Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frivillighet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-09, 21:59   #21
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Frivillighet

Hm, jeg har inntrykk av at det er store forskjeller blant folk hvor mye frivillig arbeid de orker å engasjere seg i. Men kanskje det er lettere å engasjere seg i egne barn, enn i jobbrelaterte ting?
Her var det dugnad i velforeningen i feltet på torsdag. Mannen dro dit, dog sent pga jobb, og det var tre eller fire andre der.

Gammel 14-06-09, 22:06   #22
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Min erfaring er også at det er enkelte familier som stiller veldig mye mer opp enn andre. Jeg er derimot ikke helt sikker på om det arves ned....Jeg tror det har endel med interesse å gjøre i tillegg. Jeg er fra en familie som stilte opp på absolutt alt i min barndom. Men jeg har ikke lært så veldig mye av det, må jeg innrømme...Jeg stiller opp på det jeg må (eller føler at jeg må), og prøver å stille opp innimellom på det som ikke er fullt så nødvendig også. Kun av pliktfølelse, svært sjelden av lyst.
Gubben er oppvokst med en fraværende familie, som aldri har stilt opp på noenting som helst, men han har tatt på seg diverse verv som har ført med seg veldig mye ulønnet arbeid.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:13   #23
Najade
Tidsklemt

Najade sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Mitt inntrykk er at nordmenn er veldig dårlige på sånt.

Vi ligger faktisk i verdenstoppen, skal man tro på en artikkel i Dagbladets Magasinet i går.

Personlig så stiller jeg gjerne opp på en del forskjellig, men akkurat heiagjeng er vel ikke min første prioritet. Jeg har opplevd en del surmuling over alle de som ikke stiller opp, mens man holder på å jobbe, og det blir jeg utrolig lite motivert av. F.eks så sto vaktmesteren her i borettslaget og rakket ned på innsatsviljen i vårt borettslag kontra et annet borettslag som han også er vaktmester for. Ikke veldig sjarmerende.

Å ta med familien sin når man gjør noe frivillig arbeid synes jeg er en flott ting. Da overbringer man forhåpentligvis noe av ens egen tanker rundt dette til barna, samt at man får tilbrakt tiden med hverandre også.

Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:13   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

utegangarlam

Jeg måtte lese det der ca 17 ganger med ulik uttale og trykk før jeg skjønte hva det var. :bytuppe:

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det er jeg uenig i. Tenk på all barneidretten som organiseres rundt omkring i landet. Alle trenere, lagledere, kioskverter, baneansvarlig etc. får ikke betalt. Så og si alt skjer på frivillig basis. Det samme med dirigenter og alle andre som får skolekorpsaktivitetene til å gå rundt. Nordmenn er veldig gode på frivillig arbeid.

Norge er vel på verdenstoppen i frivillig arbeid, faktisk? Mener jeg har lest noen artikler om det. Det sto forresten en artikkel om dugnad i gårsdagens Dagbladet Magasinet, som var ganske interessant.

Jeg stiller opp på frivillig arbeid i forbindelse med borettslag, fritidsaktiviteter og barnehage, men jeg tror ikke jeg ville gjort det i forbindelse med jobb. Det ville ikke vært forventet heller. Hadde det vært for ett eller annet veldedig gjennom jobben hadde det vært anderledes.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:24   #25
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Hm, jeg har inntrykk av at det er store forskjeller blant folk hvor mye frivillig arbeid de orker å engasjere seg i. Men kanskje det er lettere å engasjere seg i egne barn, enn i jobbrelaterte ting?

Det er vel riktigere å si at det er lettere å engasjere seg i ting man ser verdien av. Jeg har for eksempel jobbet masse frivillig for Redd Barna og Amnesty International, helt uten av det har kommet mine barn eller øvrige familie til gode (snarere tvert i mot).

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:25   #26
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg måtte lese det der ca 17 ganger med ulik uttale og trykk før jeg skjønte hva det var. :bytuppe:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-09, 22:37   #27
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk er at det alltid er de samme som går igjen, og der er gjerne jeg og min mann med.
Nå har jeg blitt flinkere til å si nei, for jeg kan ikke være med på alt - uavhengig av hva og hvor det er.
På jobb, njah, jo - det er mulig jeg hadde stilt. Vi har en egen gruppe på jobb som gjør veldig mye frivillig arbeid på jobben, men det er litt annerledes mtp. hvor jeg jobber.

Gammel 14-06-09, 23:18   #28
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Stod om dugnadsånd i Magasinet i helga.
Jeg er frivillig i en organisasjon selv, og vi merker godt at det ikke er lett å få tak i frivillig hjelp.

Gammel 15-06-09, 07:35   #29
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Her er det litt opp og ned om dugnadsånden er til stede. De siste 2 årene har den vært laber pga mye mye sykdom hos meg og ungene.
Normalt sett prøver vi vikelig å delta på alt vi kan delta på, vi prioriterer og omorgansierer slik at det går i orden.
Men i min verden begrenser det seg også til skole, barnehage og idrettslag. Frivillig arbeid på jobben i tillegg til alt det andre blir ikke like naturlig for meg. I så fall måtte det vært nære venner som syklet, og ja, jeg hadde nok også tatt med hele familien, slik at det ble en familieutflukt-ting av det.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 07:55   #30
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Her går det nesten ikke en dag uten at vi utfører en eller annen form for frivillig arbeid og trives med det. Vi er begge 2 med i folkehjelpen og i vårt lokal lag har vi ting som skal holdes vedlike, mennesker som skal hjelps, møter som skal holdes og vakter som skal utføres.

