Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-06, 17:42   #21
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Dette er tragisk uansett om hun har gjort det, eller om hun er uskyldig.

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 18:38   #22
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Hjemmesiden ligger på nettet enda, rart at ingen redigerer der? Det ligger jo ute bilder av mor, far, søsken, besteforeldre osv.

Saken er tragisk, og jeg syns det er forferdelig å lese/høre om barn dør - det er så utrolig trist og meningsløst. Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, for jeg gjennom diverse NM episoder har jeg lært at ikke alle er hva de har gitt seg ut som. Og jeg vet at folk lar seg påvirke, og kanskje gjøre ting for å få oppmerksomhet på nettsteder, men steget derfra og til å skade sitt eget barn med vilje?? Ja det er et stort steg, og da tror jeg man må være virkelig syk. Men slikt skjer dessverre, også i Norge. Jeg leste for en stund siden en artikkel hvor en ung norsk kvinne klandret norske helsevesen for å ikke ha reagert til tross for at hun var inn og ut av sykehus hele oppveksten, og har fått utført unødvendige operasjoner osv.

Gammel 17-12-06, 18:54   #23
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det heter "Münchausen by proxy" hvis man skader/finner opp sykdommer for andre for selv å få oppmerksomhet :informerer:.

Det første som faller meg inn er: Å, så grusomt. Det andre er: fy faen hvis barna virkelig HAR en sjelden sykdom og moren blir anmeldt for drap og mishandling. Fy faen.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 18:55   #24
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er jo ikke sikkert at familien kjenner til siden, bortsett fra at media har omtalt den. Og det er jo ikke sikkert at de følger med på medias omtale av saken. (Og iallefall ikke sikkert at de vet hvordan de kan fjerne den.)

Gammel 17-12-06, 19:22   #25
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

Det er jo ikke sikkert at familien kjenner til siden, bortsett fra at media har omtalt den. Og det er jo ikke sikkert at de følger med på medias omtale av saken. (Og iallefall ikke sikkert at de vet hvordan de kan fjerne den.)

Nei, men det vet politiet og advokater....så det er virkelig merkelig at den ikke er stengt. Er det helt sikkert at det er riktig nettside som ligger ute da? Jeg har ikke sett den.

Gammel 17-12-06, 19:31   #26
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Nei, men det vet politiet og advokater....så det er virkelig merkelig at den ikke er stengt. Er det helt sikkert at det er riktig nettside som ligger ute da? Jeg har ikke sett den.

Jeg vet ikke om det er riktig side som ligger ute, for jeg vet ikke hvor den er. Men om VG har riktige opplysninger, så har de bilde av nettsiden i en av artiklene sine. (De har også utdrag av en del av teksten.)

Gammel 17-12-06, 20:58   #27
Mica
Djevelsk

Mica sin avatar

Hvor: Oslo
Mica er populærMica er populærMica er populærMica er populærMica er populær
Standard

Jo det er en ekte web side

Gammel 17-12-06, 21:00   #28
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan tenke meg moren har blitt tilbudt å stenge den, men kanskje har takket nei. Jeg har sett siden, og jeg har sett mange minnesider. Det tragiske her er at det virker som fokuset er på barnet dødt ikke i live. Det er heller sparsomt med mor og barn bilder også.

Jeg kunne legge ut linken men jeg regner med at det ikke er lov.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 21:03   #29
Maz
Pauset

Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Dette ligger nå i gjesteboken

Sitat:

Jeg har også personlig kommunisert med redaksjonen til web området i dag for å få siden lagt ned - av hensyn til Sindres bror, pappa, besteforeldre, tanter og onkler. De er ikke siktet for noe, og har det sikkert vondt nok sånn som situasjonen er akkurat nå - om de ikke skal oppleve den hetsen som har blitt lagt inn i gjesteboka her i tillegg.

Fikk akkurat svar fra redaksjonen om at de jobber med saken.

Håper de verste innleggene vil bli anmeldt - selv om hver og én av de som har lagt inn hetsen sannsynligvis ikke er særlig intelligente - eller barn.

Noen har altså prøvd å få siden stengt.

Gammel 17-12-06, 23:21   #30
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Dette er så trist, og jeg kan bare ikke forstå at de ikke har fått ned den hjemmesiden enda.

Stakkars familie.

Gammel 17-12-06, 23:33   #31
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hjemmesiden er oppe og går enda... Tragisk!

Gammel 17-12-06, 23:44   #32
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Dette er så trist, og jeg kan bare ikke forstå at de ikke har fått ned den hjemmesiden enda.

Stakkars familie.

Det sto noe om at politiet jobber med å få siden ned.

Gammel 18-12-06, 00:12   #33
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis man ikke vil bidra til at siden blir liggende kan man la være å gå inn på den.

Personer som lider av dette syndromet gjør det for å få oppmerksomhet. Jeg synes det blir utrolig feil å bidra til at moren oppnår det hun ønsket seg ved å gå inn på siden. Jeg føler at ved å få inn på denne siden så er man med - selvfølgelig i liten grad - til å bidra til problemet.

Dette er en tragedie uansett om moren er skyldig eller ikke. Jeg signerer Kisha i at jeg er glad jeg ikke er dommer i denne saken.

Gammel 18-12-06, 09:05   #34
Maz
Pauset

Standard

At de som nå går inn på siden er skyldig i å bidra til en eventuelt munchausen by proxy blir litt søkt.

(Det er forresen forskjell på Munchausen og munchausen by proxy som det her er snakk om).

Behovet denne kvinnen eventuelt har er for sympati og medfølelse ikke oppmerksomhet i seg selv. Dessuten er det nok mer enn nok oppmerksomhet fra andre kilder som fyrer under.

