|
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Omskjæring av gutterNei, det ville jeg ikke gjort.
|
|
|
#33 |
|
Nattrangler
Sv: Omskjæring av gutterNei det hadde jeg ikke godtatt, og ikke ville jeg hatt en mann som hadde krevd at det skulle gjøres eller.
|
|
|
#35 |
|
Passiv
|
Sv: Omskjæring av gutterNei, jeg ville aldri godtatt omskjæring. Dette valget ble jeg stilt ovenfor da tenåringen ble født i og med at han er født i USA. Det var massivt press på sykehuset for at jeg skulle la han omskjæres. |
|
|
|
#36 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Omskjæring av gutterI USA har det vel ikke så mye med religion om man omskjæres. Det er vel nærmest normen, jødisk eller ei. Så da spørs det vel om det hjelper så mye å "finne seg en annen mann" i stedet. Eller har jeg misforstått nå?
|
|
|
#37 |
|
Sviiisj!!
|
...og så må jeg understreke at nei, det ville jeg ikke gjort.
|
|
|
#38 |
|
Passiv
|
Neida, du har ikke det. Vanligvis bir gutter omskåret rent rutinemessig på sykehusene. |
|
|
|
#39 |
|
Absolut ateist
|
Dette er i ferd med å snu. Fremdeles er det mye omskjæring grunnet tradisjon, men det er langt flere som sier nei og tallene for omskjærte gutter har aldri vært lavere. Man ser også oftere at de som har omskjært den førstefødte velger i større grad å ikke omskjære senere guttebarn.
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Sv: Omskjæring av gutterSom påkrevde dette? Eh...trukke det. Hvis han var så opptatt av religion og tradisjoner hadde vi nok aldri kommet så langt at det hadde blitt barn av det. |
|
![]() |
|
|