Dette har for meg blitt en livsstil etter 15år som medlem og stortrives med det, men også vi merker at det er vanskeligere å få folk til å stille. Så jeg føler at dugnadsånden er sviktende.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:08   #31
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi gjør en del frivillig arbeid/dugnadsarbeid, men jeg må innrømme at listen ligger høyere for å delta på sånt ifbm jobb. Jobb er jobb. Og om det er Nordsjørittet i helgen vi snakker om, så har jeg nok enda høyere terskel for å bruke en lørdag på noe jobbrelatert, ja. Jeg er dønn avhengig av avkobling i helgene, for å få hverdagene til å fungere.

Gammel 15-06-09, 08:27   #32
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er jeg snerpete som vil ha lønn for jobbrelaterte ting? elv om jeg er veldig glad i jobben min, så jobber jeg ikke gratis, jeg er forsiktig med å skyve grenser for normalarbeidsdagen og en vanlig uke.

Gammel 15-06-09, 08:30   #33
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg stiller gjerne på dugnader for aktivitetene til ungene for eksempel. Men å stille opp og heie på noen som skal sykle sykkelritt på jobben ville jeg aldri ha vurdert engang. Ikke ville jeg forventet at noen fra jobben sto og heiet om jeg syklet ritt heller.

Også er jeg faktisk enig med Mim. Skal jeg stille for firmaet mitt så forventer jeg lønn for dette. Det er business jeg driver med på jobben - ikke sosial kosing. (Ikke i mitt firma ihvertfall)

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:35   #34
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Knurr. Hvordan få foreldre til å stille opp på sommerfest, egentlig? Av foreldre til 180 barn trenger vi ca 20 frivillige, og har bare klart å skaffe halvparten, omtrent. Ikke har jeg tid til å stå i alle garderobene og huke inn folk heller, så da ta jeg heller trippelt sommerfest-skift i stedet. :koke: Skulle ikke tro det var så vanskelig å bruke litt av sin tid på å stå sykkelløp-vakt, hvis alternativet var at det ikke ble noen sommerfest? Akk ja.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:42   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Kanina - det er lov å da si at dersom det er interesse for å ha sommerfest så må du ha 20 frivillige, hvis ikke blir det ikke sommerfest. Men da må du også innse at det faktisk kanskje ikke blir sommerfest. Det kan jo være at de fleste ikke ser så stort behov for en sommerfest heller?

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:46   #36
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanne, her.

Det er jeg uenig i. Tenk på all barneidretten som organiseres rundt omkring i landet. Alle trenere, lagledere, kioskverter, baneansvarlig etc. får ikke betalt. Så og si alt skjer på frivillig basis. Det samme med dirigenter og alle andre som får skolekorpsaktivitetene til å gå rundt. Nordmenn er veldig gode på frivillig arbeid.

Min erfaring ifht dette er at det desverre er de samme som stiller opp gang etter gang. Og unskyldninger som "Jeg jobber fulltid skjønner du, og har derfor ikke tid", er veldig vanlig. Ingen andre gjør det liksom
Og trenere, dirigenter, instruktører osv får betalt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:52   #37
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Min opplevelse er at en god del frivillighet og dugnader er organisert av noen få, som gjør dette mest av alt for sin egen del, men så vil de så veldig gjerne ha mange med seg. For eksempel å heie på kolleger i sykkelritt. Eller arrangere sommerfest. Hvis folk ikke vil ha sommerfest, kan de ikke få slippe? Hvorfor skal noen få bestemme at NÅ SKAL VI KOSE OSS, og dermed har alle med å stille opp?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:52   #38
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har knapt skulket en dugnad siden vi fikk unger i barnehage og skole og vi stiller opp på alt vi kan av det som kalles inn til der, men å heie på kolleger anser jeg ikke som noe som må prioriteres foran noe annet. Riktignok var jeg og heiet på kollegene mine her for et par uker siden da flere deltok i en stafett, men det var fordi det passet og jeg hadde lyst. Hadde vi hatt annet på programmet ville jeg ikke ha prioritert heiingen, mens en dugnad ville jeg ha ryddet plass til.

Det er for øvrig alltid de samme familiene som stiller opp og de samme det aldri "passer for".

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:54   #39
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Og trenere, dirigenter, instruktører osv får betalt.

Jeg tror mye barneidrett, fotball osv. fortsatt er basert på frivillige trenere som ikke får betalt. Mulig jeg tar feil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 08:55   #40
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg tror mye barneidrett, fotball osv. fortsatt er basert på frivillige trenere som ikke får betalt. Mulig jeg tar feil.

Hos oss får alle trenerne betalt + fri treningsavgift for seg og evt. barn.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.