|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Poden brukte ikke smokk, ikke tok han totten og ikke hadde han koseklut. Vi prøvde sånn halvhjertet, men han ville ikke og hadde ikke behov for det.
![]() |
#22 |
Audacious
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Storesøster brukte verken smokk eller tott eller noe annet. Dvs. hun hadde meg, og det er jo faktisk sånn at smokken er en erstatning for brystet, ikke omvendt, som man kan tro når man hører uttrykk som "hun brukte meg som smokk". Plutten, derimot, var en entusiastisk smokkebruker. Som de andre sier - barn er forskjellige!
![]() |
#23 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det smokktvang?Begge mine brukte smokk, så puppen kunne få litt sårt tiltrengt hvile. Jeg slet veldig med sår og sprekker. Når ammingen gikk på skinner fortsatt vi selvsagt med smokken, synes egentlig den var grei å ha. Begge sluttet helt greit når tiden var inne for det også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Er det smokktvang?
Det er jo helt sant. Og smokken må ikke være en fullgod erstatning for trøst og kos!
![]() |
#25 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Nei det kan by på problemer. Så klart er det ikke tvang, men hjelpe meg så greit det hadde vært om nr.3 hadde tatt den på lik linje med de andre to. Det krever gjerne litt innsats fra foreldrene til å venne ungen til det, så det er vel derfor de spør da - av hjelpsomhet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Jeg synes du har litt rare venner. Klart det kan være fint med en propp, men det er da ikke noe å pese med dersom babyen ikke vil. Jeg har to med og to uten, og alle fire fikk den såss halvhjerta introdusert som et trøstetilbud.
![]() |
#27 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Vil han ikke, så vil han ikke, men selv så må jeg vel nesten si jeg tvang den på min minste ja. Det er forsket på bruk av smokk i forbindelse med krybbedød, og man reduserer faren for krybbedød med mange! prosent ved å bruke smokk. Det går nok mest på at smokkebarn ikke sover like tungt. Sist redigert av Left : 12-07-09 kl 20:36. |
![]() |
![]() |
#28 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Storebror fikk smokk. Jeg må innrømme at jeg synes det var fryktelig greit å ha noe å roe han med på f.eks bilturer. Vi hadde hele tiden restriksjoner på når smokken skulle brukes (man leker ikke med smokke.f.eks)
![]() |
#29 |
Glad
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Vår datter tok ikke smokken før på sin 6-månedersdag. Jeg har prøvd å se det positive i at hun var smokkfri, men jammen er det godt når hun nå finner roen av seg selv i senga og vogna. De seks månedene uten smokk måtte vi enten trille, kjøre, eller gynge på seng/vognbag, eller amme for at hun skulle sovne.
![]() |
#30 |
Passiv
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Plutte ville ikke ha smokk, løsningen ble sutteklut. Vi hadde to, de ble suttet i stykker. |
![]() |
![]() |
#31 |
Passiv
|
Sist redigert av LinKa : 24-11-10 kl 19:54. |
![]() |
![]() |
#33 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Er det smokktvang?Her er smokk løsningen på alle problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Live and let live
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Storebror brukte ikke smokk, og har ikke brukt tommelen. Har ikke ungen lyst på, så har han ikke.
![]() |
#35 |
nygift
|
![]() Sv: Er det smokktvang?Mine gutter var aldri noe spes interresert i smokken og de brukte den kun i korte perioder (max 10 min sammenhengende) og ikke om natta, de fikk flaske å den likte de godt, de spiste ogå litt på fingrene men det var fordi de klødde i tennene, de begynnte aldri å totte.
![]() |
#37 |
Lysende norsk flaskekoker
|
Her også. Alle mine tre har og har hatt så enormt stor glede av den smokken, så jeg har også vært glad for at mine har tatt smokk. Så jeg har sikkert kommet med kommentarer som ligner på de hovedinnlegger referer til. Når jeg tenker etter har jeg sikkert vært ganske ufin, som å spørre foreldre med ett hylende utrøstelig barn på armen om hvorfor barnet ikke bruker smokk ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Teacher.
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt til det er tid for å slutte med smokken...
![]() |
#39 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det smokktvang?Jeg har 4 barn, og ingen av dem har fått smokk. Jeg har hverken hatt ønske om eller behov for å gi dem smokk. Fingersuging bekymrer meg heller ikke. Den elste sugde på tommelen til hun var ca 5 år, men lenge før hun sluttet var det kun ved legging hun sugde. Avvenningen var ikke noe stort problem, vi bare snakket litt med henne innimellom for å oppmuntre henne til å slutte. Nr to sugde ikke på fingrene. Nr tre sugde på peke-og langfinger i noen måneder. Og minstejenta har begynt med tott, men det tar jeg med den største ro. Jeg har en bitteliten veldig uverifisert teori om at unger som selvregulerer ammingen og også avvenningen, etter hvert får tilfreddstilt sugebehovet sitt ved brystet, og dermed kutter fingersugingen av seg selv på et relativt tidlig tidspunkt. Jeg har tenkt at minstejenta skal få verifisere denne teorien min. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
De to eldste brukte smokk, og nr.1 slutta da hun var 3,5 år. Kasta dem selv, og det var det. Selv om hun hadde lillebror da. Hun brukte dem da kun når hun sov, og spytta dem ut når hun sovna, så det var ganske greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|