Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det smokktvang?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-07-09, 10:49   #21
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det smokktvang?

Poden brukte ikke smokk, ikke tok han totten og ikke hadde han koseklut. Vi prøvde sånn halvhjertet, men han ville ikke og hadde ikke behov for det.
Det gikk helt fint uten.
Alle barn er forskjellige, så enkelt er det.

Gammel 12-07-09, 10:56   #22
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storesøster brukte verken smokk eller tott eller noe annet. Dvs. hun hadde meg, og det er jo faktisk sånn at smokken er en erstatning for brystet, ikke omvendt, som man kan tro når man hører uttrykk som "hun brukte meg som smokk". Plutten, derimot, var en entusiastisk smokkebruker. Som de andre sier - barn er forskjellige!

Gammel 12-07-09, 11:01   #23
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge mine brukte smokk, så puppen kunne få litt sårt tiltrengt hvile. Jeg slet veldig med sår og sprekker. Når ammingen gikk på skinner fortsatt vi selvsagt med smokken, synes egentlig den var grei å ha. Begge sluttet helt greit når tiden var inne for det også.

Men å tvinge en baby til å bruke smokk trodde jeg ikke gikk an uansett? Gjør som du føler er best er nå min anbefaling. Høres ut som du har endel ekstremt påståelig folk i kretsen din!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 19:46   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

og det er jo faktisk sånn at smokken er en erstatning for brystet, ikke omvendt,

Det er jo helt sant. Og smokken må ikke være en fullgod erstatning for trøst og kos!
Men i Hassels tilfelle (gjen)innførte vi den etter et par uker, siden det så ut til at Hassel egentlig ikke hadde godt av å die absolutt hele tiden. Han sugde og sugde, og fikk melka omtrent i halsen, svelget masse luft, og fikk vondt i magen. Ofte var han ikke interessert i melka da, og slapp taket når det kom melk. For så å hyle etter puppen igjen.
Men hvis man ikke ser noe behov for å avlaste verken puppene eller barnets mage, eller andre grunner, så er det virkelig ingen grunn til å innføre smokk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 19:59   #25
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

Hvorfor skal absolut barna bruke smokk? trodde virkelig det skulle være en bra ting at babyen min ikke vil ha den.

Nei det kan by på problemer. Så klart er det ikke tvang, men hjelpe meg så greit det hadde vært om nr.3 hadde tatt den på lik linje med de andre to. Det krever gjerne litt innsats fra foreldrene til å venne ungen til det, så det er vel derfor de spør da - av hjelpsomhet. Her er minstemor 15 måneder, og henger i puppen for både melk - og kos, dag og natt fortsatt. Det er ingen andre ting som hjelper, og når man er motstander av "kurer" som innebærer gråt og gjerne vil amme lenge, så er man liksom stuck da.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 20:16   #26
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes du har litt rare venner. Klart det kan være fint med en propp, men det er da ikke noe å pese med dersom babyen ikke vil. Jeg har to med og to uten, og alle fire fikk den såss halvhjerta introdusert som et trøstetilbud.

På sikt er det bedre uten smokk en med (tenker på avvenning og tenner og slikt).

Min baby tar ikke smokk. Og dette plager ikke meg, men tydeligvis veldig mange andre. Bruker han ikke sutte? hva? har du prøvd?
Hvor er smokken hannes? Hva? har du prøvd å tvinge han? er komentarer jeg får. det er overaskende mange som sier at de har tving i barna deres smokk. å jeg må bare gjøre det samme. Bare tving den i han.
Moren til min veninna sa endatil "stakkar, bruker han ikke smokk, jeg tvingte mine." hun nesten bant smokken fast så de ikke sku spytte den ut. Hun mente det var jo en av de få trøstene de hadde..

