|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg tror nok vi kan få restauranter der små barn ikke er ønsket, i hvert fall. Vi har allerede mange eksempler på at det ikke er lagt til rette i det hele tatt; ingen stellemuligheter, ikke barnestoler, amming frabes, barnevogner må parkeres i neste kvartal. Det er nok et tegn på at samfunnet aksepterer og til en viss grad applauderer at folks (først og fremst et visst segment, kanskje) toleranse for andre er ganske lav.
|
|
|
#2 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Barnefrie soner er jo praktisk for alle parter. Selv om andres barneskrik på fly grenser mot litt deilig, ikke mitt problem liksom; omtrent som når vekkerklokken ringer et kvarter for tidlig og man vet at man kan sove litt til. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg sitter og diskuterer på den ene siden av bordet nå uten å ha sterke meninger, ønsker bare å få frem argumenter fordi jeg ikke har bestemt meg selv ennå.
|
|
|
#5 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Sånn for å la tankene fly videre, jeg syns det i større grad legges opp til at barn og voksne skal gjøre aktiviteter ved siden av hverandre, ikke sammen. F. eks. bygges det lekeland hvor foreldrene kan sitte i en lydtett kafe slik at de ikke hører barneskrål, sydensteder reklamerer med at de er til for barnefamilier, men har få aktiviteter familiene kan delta på sammen osv.
|
|
|
#6 |
|
Mother of Dragons
|
Der klarte du å formulere den følelsen jeg har også.
|
|
|
#7 |
|
Fortynnet
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Det som kan fremprovosere den følelsen av å ville ha barnefrie soner, tror jeg kanskje er de foreldrene som absolutt ikke tar hensyn. Jeg har fire barn selv, og jeg vet godt at det ikke bare er å skru av en knapp når de skriker. Men hvis man er på kafe med en unge som vræler høyt og ikke lar seg roe, så går det jo an å ikke sette seg uanfektet ned og drikke kaffe i et par timer. Både av hensyn til barnet og de andre gjestene. Og sånn som de jeg satt bak på flyet - de virket overhodet ikke opptatt av å hindre at barna hang over seteryggen og VRÆLTE og sprutet snørr og tårer på oss som satt bak. Noen er rett og slett så inne i sin egen lille barneboble at de ikke har normal folkeskikk lenger. "Her kommer jeg, jeg har BARN, alle må være tålmodige og ta hensyn så barnet mitt får utfolde seg akkurat som det passer hvor som helst". |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Selvfølgelig. Jeg irriterte meg grønn over slike da jeg var barnløs, nå blir jeg ordentlig forbannet, fordi det er lettere enn hva jeg trodde å oppdra barn.
|
|
|
#9 |
|
saftig
|
Her formulerte Maximilla mye av tankene jeg sitter med.
Mnei, jeg tror ikke nødvendigvis det er noen sammenheng her. I alle fall ikke i den retningen, dersom man ofte møter barn med slike foreldre som Maximilla beskriver over her.
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jo. Ja. Det er en økende trend med egne barnesoner som like godt kan tolkes som et sted å samle barna så det blir barnefritt på resten av området. Jeg vakler litt, for det er jo ganske godt også med slike barneområder hvor man kan senke skuldrene og slippe å ta hensyn til gamle fru Olsen i pels som glor olmt hver gang barnet kommer med en lyd. For det er ikke bare hylende og snørrende unger som blir sett på som et problem, firåringer kan som kjent snakke skremmende høylydt og uten sensur. Og mine barn synes i grunnen det er ganske ok med steder hvor de ikke må ta så mye hensyn til pent kledde intolerante voksne. På den andre siden er det veldig synd hvis kompetansen på hvordan man omgås barn synker i samfunnet. Hvordan man kan trives godt sammen med voksne og barn på samme sted. Ikke at barna har barneaktiviteter i ett rom mens mor og far er på cafe i naborommet, men at man faktisk er på samme aktivitet.
|
|
|
#11 |
|
Tøff
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg har den samme litt ugne følelsen i magen som det virker som Esme har. Skal det være greit å dele opp samfunnet så til de grader at du helt og holdent kan unngå en del av befolkningen om du vil det?
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Ja, det er en del av dem Maxi. Jeg husker på NM så var det mødre som syntes det var bedre å kjøre vogna litt hardt inn i akillesen til folk på fortauet i stedet for å si "unnskyld", smile pent og la dem slippe dem forbi.
|
|
|
#13 |
|
Multitaskingmaniac
|
|
|
|
#14 |
|
can-jur
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Ja. dette er en fin utviklig synes jeg.
|
|
|
|
#15 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2009
![]() |
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?At det er hoteller som er barnefrie syns jeg er greit, når man reiser på ferie så må man få velge selv hvor man vil bo. Akkurat som jeg gjerne velger resorter beregnet på familier.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Syns du ikke det er en forskjell på "beregnet for" og "forbudt for"? Skulle alle uten barn i en viss alder bli nektet å ta inn på resorts hvor det finnes Bamseklubb og barnebasseng?
|
|
|
#17 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2009
![]() |
Jeg syns ikke forbudt for barn er så farlige på hoteller, så lenge det finnes flere hoteller i samme by som man kan bo på med barn.
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Nettopp. Det er dermed helt greit å tilrettelegge, men derifra til å reklamere for noe som et sted hvor barn er forbudt er det et ganske stort hopp i signaleffekt.
|
|
|
#19 |
|
Off the map.
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Jeg ønsker dette velkommen. For da kan de bare klappe igjen brødboksen de som sitter rundt min viltre halvannetåring. Jeg prøver å holde han så i ro som mulig altså,men av og til så gråter sånne små, og det må faktisk folk finne seg i. Særlig om det finnes et barnefritt alternativ de kunne ha valgt.
|
|
|
#20 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Barnefrie soner, er det helt problemfritt?Også har du de som faller i den andre grøften; som er så opptatt av å korrigere og passe på at de blir mer slitsomme enn barna selv. Har jeg hørt.
|
![]() |
|
|