Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinoff: Etterfølger dere alltid barnehagens/skolens krav til utkledning?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 22:58   #21
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinoff: Etterfølger dere alltid barnehagens/skolens krav til utkledning?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Det var litt spesielt, Maximilla? På nissefestene i barnehagen vår har det alltid bare vært rødkledte unger. På månedsplanen står det tilsvarende deres kleskode: "Ta på røde klær." Noen har hatt nisselue i tillegg. (Forøvrig en av de få festene hvor jeg ikke kunne tenke meg å sy noe som helst - er det noe vi har i garderoben så er det røde klær.)

Ja, jeg har ikke heller opplevd det før. Alle hadde nissedrakt bortsett fra min sønn i rød genser, og en stakkars liten fyr med glemsomme foreldre som ikke hadde noe rødt en gang.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 22:59   #22
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Jeg har blitt bedre med årene (erfaring gjør mye), men kjenner fortsatt litt på den at jeg ønsker at ungene mine også kunne ha hjemmestrikkede ullsokker i kurven på plassen sin i barnehagen

Eh, da kunne du fått noen fra oss? Vi har en haug fra en gammel tante. De klør og er vonde, S nekter, vil bare ha blandingssokker vi kjøper. De er da mye bedre i gore-tex også.

Vi har etterkommet, men det har ikke vært urimelige krav. Og jeg kjøper lite, bruker noe jeg har stort sett.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:00   #23
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kjenner jeg at jeg ble litt , kvinne!

Ja..., men ikke sant, det ligger et latent ønske om å virkelig være sånn "Mor Godhjerta" med alle de virkelig fine hjemmelagde og verdifulle sakene, samtidig som jeg jobber i bøtter og spann og ikke er spesielt fingernem heller...

Gammel 09-06-09, 23:04   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

På Storesøsters aller første Luciafeiring var det tydelig at noen foreldre enten var ateister eller hadde glemt hele greia. Jeg synes en halvannetåringen med litt glitter surret rundt bobledressen (av personalet) var et trist syn, og jeg skulle ønske at skole og barnehage kunne passe på å ha "litt ekstra" klær og annet til de ungene hvor foreldrene ikke følger opp, ikke har råd eller har glemt seg bort.

Det kan også meget vel hende barna med glitter rundt bobledressen hadde nektet plent å ha på seg noe annet, og fikk skrikeanfall ved synet av noe som kune minne om klær utenom det vanlige. :BTDT: Håper virkelig ikke foreldrene i Glitterbarnets barnehage er like kjappe til å trekke konklusjoner som deg.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:04   #25
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Eh, da kunne du fått noen fra oss? Vi har en haug fra en gammel tante. De klør og er vonde, S nekter, vil bare ha blandingssokker vi kjøper. De er da mye bedre i gore-tex også.

Vi har etterkommet, men det har ikke vært urimelige krav. Og jeg kjøper lite, bruker noe jeg har stort sett.

Vi har supre kjøpe-sokker, men de raggsokkene jeg viser til, er liksom et bilde på de verdiene er jeg så nøye på at ikke skal gå tapt i tidsklemma mellom jobb og familie... Teit, jeg vet det, for jeg er den første til å oppfordre andre kvinner opp og frem og ut i jobb

Gammel 09-06-09, 23:06   #26
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har supre kjøpe-sokker, men de raggsokkene jeg viser til, er liksom et bilde på de verdiene er jeg så nøye på at ikke skal gå tapt i tidsklemma mellom jobb og familie... Teit, jeg vet det, for jeg er den første til å oppfordre andre kvinner opp og frem og ut i jobb

Ja, og så kan pappaene strikke deilige raggsokker!

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:07   #27
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Det kan også meget vel hende barna med glitter rundt bobledressen hadde nektet plent å ha på seg noe annet, og fikk skrikeanfall ved synet av noe som kune minne om klær utenom det vanlige. :BTDT: Håper virkelig ikke foreldrene i Glitterbarnets barnehage er like kjappe til å trekke konklusjoner som deg.

Oj, jeg mente ikke å være spekulativ. Men det finnes jo barnehager med barn som kanskje ikke har foreldre som rett og slett har kapasitet til å følge opp alt mulig. Jeg kjenner foreldrene til bobledressen, og de er helt supre. Det var allikevel litt kontrast til resten av ungene. Jeg har forresten aldri spurt dem om bakgrunnen for antrekket...

Gammel 09-06-09, 23:09   #28
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har blitt bedre med årene (erfaring gjør mye), men kjenner fortsatt litt på den at jeg ønsker at ungene mine også kunne ha hjemmestrikkede ullsokker i kurven på plassen sin i barnehagen

Barna mine har hatt/har dette. Sokkene kommer fra tanten min eller svigermor.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:11   #29
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hjemmestrikkede sokkene her i huset kommer fra bestemor som er en fantastisk strikker, men sokkene har likevel dårlig passform og brukes bare i utrengsmål. :utleverer:

Gammel 09-06-09, 23:12   #30
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj, jeg mente ikke å være spekulativ. Men det finnes jo barnehager med barn som kanskje ikke har foreldre som rett og slett har kapasitet til å følge opp alt mulig. Jeg kjenner foreldrene til bobledressen, og de er helt supre. Det var allikevel litt kontrast til resten av ungene. Jeg har forresten aldri spurt dem om bakgrunnen for antrekket...