Gammel 12-07-09, 20:29   #27
Left
Passiv

Standard

Vil han ikke, så vil han ikke, men selv så må jeg vel nesten si jeg tvang den på min minste ja. Det er forsket på bruk av smokk i forbindelse med krybbedød, og man reduserer faren for krybbedød med mange! prosent ved å bruke smokk. Det går nok mest på at smokkebarn ikke sover like tungt.

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1321650

Sist redigert av Left : 12-07-09 kl 20:36.
  Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 20:36   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror fikk smokk. Jeg må innrømme at jeg synes det var fryktelig greit å ha noe å roe han med på f.eks bilturer. Vi hadde hele tiden restriksjoner på når smokken skulle brukes (man leker ikke med smokke.f.eks)

Lillebror ville ikke ha smokke. Jeg prøvde alt jeg fant. Han hang derimot i puppen min hele tiden og det ble rett og slett slitsomt. - Både fordi det ble for mye mat og mye gulp og fordi jeg hadde en storebror som også skulle ha oppmerksomhet.

Han fant totten da han var ca 3 mnd. Han roet seg godt da. Nå totter han kun når han får koseklut - og jeg håper at det kan gjøre det slik at avvenninga vil gå litt enklere også..*ukuelig optimist*

Gammel 12-07-09, 21:18   #29
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vår datter tok ikke smokken før på sin 6-månedersdag. Jeg har prøvd å se det positive i at hun var smokkfri, men jammen er det godt når hun nå finner roen av seg selv i senga og vogna. De seks månedene uten smokk måtte vi enten trille, kjøre, eller gynge på seng/vognbag, eller amme for at hun skulle sovne.

Gammel 12-07-09, 21:29   #30
Skvetten
Passiv

Standard

Plutte ville ikke ha smokk, løsningen ble sutteklut. Vi hadde to, de ble suttet i stykker.

Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 21:40   #31
LinKa
Passiv

Standard

))

Sist redigert av LinKa : 24-11-10 kl 19:54.
  Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 21:48   #32
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fan av smokk (spesielt med tanke på krybbedød), men jeg har faktisk aldri vært borti folk som legger seg oppi smokkbruken til ungene mine.

Gammel 12-07-09, 22:08   #33
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Her er smokk løsningen på alle problemer.
Om hun har slått seg, er trøtt eller "sur", roer hun seg noe enormt med smokken.
Som regel er jeg svært glad for at jeg har smokkebarn.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 22:09   #34
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror brukte ikke smokk, og har ikke brukt tommelen. Har ikke ungen lyst på, så har han ikke.

Gammel 12-07-09, 22:55   #35
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mine gutter var aldri noe spes interresert i smokken og de brukte den kun i korte perioder (max 10 min sammenhengende) og ikke om natta, de fikk flaske å den likte de godt, de spiste ogå litt på fingrene men det var fordi de klødde i tennene, de begynnte aldri å totte.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 23:26   #36
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

oida, han har små tenderser til fingespising. han suger ikke på fingrene, men tygger av å til.

Jeg tror at omtrent alle babyer gjør det.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 00:41   #37
Koma
Lysende norsk flaskekoker

Koma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 66
Koma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelenKoma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av LimboLine, her.

Om hun har slått seg, er trøtt eller "sur", roer hun seg noe enormt med smokken.

Her også. Alle mine tre har og har hatt så enormt stor glede av den smokken, så jeg har også vært glad for at mine har tatt smokk. Så jeg har sikkert kommet med kommentarer som ligner på de hovedinnlegger referer til. Når jeg tenker etter har jeg sikkert vært ganske ufin, som å spørre foreldre med ett hylende utrøstelig barn på armen om hvorfor barnet ikke bruker smokk ...

Koma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 01:06   #38
Optimist
Teacher.

Optimist sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: På midten
Optimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt liktOptimist er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av LimboLine, her.

