Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Kjole på skole?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-09, 14:46   #21
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kjole på skole?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Og Dronninga: jeg skjønner at dette sitter dypt hos deg, men jeg tror ikke det beste for barna alltid er å skulle passe inn hele tiden. Det er mye viktigere å gjøre dem trygge på seg selv, selv når de har på seg "feil" bukse. Det er du jo sikkert også veldig klar over, og gjør så godt du kan for å ikke la usikkerheten din smitte over på dem i slike saker. Håper hun havner i en klasse som er åpne mot hverandre og ikke bedømmer hverandre etter klær og ting!

Jeg er klar over dette, og sier ikke noe til barna så klart om mine tanker. Jeg snakket derimot med min mor om dette, og hun mente at jeg av og til kanskje antok at ting stakk dypere hos barna enn det kanskje gjorde. At jeg trodde det verste i en del tilfeller. Det handler jo om meg og mine forventninger til meg selv. Jeg ønsker ikke å skape skuffelser. Jeg vil ikke de skal føle seg annerledes - om de ikke vil det selv. Men de er ikke meg. De har et helt annet utgangspunkt enn meg.

Jeg kan ikke rydde veien for dem hele livet. Jeg vet det. Dvs. fornuften vet det, men hjertet ønsker å prøve. Når man er vant til å kunne ordne ting og ta hånd om ting, så er det en utfordring å forholde seg til arenaer der man bare må gjøre så godt man kan og håpe på det beste.

Interessert og engasjert skal vi i alle fall være. Er allerede blitt foreldrekontakt i klassen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 14:51   #22
Skvetten
Passiv

Standard

Hos oss er det mange jenter som stiller i kjole.

Den gangen Plutte begynte på skolen hadde han nytt stilig tøy (med skjorte) og mor stilte i jobbkjole.

Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:25   #23
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

De fleste jentene hadde hverdagskjoler eller -skjørt, men en del hadde bukser. Ingen var stivpyntet.

Det er mange foreldre som engster seg litt før skolestart, men jeg håper og tror at det går veldig bra, jeg har inntrykk av at de fleste har blitt mye mer avslappet i løpet av det første skoleåret.

Sist redigert av Bokormen : 22-07-09 kl 15:31.
Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:29   #24
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Men atte ...
Jeg hadde egentlig ikke ofret dette med bekledning en tanke, så nå må jeg spørre litt mer. Hadde de pyntet seg eller hadde de hverdagskjoler på? Min lillemor går nesten alltid i skjørt eller kjole, men hun ser sjelden veldig pyntet ut av den grunn.

På vår skole hadde de flest hverdagsklær som så nye ut. Ting de kom til å bruke på skolen utover høsten, men som kanskje var kjøpt inn nytt for anledningen. Det gjaldt både guttene og jentene.

Opprinnelig lagt inn av Mira, her.

Storesøster hadde på seg skjørt på første skoledag.
Det har vært et lite problem på skolen hennes med påkledningen til jentene.
Enkelte jenter har på seg finkjoler og prinsessekjoler som hverdagsklær.
Som innesko har de vanlige pensko, helst med hæler!

Dette var et så stort problem en periode at det ble vurdert å forby jentene å ha på slike klær!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:31   #25
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

På vår skole hadde de flest hverdagsklær som så nye ut. Ting de kom til å bruke på skolen utover høsten, men som kanskje var kjøpt inn nytt for anledningen. Det gjaldt både guttene og jentene.

Det samme gjaldt hos oss.

Gammel 22-07-09, 15:33   #26
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg bekreftet mitt rykte som ekstremplanlegger da jeg sådde blomster til denne samme vår - det er jo ikke så mange hageblomster som blomstrer i august.

/ /

Gammel 22-07-09, 15:37   #27
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste hadde en pen bluse og et olaskjørt over tights og lave sko.

De fleste jentene hadde litt røffere kjoler eller skjørt, altså ikke ballkjoler, men kjoler i tynn cordfløyel, olastoff eller bomull. Pen hverdagsstil.

