|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
ekstremt trøtt
|
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!
Dette syns jeg var en merkelig ting å skrive i forbindelse med denne saken. Det er mest sannsynlig ikke snakk om "å finne på" noe, men en tragisk hendelse.
|
|
|
#3 |
|
Møllspist fletthurpe
|
det var da en generell uttalelse for at folk går fra hunder og barn i biler..
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg nekter å godta at det er bare en tragisk hendelse i alle tilfeller. Det finnes dessverre uansvarlige foreldre som ikke tenker overhodet. Jeg var selv vitne til en episde på Ulvøya for noen år siden. Moren hadde bare parkert rett utenfor porten for å hente et annet barn som oppholdt seg på stranden. Alle vinduer lukket på bilen og et lite barn på ca 1 år i baksetet som kokte...i søvne. Vi var flere voksne som var i gang med å lete etter stor nok sten til å knuse et vindu på bilen, vi hadde ringt politet m.m. når moren kom, helt intetanende, fikk selvsagt huden full av kjeft, og kom med en tåpelig kommentar som "jeg var da bare en kort tur nede på stranden for å hente han her"....
|
|
|
#5 |
|
Ringskrømt
|
Jeg vet ikke helt. Jeg blir sint og forbanna på barnets vegne, bare tanken på de forferdelige siste minuttene eller kanskje timene av sitt liv det barnet tilbragte alene, redd og under helt ekstreme forhold. Men jeg tenker også at det må være helt vanvittig grusomt å være foreldre oppi alt dette, og spesielt hvis barnet ikke ble glemt, men et offer for feilberegning av tiden man blir borte. Jeg klarer bare ikke gå innom den tankerekke om hvor grusomt det må oppleves, hvordan i huleste noen klarer å leve videre med noe sånt på samvittigheten og hvordan man kan tilgi seg selv eller partneren sin i ettertid. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Jo, noen finner på slike ting - forlater (oftest) dyr, men også barn i bilen. (Sier ikke at det er tilfelle her.) Undervurderer hvor fort og hvor varmt det blir inni bilen, og er borte for lenge. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Møllspist fletthurpe
|
eh jo.. det gjør det..
|
|
|
#9 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2009
![]() |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg siktet til den aktuelle saken. Det er inegn som finner på å forlate barnet i bilen mens man går på jobb, slik saken var her. Det var tydeligvis en forglemmelse, noe som gjør saken enda mer tragisk. Ikke at jeg skjønner at noe sånt kan skje, uansett. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Helt enig! "Skulle bare" og andre dårlige unnskyldninger er ikke godt nok i slike tilfeller.
|
|
|
#12 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!Det var jeg ikke klar over, Irma. Hvis man ikke vil ha slike innlegg her inne må det gjerne slettes av noen som kan gjøre det. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Jeg var heller ikke klar over dette før nå ganske nylig. Jeg trykker som regel på kontrollpanel eller uleste innlegg når jeg er på FP, så da får jeg ikke med meg den type tråder.
|
|
|
#14 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!Det er en helt forferdelig sak. Jeg følte et sug i magen, tenk hva mannen må ha tenkt når det gikk opp for ham at barnet satt der. Herregud.
|
|
|
#15 |
|
kross
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!Jeg fant en veldig tankevekkende og god artikkel om dette forferdelige marerittet som altfor mange har opplevd. Artikkelforfatteren peker bl.a. på at den måten vi sikrer barn i bil nå; bakovervendt i baksetet, er en medvirkende årsak til at dette skjer.
Jeg var faktisk ikke klar over at dette skjer så hyppig - og føler så inderlig med denne familien i Danmark nå ...
kris Enestående mamma til en enestående gutt (2001) "Livet er ikke et problem som skal løses, men en realitet som skal oppleves." (Søren Kierkegaard) Sist redigert av kris : 26-06-09 kl 03:53. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Hvor: Viken
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!En forferdelig historie, med tragisk utgang. Og jeg tenkte mye på det når jeg leste historien i går, hadde jeg som mamma klart å tilgi denne pappa'n?
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
|
|
|
#18 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() |
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!Det er helt forjævlig rett og slett. Jeg orker ikke lese artikkelen engang da jeg så det på vg igår. Men leste den nå. En annen ting som er viktig er å tilby vann OFTE også i denne varmen. De små kan ikke utrykke seg skikkelig, og jeg merket igår at barnet mitt (1,5) var kjempetørst da jeg henter han i bhg. Jeg så det på han, og løp inn i bhg å hentet vann til han. Han drakk MASSE. Da ble jeg litt irritert på bhg-assistentene altså... sa ganske skarpt: "Viktig med mye væske i denne varmen, det er jo over 1,5 time siden dere spiste sist.." Da tror jeg de ble litt flaue ja. Uff.
|
|
|
#19 |
|
Jeg er også overrasket og forundret over at de er svært sløve med å gi NOK drikke i barnhagen om dagen. Her om dagen hentet jeg datteren min. Ikke nok med at hun kokte i huden fordi de ikke hadde smurt henne siden morgenen, men hun var så tørst at hun drakk 3 store glass vann på styrten når vi kom hjem. Om kvelden fikk hun feber og jeg er rimelig sikker på at væskemangel var hovedårsaken til det. Jeg tok det opp med de voksne i barnehagen dagen etter og håper på skjerpning.
|
|
|
#20 |
|
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Sv: Husk å ikke ha barn liggende / sittende i bilen i varmen!Hvis man er veldig vimsete bør man kanskje gjøre det til en fast regel at man ALDRI parkerer i solen når man har/kan ha barna i bilen. Og at man feks. legger veska si eller lignende i baksetet så man MÅ kikke inn dit for å hente den før man låser bilen.
|
![]() |
|
|