Helt til det er tid for å slutte med smokken...
Storesøster ville ikke ha smokk, enda vi prøvde iherdig. Hun ville ikke ha flaske heller- kun pupp. Greit nok i og for seg, siden vi hadde bare henne. Men jeg misunte ofte de som kunne gi barnet smokk slik at de roet seg når de ellers var mette..
Da lillesøster kom fikk hun tilbud om smokk så snart amminga var igang, og hun tok begjærlig imot. Herlig syntes vi, siden vi da kunne gi henne smokken når hun var mett og kun ville ha noe å kose seg med. Da fikk vi tid til å vie oppmerksomheten mot storesøster.
Men etterhvert som hun ble eldre, ble kravet fra henne om å få smokk i tide og utide større og større. I vår innførte vi smokk kun når hun sover, og det gikk seg til ganske fort. Vi var urokkelige , og smokken var ikke noe alternativ om hun f.eks var lei seg og trengte den som trøst- noe hun fikk før. Det jeg gruer for nå er neste steg som jo blir å slutte helt. Lurer litt på hvordan vi skal få henne til å sove da. Hun er 3 år, så det kan ikke bli så alt for lenge til.
Det var forøvrig forebyggingen mot krybbedød, samt fri fra "puppekosing" som var motivasjonen for å tilby smokk i første omgang.
Jeg er enig med HI at det er utidig å komme med slike kommentarer fordi barnet ikke bruker smokk.

Gammel 13-07-09, 01:44   #39
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har 4 barn, og ingen av dem har fått smokk. Jeg har hverken hatt ønske om eller behov for å gi dem smokk. Fingersuging bekymrer meg heller ikke. Den elste sugde på tommelen til hun var ca 5 år, men lenge før hun sluttet var det kun ved legging hun sugde. Avvenningen var ikke noe stort problem, vi bare snakket litt med henne innimellom for å oppmuntre henne til å slutte. Nr to sugde ikke på fingrene. Nr tre sugde på peke-og langfinger i noen måneder. Og minstejenta har begynt med tott, men det tar jeg med den største ro. Jeg har en bitteliten veldig uverifisert teori om at unger som selvregulerer ammingen og også avvenningen, etter hvert får tilfreddstilt sugebehovet sitt ved brystet, og dermed kutter fingersugingen av seg selv på et relativt tidlig tidspunkt. Jeg har tenkt at minstejenta skal få verifisere denne teorien min.

Ingen har lagt seg borti mitt valg om å ikke gi smokk til ungene. De eneste tilbakemeldingene jeg har fått er at enkelte syns det er så søtt å se babyer suge på tott, bl.a. fordi det er så sjeldent å få se det nå for tiden.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-09, 21:34   #40
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Optimist, her.

Helt til det er tid for å slutte med smokken...

De to eldste brukte smokk, og nr.1 slutta da hun var 3,5 år. Kasta dem selv, og det var det. Selv om hun hadde lillebror da. Hun brukte dem da kun når hun sov, og spytta dem ut når hun sovna, så det var ganske greit.

Lillebror slutta også da han var 3,5, men det ble så sårt at han fikk dem igjen et par uker senere. Nå i sommer slo han fortennene, og blødde en del om natta. Det ble ekkelt med smokk, og det var det. Han var da 4 år og 1 mnd, men samma det. Smokkene er kastet, og stor og flink kar er han. Så det har nå litt med foreldrenes forventinger å gjøre også da.

Det verste er forresten de foreldre som nesten vemmes av den kosen barna har i smokken, og bare "gleder seg" til den er vekk. Sånne gammeldagse tullholdninger. Å respektere barnet og den verdi smokken har for barnet, og å ta det derfra er en mye bedre løsning. Foreldre bør ikke være så redd for å finne løsninger som fungerer for en periode i livet. Det er mye enklere enn man tror å endre på ting mens barna vokser til. Et eksempel: Lillebror elsket smokkene sine, og kunne godt finne dem og leke med dem i munnen. I perioder gjorde vi fint lite ut av det. Det skjedde jo ikke noe spesielt med han. Å begynne å bare ha det til soving gikk også greit. Et.c. Barn tilpasser seg lett når man tar det litt gradvis.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.