Jeg synes det var greit å se hva som skiller denne siden fra andre minnesider i og med at mange i denne saken utaler seg generellt.

Dette er en tragedie uansett hva utfallet blir i denne saken. Spesielt for barnas far som jeg oppfatter selv har fattet mistanke og ikke gjort noe.

Gammel 18-12-06, 09:22   #35
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Behovet denne kvinnen eventuelt har er for sympati og medfølelse ikke oppmerksomhet i seg selv. .

Det er i så fall på mange måter et paradoks med denne tilstanden, for så vidt jeg har forstått så viser personer med dette syndromet ingen som helst bekymring for barnets helsetilstand; altså ingen empati med barnet.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 09:31   #36
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette er en tragedie uansett hva utfallet blir i denne saken. Spesielt for barnas far som jeg oppfatter selv har fattet mistanke og ikke gjort noe.

Det står en del i nyhetene i dag også, og at barnets far har flere ganger har hatt samtaler med helsepersonell og at han har uttrykt sin mistanke om at moren skadet deres felles barn.
Og det står også at det var familiemedlemmer som slo alarm til barnevernet om at noe var galt,
Det virker heller ikke som om jenta har hatt noen lett oppvekst i følge det som står i nyhetene i dag,

Gammel 18-12-06, 09:46   #37
Lille Blink
Aktiv

Lille Blink sin avatar

Hvor: Rogaland
Lille Blink er litt kulLille Blink er litt kul
Ulykkelig

Jeg blir så skremt (STERKT!!!!)

KVINNE 24ÅR TILTALT FOR Å HA DREPT SIN SØNN OG FOR Å HA PRØVD Å DREPE SIN YNGRE SØNN!!!!

HER er artikkelen fra VG... Alt står ikke der, men i gårdagen vg så stod det at denne kvinnen også drev et nettsted hvor hun bl.a skriver: "Vi får også vite at siden dette er et uventet dødsfall så SKAL du obduseres. Vi vil ikke dette, men legene står på sitt. Men de lover at vi skal få deg tilbake hel og fin". Nettsiden er under etterforskning av politiet. Moren til den døde sønnen skriver på nettstedet sitt at han led de siste døgnene og fikk morfin hver 3 time for å ikke ha for store smerter... Hun har lagt ut bilder av sin døde sønn og brukerne av nettstedet reagerer veldig sterkt!!! Noen nekter å tro at moren er skyldig og skriver at de kan ikke se for seg at hun som elsker ungen så mye kan finne på noe sånn... andre brukere er rørt til tårer over hvor fin minneside hun har laget....

Jeg lurer fælt på hvilket nettsted dette er... Av en eller anne grunn så virker denne hendelsen så kjent, men jeg klarer ikke å fornemme hva og hvor... Er det noen som hvet???

Jeg blir utrolig skremt...

Det har jo vært en situasjon her på NM for noen år siden har jeg hørt rykter om... Noe med at en bruker her inne drepte sin stedatter av sjalusi... Denne personen sitter i fengsel og er ikke bruker av forumet lenger hvet jeg...

Det viser seg altså at det er mange med store problemer som sitter bak sine pcer, og det er absolutt en tankevekker for meg hvertfall... Jeg er utrolig var på å legge ut bilder på nett eller skrive noe for personlig, man hvet ikke hvem som leser det...

Lille Blink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 09:48   #38
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Jeg blir så skremt (STERKT!!!!)

Den er kjent fordi den minner om Cat, bare at Cat var psykisk forstyrret og drepte sitt stebarn. Denne damen er psykisk forstyrret og drepte sitt eget barn.

Gammel 18-12-06, 09:49   #39
Maz
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Det er i så fall på mange måter et paradoks med denne tilstanden, for så vidt jeg har forstått så viser personer med dette syndromet ingen som helst bekymring for barnets helsetilstand; altså ingen empati med barnet.

Det stemmer. Jeg skrev behov, er vel søker jeg burde ha skrevet. De ønsker oppmerksomhet, men helst av det sympatiske slaget.

Det er mye å hente på å være tapper pårørende. Jeg kan veldig lite om dette, men har sett britisk fjernsynsdrama.....

Sitat:

Munchausen Syndrome

Munchausen Syndrome refers to the bizarre psychiatric disorder in which patients fabricate symptoms and signs of disease in order to gain attention and sympathy. It was named for the mythical Baron von Munchausen, a teller of fabulous tall tales. In pediatrics, this syndrome appears as the equally bizarre and dangerous "Munchausen Syndrome by proxy," in which a parent, usually the mother, deliberately makes her child sick by administering laxatives, emetics, baking soda, insulin, or fecal matter. The parent secretly sabotages medical treatments and creates complications by various subterfuges.

Dette er veldig sjelden og sikkert enda sjeldnere oppdaget fordi det er så utenkelig for en frisk person at en ikke tenker tanken og derved ikke ser etter det. I ettertid så må det gjøre det enda vanskeligere for pårørende å takle fordi de "burde ha skjønt".

Gammel 18-12-06, 10:16   #40
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Behovet denne kvinnen eventuelt har er for sympati og medfølelse ikke oppmerksomhet i seg selv. Dessuten er det nok mer enn nok oppmerksomhet fra andre kilder som fyrer under.

Poenget er at de bruker barna instrumentelt for å oppnå en positiv oppmerksom het mot seg selv. Det er denne oppmerksomheten de søker. Jeg synes at en slik hjemmesiden gjør akkurat det samme, og jeg ser ikke helt hvorfor man skal gi henne den oppmersomheten som hun ønsker. Hvis det er tilfelle at hun har drept barnet, hvilken annen grunn enn oppmersomhet mener du hun har for å lage denne siden?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.