Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Tegnsetting og parenteser

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-09, 14:58   #21
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tegnsetting og parenteser

Hvis man skal ha hele setninger inni en parantes, bør det ikke da være stor bokstav først?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 15:00   #22
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:leser og lærer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 15:53   #23
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Etter en tur inn i programmeringsverdenen har paranterser fått en helt ny mening og dimensjon, men ærtiførti typer og alle mulige regler for dette. :kokko: Det er ganske forvirrende og jeg kjenner jeg er litt tilfeldig når det kommer til parantessetting ellers. Blir ingen fatale error!

Ikke helt det du spurte om men. :bidrar:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 15:54   #24
Slettet bruker
Passiv

Standard

Joika da - det er ingen compiation error der du programmerer heller. :spikker: Hvilket språk programmerer du i?

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 16:03   #25
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Joika da - det er ingen compiation error der du programmerer heller. :spikker: Hvilket språk programmerer du i?

Compilation muligens? Ikke det at jeg noen gang gjør noe feil da....

Perl kan jeg best. Men har vært innom java, php, Visual basic og bash og. Men scripting er vel det jeg syntes er morsomst. Sitter og lager fjaseprogrammer for alle småting på egen pc. Skikkelig nyttig bruk mao.

Du da?

Gammel 07-06-09, 16:09   #26
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Hvis man skal ha hele setninger inni en parantes, bør det ikke da være stor bokstav først?

Jo, absolutt. (Sånn som det er i denne.) Ellers er det vel egentlig ikke hele setninger?

Gammel 07-06-09, 16:13   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg programmerer i et lite utbredt språk - såpass lite utbredt at jeg ikke vil si det her. Men det er i hovedsak det samme som .net sånn ca.

Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 21:06   #28
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg programmerer i et lite utbredt språk - såpass lite utbredt at jeg ikke vil si det her. Men det er i hovedsak det samme som .net sånn ca.

Oki. Jeg kan ha det som valgfag neste semester, men jeg dropper det...

Gammel 07-06-09, 21:09   #29
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jo, absolutt. (Sånn som det er i denne.) Ellers er det vel egentlig ikke hele setninger?

Ok. Det er mange paranteser i denne tråden der det ikke er stor bokstav - der jeg ville trodde det skulle være det - derfor ble jeg usikker.

Gammel 07-06-09, 21:12   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Ok. Det er mange paranteser i denne tråden der det ikke er stor bokstav - der jeg ville trodde det skulle være det - derfor ble jeg usikker.

Altså, man kan jo godt skrive komplette setninger med komma mellom, og da skal det jo ikke være stor bokstav i dem - og setter man en sånn en i parentes, skal det ikke være stor bokstav da heller. Har du noen eksempler fra tråden, så jeg er sikker på hva du egentlig lurer på?

Gammel 07-06-09, 21:40   #31
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Standard

Her er eksempler på paranteser jeg ikke skjønner hvorfor det ikke er stor bokstav først, for det er jo hele setninger.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Om du dytter parentesen inn i en annen setning (ja, ja, det er et eksempel, så da kan det like gjerne være kunstig), skal normalt det inni parentesen bare være et fragment uten stor forbokstav og punktum til slutt. Men man kan også ha hele setninger i parenteser mellom hele setninger. (Se bare her!) Da kommer naturlig nok parentesen etter punktum i setningen før, og har stor forbokstav og avslutningstegn.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Det Stompa sa (parentesen er et eget univers, «usynlig» for tegnsettingen i hovedsetningen).

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Spørsmålet er, hva gjør man når man har en lang digresjon inni parantesen (ikke at jeg noen gang ville funnet på dét! Jeg kommuniserer alltid kort og konsist, seff.), en med flere setninger? Skal man ha det siste punktumet inni der?

Gammel 07-06-09, 21:50   #32
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I de tilfellene skal det ikke være stor bokstav, nei. Det som (antagelig) er feil hos meg, er at man ikke skal skrive flere setninger innskutt. Da må man avslutte setningen først, og skrive parantesen utenfor hovedsetningen.

(Da skal man ha stor bokstav, og tegn inni parantesen. Men ikke utenfor.)

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-09, 21:53   #33
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

I alle de eksemplene kunne man vel droppet parentesen og hatt komma, tankestrek eller annet i stedet for parentes, og da ville det vært helt åpenbart at det ikke skulle være stor bokstav. For eksempel "Om du dytter parentesen inn i en annen setning - ja, ja, det er et eksempel, så da kan det like gjerne være kunstig - skal normalt det inni parentesen bare være et fragment (...)".

Gammel 07-06-09, 21:59   #34
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at man uansett skal kunne droppe hele parentesen, og tegnsettingen skal fortsatt være korrekt. Og man skal kunne droppe bare parentes-tegnene, og det skal fortsatt være korrekt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:28.