|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og stjelingDet er greit det hvis man har en skjellig misstanke til at de stjeler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Ustabil
|
![]() Sv: Barn og stjeling
Jeg syns ikke det var noe spesielt ufint å si at det er bittelitt naivt å tro at ens eget barn aldri ville funnet på å stjele. Det var tvert i mot en ganske pen måte å si det på, syns jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Barn og stjelingJeg synes det er greit at man blir påpasset. Så lenge man kjøper det man skal og ikke har planer om å stjele, så får man bare heve seg over det, tenker jeg. I og med at tyveri er et problem, så vil jo "tjuvraddene" ødelegge for de andre. Slik er det jo med så mangt.
![]() |
#24 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Barn og stjelingAt man følger med er en ting, men fotfølging syns jeg ingenting om. Jeg liker heller ikke at skoleungdom blir nektet adgang til butikker.
![]() |
#25 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og stjelingSer at det er litt forskjellige meninger her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og stjelingJeg har, som voksen, faktisk forlatt en butikk fordi jeg følte at de ansatte betraktet kundene som potensielle tyver. Det var påfallende hvordan de spredde seg rundt der kundene var og jeg tror hver eneste ansatt (det var flere av de) kom å spurte "tilfeldig" om jeg trengte hjelp. Da samme ansatt kom for annen gang, fikk jeg nok og dro. Det var direkte ubehagelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
sporadisk
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har også forlatt butikker av samme grunn, og heller gått til nabobutikken. Jeg skjønner at de må følge med, men det finnes også grenser. Selv har jeg jobbet i butikk, har aldri fotfulgt noen, med mindre jeg har sett at de har puttet noe i veska - og da for å se at de ikke kaster det ut igjen, så kunne jeg ta dem ved utgangen etter de hadde passert kassen
![]() |
#28 |
maler
|
![]() Sv: Barn og stjelingJeg forlater også butikker hvis jeg føler meg beglodd av de ansatte. Og jeg skjønner godt om barn heller ikke synes det er så kjekt, men jeg skjønner også at butikker ikke vil ha horder med tenåringer i butikkene samtidig. Faren for at de stjeler er vel vesentlig mindre hvis de er færre, hos oss får de vel gå inn en og en når de kommer i skoletiden. Jeg ville ikke bli sint hvis ett av barna mine ble fotfulgt i butikken, bare forklart at det er på grunn av at det er noen som stjeler. Og at man kan la være å handle på butikker som ikke er hyggelige å gå inn i.
![]() |
#29 |
ekstremt trøtt
|
Det skremmer også ærlige kunder på dør.
![]() |
#30 |
nygift
|
![]() Sv: Barn og stjelingNår det gjeder dere som har forlatt en butikk fordi dere har fått tilbud om hjelp, i mange butikker er det vanlig for å få kunden til å føle seg velkommen, jeg er enig i at der er irriterende for jeg vil helst gå i fred og heller spør hvis der er noe jeg lurer på, men det er rettningslinjer de må følge og hvis kunden går der så å så lenge, skal den ansatte igjen ta kontakt.
![]() |
#31 |
madmanized
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det har med service å gjøre. Men ikke bare det. Det er utrolig effektivt å sende et signal til kunden om at han er sett også med tanke på potensielle tyverier. Man vil automatisk ha høyere terskel for å ta noe når man vet at man er lagt merke til. Da snakker jeg bare om et "hei, kan jeg hjelpe deg?" - ikke fotfølging og skuling. Og dette ser jeg som utelukkende positivt; i hvert fall hvis man føler man kan svare "Nei, jeg bare titter." uten å bli uglesett.
![]() |
![]() |
#32 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Barn og stjelingJeg jobbet i en matbutikk som hadde forbud mot skolebarn/-ungdom i skoletida. Slike generelle forbud er jeg helt i mot. Det var til sammenligning ikke noe forbud for pensjonister, enda det var dem jeg ferska oftest i stjeling (og skyldte på demens). Vitaminhylla ble sågar flyttet fram til kassene fordi det var så mye tyverier av vitaminer. Akk, ja. Gamlingene nå til dags. (Eller kanskje pensjonistene var lettere å ferske, rett og slett.) Poenget mitt med dette var ikke å stigmatisere pensjonister, altså, selv om jeg innrømmer at det kan se slik ut. Vi ferska også middelaldrende stamkunder i å stjele. Nasking har ingen aldersgrenser, tydeligvis.
![]() |
#33 |
ekstremt trøtt
|
Det er forskjell på å tilby hjelp og fotfølge folk. Jeg syns heller ikke at man trenger å spørre folk som går rundt i en matbutikk om de trenger hjelp så lenge de går og plukker varer fra hyllene. Står de og ser seg forvirret rundt så kan man tilby hjelp.
![]() |
#34 |
Pauset
|
![]() Sv: Barn og stjelingJeg har full forståelse for at ansatte i butikker viser at de følger med. Fotfølging syns jeg blir litt voldsomt, men at de følger så godt de kan med blikket skjønner jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|