Gammel 22-07-09, 15:38   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1281
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg begynte på skolen i 1989 hadde jeg turkis bukse og en rosa og hvit strikket cardigan.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:38   #29
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Min erfaring gjennom 5 runder som førsteklasselærer, er at mange jenter stiller i skjørt/kjole, type relativt ny, ren, pen hverdagsvariant. Gutta stiller også gjerne i nyere hverdagsantrekk, noen i skjorte, andre i genser. Min førsteklassing synes skjorter er ok, og får seg nok en ny en til skolestart. Han får sikkert en ny bukse også, det trenger han uansett. Ingen vits å stase opp ungene så de ikke kan leke, turne i turnstativene eller sitte i sandkassa, men kjekt å gjøre litt ut av første skoledagen.

Sånn har det vært der jeg har jobbet også. De fleste jentene har pene hverdagskjoler eller skjørt. Gutta har stort sett pent, og gjerne nytt hverdagstøy. HE og JC har hatt tøffe skjorter, pen hverdagsbukse og nye joggesko. HE hadde vest utenpå skjorta, og var nok den mest pyntede av gutta, men ikke så overpynta at det ble feil for ham.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 15:47   #30
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Minstemor hadde sommerkjole og en bomullscardigan på første skoledag i fjor

Selv stilte jeg til skolestart i -79 i hvit og gul kjole - hjemmesydd av stoff som sikkert hadde vært gardiner tidligere. Musefletter med store hvite sløyfer i og hvite knestrømper

Gammel 22-07-09, 15:49   #31
Turte
Latsabb

Turte sin avatar

Turte er litt kulTurte er litt kulTurte er litt kul
Standard

Husets storesøster var iført en ny "hverdagskjole" på sin første skoledag.

Høstens førsteklassing skal også ha nye hverdagsklær på første skoledag.

Turte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 16:00   #32
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Storesøster hadde ny hverdagskjole på sin første skoledag.

Gammel 22-07-09, 16:01   #33
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Da jeg begynte på skolen i 1989 hadde jeg turkis bukse og en rosa og hvit strikket cardigan.

1989.

Gammel 22-07-09, 17:34   #34
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I 1989 gikk jeg på videregående. ldis:

Storesøster hadde forøvrig kjole på første skoledag og det regner jeg med at lillesøster også komme til å ha. Pene hverdagskjoler. Vi kjøper ikke noe nytt, de har nok klær.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:18   #35
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I 1989 begynte jeg på universitetet. :knirk:

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 18:47   #36
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Jenta mi hadde på seg en kjole som ble innkjøpt i løpet av sommeren, en helt vanlig kjole.

Jeg kjøper alltid nye klær til skolestart jeg da, det har bare blitt sånn.

Har en skolestarter i år, han skal ha på seg bermuda shorts og en t-shirt. Jeg tenker ikke så mye på hva de andre har på seg, det får ett hveert barns foreldre bestemme selv.

Eldste skal opp i 6 klasse, hun valgte bestemt tunika og "bukse tights".

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 21:29   #37
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også at en middels pen kjole for en jente aldri kan bli feil? Ikke at jeg har erfaring. Da jeg selv startet i 1982 hadde jeg en polkagriskjole som var Kjolen Den sommeren liksom. Garderoben var jo noe begrenset den gang... Selv husker jeg ikke om den passet inn, men jeg husker at jeg fikk en båtis på vei hjem...

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-09, 22:32   #38
Señora

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Storepoden hadde nye hverdagsklær husker jeg.

Jeg selv var stivpyntet i lakksko, blondestrømper, amerikakjole med blonder, krølltanghår og klemme . De sier eplet ikke faller langt fra stammen, men en plass må da grensen gå. Dette var i 1980, og mine venninner hadde fløyelsbukser, fløyelsskjørt og fotformsko. Trenger jeg si at jeg følte meg utenfor eller?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 00:37   #39
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke tenke meg at poden er særlig klar for å bli dresset opp til første skoledag. (Ikke da heller). Men tenker at jeg kan prøve kle på han noe som matcher og som ikke har trykk.

Hmm. Må ut å handle.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 00:40   #40
Blånn

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Høh. Så jeg sliter litt hvis jeg sender guttungen avgårde i Stones t-skjorte, altså?

Hos oss hadde det gått helt greit. Der kommer førsteklassingene i alle mulige klesstiler fra stivpyntet med hvis skjorte og dress til slitte olabukser med t-skjorte. En tøff t-skjorte hadde ikke utmerket seg noe spesielt.

Min førsteklassegutt har nå fått nye olabukser og skal enten ha en t-skjorte med åpen skjorte utenpå eller bare en skjorte tenker jeg.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:07.