|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Bør julegudstjenesten kuttes ut i skoletiden? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() ![]() |
37 | 45,12% |
Nei |
40 | 48,78% |
Vet ikke |
5 | 6,10% |
Deltakere: 82. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
♥
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?
Fordi landet alltid har vært slik. I riktig gamle dager måtte elevene lære seg |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
♥
![]() ![]() ![]() |
Hva er grunnen til at de misliker det? Er det å høre om Gud og Jesus. Enig at |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Glamorøs
|
Jasså?
![]() |
#24 |
♥
![]() ![]() ![]() |
Hvis det er så fælt at skolen sender ungene i kirken ved juleavslutning så får |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Ekvilist
|
Snakker du ikke litt mot deg selv? Du skriver at alle kan velge sin tro selv. Samtidig skriver du at det er helt greit at man skal følge den kristne troen fram til barnet kan velge selv. (Konfirmasjonsalder?). Per nå viser denne undersøkelsen at 57% er i mot eller at de ikke vet hva de synes om gudstjenester i regi av skolen. Kan ikke det tolkes som et tegn på at de kristne tradisjonene i dette landet tross alt ikke favner befolkningen? (Ok, denne undersøkelsen er litt tynn som grunnlagsmateriale, men allikevel.) Jeg synes det er merkelig med en statskirke når vi er såpass mange som ikke er kristne i dette landet. Jeg synes også det er merkelig at folk taler for kirkelige tradisjoner (som den eneste) i barnehagens og skolens regi, når det er så mange som ikke ønsker det slik.
![]() |
#27 |
Pauset
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Nå har vel skoler og barnehager en kristen formålsparagraf som en del av rammen? Da må vel den fjernes først. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
frakoblet
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?JA, man bør kutte ut den kristne avslutningen og heller ha en felles, religiøst nøytral avslutning. Jeg syns den enkelte familie kan ta den kristne forkynning på fritiden, den har ingenting i skolens regi å gjøre.
![]() |
#29 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Syns dette er en veldig vanskelig diskusjon. Når vi snakker om tradisjoner så er det vel ingen tvil om at det har vært en tradisjon i skolen i ørten år å gå i kirken til jul. Som barn var dette noe vi så frem til som noe annerledes og litt eksotisk. Jeg har aldri vært i kirken med familien min. Jeg syns at på barneskolen har de fleste barn et åpent sinn og jeg tror ikke barna ser på julegudstjenesten som forkynning. Det er vel en slags tradisjon på avslutningen av skoleåret og noe annerledes.
![]() |
#30 |
søt
Hvor gamle barn er det vi snakker om her? Er det pga at det faktisk kan være himla kjedelig, eller pga snakket om gud og religion. Jeg mener å huske at julegudstjenestene fra barneskolen stort sett handlet om jesus i krybba, masse levende lys, et stort juletre og mange julesanger.
![]() |
#31 |
søt
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg liker meg ikke i bryllup eller dåp selv, men ikke fordi jeg ble tvunget på skolen, men fordi jeg syns alt presten sier er tull.
![]() |
#32 |
navnet sjemmer ingen
Jeg synes at det ikke er rett at de som som får valget mellom kirken eller et alternativ som er ikke religiøst skal bestemme at ingen får gå i kirken for di det ikke passer dem. Slik det er nå har skolen to alternativer og da kan foreldrene velge det som de synes er riktig for sitt barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
A friend with benefits
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg synes det er en fin tradisjon skolene har. Da jeg selv gikk på skolen synes jeg det var helt pyton, men har oppdaget nå da jeg ble voksen, og jobber i bhg, at det faktisk er en veldig fin og minnerik opplevelse.
![]() |
#34 |
navnet sjemmer ingen
Skolen har to alternativer til juleavslutning. Kirkebesøk og ikke religiøst opplegg. Foreldrene velger det som de ønsker at deres barn skal delta på. Om foreldrene synes at deres barn blir eksludert så bør de kanskje velge noe annet. Det er foreldrene som tar valget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Hvorfor kan ikke dere som synes det er så hyggelig med kirken bare ta med barna deres dit selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
navnet sjemmer ingen
Menneskerettigheter for deg og din mening, ja. Jeg finner ikke en ordentlig forklaring på dette med et reelt valg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
er grønn og fin.
|
Om han ikke går i bryllup osv i kriken fordi han ble "tvunget" til det som liten vil jeg si han er en smule barnslig.
![]() |
#38 |
Pauset
|
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Da bør vi vel slutte med adventskalendere, juleverksteder og julegrantenning i skolen også? |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Nattrangler
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Jeg stemte nei, her på skolen tror jeg de har andre alternativer hvis det er noen som ikke vil delta på julegudstjeneste i skoletiden. de hadde i allefall det da jeg gikk på skolen, for det var 3 i min klasse som ikke var med i kirken før jul, regner med at det er det samme nå.
![]() |
#40 |
Like blid!
![]() Sv: Bør man kutte ut julegudstjeneste i skoletiden?Så lenge foreldre (og barn når alder tilsier det) har et alternativ for de som ikke ønsker å være med på diverse tilstelninger i kristen regi er det jo helt greit. Mye har nok skjedd siden jeg vokste opp i en meget kristen liten skolekrets. For oss var det ingen alternativ, noe mine foreldre likte dårlig iom at de er humanetikere. Jeg husker blant annet av vi måtte plukke poteter på gården til læreren min, som også var bonde, mens han leste salmer. En hel dag. Som lønn fikk vi en seigmann hver. Nei, ikke en pose nei. Det var et lite lærermiljø der alle tilhørte kirkesamfunnet og som gjennomsyret alt vi gjorde. Stort bedre ble det ikke på ungdomsskolen for der var som regel ektefellene til lærerene på barneskolen.
![]() |
![]() |
|
|