|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sin
Kan det ikke tenkes at slikt ville vært tilfelle i vårt eget land for ikke så alt for langt tilbake i tid? |
![]() |
![]() |
#2 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinNenne sier det bra og jeg tillater meg å signere henne - jeg kan ikke begripe det!
![]() |
#3 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvorfor skulle det tyde på det? Siden det ikke står noe om det er kulturelt eller religiøst betinget, så blir jo dette veldig synsing. Ca. halvparten av Liberias befolkningen tilhører ulike tradisjonelle lokale religioner, mens islam og kristendom er de to hovedreligionene med oppslutning på hhv. 14 % og 37 %. Ca. 3 % er katolikker, 20 % tilhører protestantiske og 14 % stedegne kirker
![]() |
#4 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinIrma; |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinBåde kristendom og islam har mye av det samme om dette fra gammelt av. Det er nok dessverre dette med at kvinnen ikke skal friste mannen og den leksa der. I islam er materialiseringen av dette synet tildekning av hår og idealer om at gifte kvinner må søke å bli mindre sexsuelt attraktive ved oppfeting. Kristendommen har Adam som ble fristet av Eva og så var det ikke lenger syndefritt i paradiset. I Afrika er det nok dessverre slik at det er like tungt i s.k. kristne miljøer som hos muhammedanerne. Men det er mye mer institusjonelt i islam, da rettspraksis i mange muslimske land faktisk følger de linjer som historien fra Liberia avdekker i større eller mindre grad. Sånn rent kulturelt og spåklig hadde det vært interessant om det i det hele tatt finnes en direkte paralell til begrepet voldtekt på arabisk, eller om det er et begrep som går mer på at skylda ligger hos kvinnen.
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
Hva betyr "s.k kristne miljøer"?
Hvilke religioner mener du har slike regler?
![]() |
#7 |
![]() ![]() ![]() |
Ja, det er det. Det er dessverre uansett. Dessverre.
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
Tro det eller ei, men det er slik her nå også. I mye mindre grad, men jeg kjenner veldig mange overgrepsofre som mangler støtte i familien sin. Fordi voldtekt og overgrep enda er så tynget av skam, og så vanskelig å forholde seg til for pårørende. Selvsagt går ingen åpent ut og sier at offeret bringer skam over familien, men tausheten og elefanten i stua som ingen nevner er utestengelse god nok.
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinFordi vi hadde denne holdningen til voldtatte kvinner her i landet også for ikke så lenge siden. Men dog ikke på vikingtiden. På vikingenes tid måtte en voldtektsutøver betale erstatning om han voldtok noen. Ihvertfall om det var en fri kvinne da. På den tiden kunne også kvinner få skilsmisse, de hadde eiendomsrett og de bestemte over seg selv i langt større grad enn i nyere tid. |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() ![]() ![]() |
Interessante tanker. Har du noen knagger å henge den jakka på? Snakker vi 1600-tallet her, eller 1956?
![]() |
#12 |
Passiv
|
Vi snakker vel store deler av perioden mellom der. |
![]() |
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Nuvel. Tanken bak erstatning i vikingtiden var fundert i mye av det samme som saken i Hovedinnlegget. Nemlig at en kvinnes seksualitet tilhørte familien/klanen, og at man angrep familiens ære om man angrep kvinnens seksualitet. Erstatningen var til familien som hadde blitt frarøvet noe som var deres eiendom, ikke til kvinnen som var blitt voldtatt. Det er det samme som skjer når kvinner voldtas i krig: Man angriper fienden gjennom å skade deres "eiendom". Det faktum at frie, rike vikingkvinner kunne ha en relativ sterk stilling endrer ikke på dette.
![]() |
#14 |
![]() ![]() ![]() |
Det med hvem som er offer i voldtekt og det ender med steining av kvinnen og alt det der er nok versting-klassen. Men jeg synes ikke at det er noe rigid, middelaldersk over det at muslimske kvinner må innordne seg som eiendel i hjemmet de blir giftet vekk til mot betaling. Det er et helt ordinært religiøst pålegg, som etterfølges med ærefrykt. Jeg har til og med det inntrykket at, siden de tilhører en annen religion, så er det helt akseptabelt hos vestens intellektuelle og. Som et sjarmerende særtrekk man kan studere med beundring/overbærenhet.
![]() |
#15 |
![]() ![]() ![]() |
Islam er da ingen uvesentlig detalj. Når jeg omtaler det som sjarm og beundring er det den kroniske trangen til å relativisere og se vekk når det dukker opp en fæl opplagthet.
...på bedringens vei? Sist redigert av Brutus_ : 28-07-09 kl 14:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Jeg er såååå enig med deg akkurat i dette du beskriver her.
![]() |
#17 |
![]() ![]() ![]() |
Jeg har hørt at dette egentlig er noe jødene har plantet ut i vestlige medier. For å skade islam. De samme jødene som kom seg ut av WTC før alle andre, etter at de hadde iscenesatt hele 9/11
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Voldtekt og det å bringe skam over familien sinJeg kjenner forøvrig at jeg kan like at Liberias kvinnelige president tar sterk avstand fra det denne familien gjør og tar et oppgjør med hele kvinnesynet. |
![]() |
![]() |
#19 |
Ringskrømt
|
Jeg kjenner at det plager meg ikke nevneverdig. Sist redigert av Skremmern : 25-07-09 kl 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det plager meg, for det er åpenbart noe som har sviktet rundt en 14-åring som gjør slikt, og noen andre som burde ha stått til ansvar for at han ikke har tilegnet seg nødvendig moralsk og sosial ballast.
![]() |
|
|