Jeg syns også barnehagen kan ha litt i bakhånd, vår har det, det er en fin ting. Det betyr ikke at man alltid får barna til å gå med det, eller at grunnen er at foreldrene er ateister (jeg har for øvrig aldri hørt om en ateist som ikke kler på luciautstyr, men syns at det er greit at ungen deltar på selve feiringen), eller er distre. Jeg syns bare det var veldig merkelige slutninger du trakk, spesielt siden du ikke vet noe om grunnen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:13   #31
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt eller sydd.

Gammel 09-06-09, 23:15   #32
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De hjemmestrikkede sokkene her i huset kommer fra bestemor som er en fantastisk strikker, men sokkene har likevel dårlig passform og brukes bare i utrengsmål. :utleverer:

Med andre ord i tide og utide?

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:24   #33
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg syns også barnehagen kan ha litt i bakhånd, vår har det, det er en fin ting. Det betyr ikke at man alltid får barna til å gå med det, eller at grunnen er at foreldrene er ateister (jeg har for øvrig aldri hørt om en ateist som ikke kler på luciautstyr, men syns at det er greit at ungen deltar på selve feiringen), eller er distre. Jeg syns bare det var veldig merkelige slutninger du trakk, spesielt siden du ikke vet noe om grunnen.

Ser den, og det var satt på spissen av hva årsaken kunne være (siden jeg liksom _tror_ jeg vet at de ikke har noen religiøs tilknytning hvor det var naturlig å ikke ville feire St.Lucia). Dårlig begrunnede innlegg er ikke tingen på FP, sorry

Gammel 09-06-09, 23:28   #34
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Eneste erfaring vi har med det er barnehagens årlige karneval og der lager de kostymer selv, så har ikke måttet kjøpe/gjøre noe.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 23:45   #35
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jeg må innrømme at jeg har slitt litt denne gangen...

Storebror har meldt seg på teatergruppen på SFO og de skal ha forestilling nå om 2 uker.
Vi fikk beskjed om at han måtte ha med hvit skjorte, hvit bukse og hvite hansker.

Jeg har slitt skikkelig med å finne en hvit bukse til han. Ga opp å dra rundt så jeg hadde ringerunde til kjedebutikker. INgen hadde... Men endelig i går så fant jeg faktisk en hvit denimbukse...
Jeg spurte om han kunne bruke beige bukse, men det kunne han visst ikke... alt skulle være hvitt - og nå er det da i boks... men altså, hvor ofte trenger en 7 åring en hvit bukse, liksom?

Da storebror var mindre og vi fikk beskjed om at barna skulle ha på hvite klær på Lucia-dagen og han ble helt gal av å skulle gå i kun hvit strømpebukse uten noe over så droppet vi det etter 1. året. Etter det gikk han i beige bukse og hvit skjorte.... ingen sa noe på det.. Gjør det samme med lillebror.

Gammel 09-06-09, 23:49   #36
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Ja, jeg har ikke heller opplevd det før. Alle hadde nissedrakt bortsett fra min sønn i rød genser, og en stakkars liten fyr med glemsomme foreldre som ikke hadde noe rødt en gang.

Denne kjenner jeg igjen. Første nissefest i barnehagen var jeg så fornøyd med at jenten hadde kjole og nisselue, men det viste seg at så godt som alle de andre hadde nissedrakter. Etter det har vi også hatt disse nissepysjamasene fra H&M. De er ikke storartete, men de er billige og jentene er fornøyde.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 00:24   #37
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke blitt utsatt for så mange sprelske påfunn fra skole og barnehage utover nissefest, årlig karneval og lucia. Lucia-antrekk har jeg kjøpt i skolestørrelse i og med at det ikke er like kledelig med pappas t-skjorte som når til midt på lårene. Nisseluer har jeg også, og rødt er en farge vi har klær i. Til karnevalet har vi delvis improvisert (strikkedrakt + ører = bamse) eller vi har kjøpt drakt. Eller vi har glemt det/hatt en storebror som nekter å kle seg ut.

Gammel 10-06-09, 00:29   #38
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg gjør det etter beste evne, på foreldrefrokosten den dagen de hadde pysjparty i barnehagen stilte jeg likegodt i pysj selv også, til de ansattes store fornøyelse.

Jeg husker nemlig altfor godt redselen for og følelsen av å ikke å passe inn, å være utenfor og annerledes, så det er mulig jeg overkompenserer nå når jeg har fått barn selv.

Gammel 10-06-09, 09:29   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke opplevde absurde krav eller noe, så stort sett har det gått greit. Mamma sydde luciakostyme til eldstemann, og vi har arvet noen nissedrakter og sånt. Ellers har det vel ikke vært verre enn at man skal ha på seg noe gult eller grønt eller hva det nå er, og vi har alltid et eller annet liggende i en farge som ligner. Men hadde de bedt meg kle ungen min i noe fra norske folkeeventyr, så tror jeg at jeg hadde spurt om de hadde låneklær, siden jeg virkelig ikke kan sy to save my life.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 09:33   #40
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du trenger jo ikke å kunne sy for å kle ungen i noe fra norske folkeeventyr, men kanskje du må trimme hjernen litt. Espen Askeladd? Normale klær, en liten hatt, en trepinne m/tørkle på (hva kalles slik koffert, dah? )

Altså, hvis man insisterer på at man må kunne sy for å hoste opp et antrekk til et sånt tema så er man i beste fall lite villig til å være kreativ - i verste fall så er man noget vrang. Synes jeg.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:23.