Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-07-09, 15:01   #21
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dine foreldres utdannelse - og din egen...

Det er vel ganske ettertrykkelig bevist at det er en statistisk sammenheng.

Jeg tror min far har noe som tilsvarer en treårig høyere utdannelse, skjønt jeg er litt usikker på hvordan det var bygget opp (mulig det var teknisk fagskole). Min mor har ingenting som ville være sammenlignbart med noe mer enn en NKI-utdanning.

Jeg vil antagelig ende opp ca på master-nivå, en søster på bachelornivå og en søster med en yrkesrettet vgs-utdanning. Min bror blir siv.ing om han fullfører - noe jeg regner med - og dermed den med den mest fancy utdanningen.

Til tross for opphavets relativt lave utdanningsnivå, har vi alltid hatt mye bøker i hus og vi har alltid sett på det som selvsagt at vi skulle fullføre vgs og helst ta videre utdanning. Skjønt jeg tviler litt på om den forventningen egentlig ble skapt av våre foreldre, siden de aldri engasjerte seg nevneverdig i skolehverdagen, ikke hadde noen innspill på videre skolevalg og neppe har fått med seg hva noen av oss studerer/har studert. Det er vel egentlig godt mulig at det er jeg som har utsatt mine to yngste søsken for et tilnærmet krav om å skaffe seg en utdanning.

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 15:05   #22
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min far har bankakademiet + bråte med kurs (hvis vi er grei, så kan vi la dette tilsvare høgskole). Min mor er frisørmester og har fagbrev som kontorrotte.
Jeg har høgskoleutdannelse, ene broren min er elektriker, og den andre broren min mangler et fag for å ha fullført videregående. Han kommer nok aldri til å ta det faget.

Min svigerfar er insjeniør, min svigermor er jeg litt usikker på hva har av formell utdannelse, min svoger er rørlegger og min mann er en halvstudert røver.

Eplene har i grunnen falt litt på tvers.

Gammel 26-07-09, 15:36   #23
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma er sykepleier (men har aldri tatt gymnas). Pappa har teknisk fagskole.

Jeg er den første i familien som tok gymnaset, og jeg har også tatt lengre høyere utdannelse. Broren min har blitt bygningsarbeider.

Mannens foreldre har ingen utdannelse overhodet, og mannen er sivilingeniør i fysikk (og jobber med IT).

For vår del er det altså ingen link.

Jeg tenker at det er meget stor sannsynlighet for at barna blir akademikere hvis foreldrene deres er det, men at det er litt mer hipp som happ når foreldrene ikke har høyere utdannelse. Vi er vel egentlig bare 2. generasjon hvor høy utdannelse er så fritt tilgjengelig for alle?

Sist redigert av Tjorven : 26-07-09 kl 15:48.
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 15:45   #24
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mor har sekretærskole eller hva det kalles og har hele oppveksten min insistert på høyere utdannelse (og angret på egen mangel slik at hun tok høyskoleutdannelse i voksen alder). Far er siv. ing. Stefar har dr.grad. Jeg har dr. grad. fra universitetet og broren min er siv.ing.

Gammel 26-07-09, 15:52   #25
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mamma har høyskoleutdannelse, pappa er stuert(han har gått kokkeskole og stuertskole). Jeg har bare videregående, en bror er bedriftsøkonom og en er utdannet i shipping.

Gammel 26-07-09, 15:54   #26
Skvetten
Passiv

Standard

Min mamma hadde handelsskole, min far e rutdannet svenn i et håndtverk.

Selv har jeg tre bachelorgrader og holder på med nummer fire.

Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 15:55   #27
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har mer utdanning enn mine foreldre. Slik er det også for mannen.

Min mor har gymnas+sekretærutdannelse, far er ingeniør. Min bror har kun vgs (yrkesfag).

Gammel 26-07-09, 15:55   #28
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Far har ingen utdannelse, annet enn hva han har ervervet seg gjennom yrkeserfaringen sin - han kjørte tankbil i mange år. Tror han har syv års folkeskole, og det er det.

Mor gikk hva som den gang het handelsskolen i voksen alder, men før det hadde hun bare syv års folkeskole hun med.

Siden foreldrene mine ikke hadde utdannelse selv, har de alltid - spesielt mor - presset sterkt på at broren min og jeg skulle ta en "skikkelig" utdannelse. Brodern er elektriker i bunn, men har tatt ingeniørstudier i voksen alder. Jeg er barnevernpedagog og er ferdig småbarnspedagog. Blir forhåpentlig ferdig barnehagepedagog neste år. Har i tillegg hva som dengang var grunnfag i media og kommunikasjon.

Gammel 26-07-09, 15:56   #29
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg var første i mammas slekt som tok artium og høyere utdannelse (mamma gjorde det noen år senere enn meg). På pappas side har mange høyere utdannelse, men ikke pappa. Mannen er et typisk arbeiderbarn som har tatt høyere utdannelse. Ingen link her altså.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 16:01   #30
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Statistikken er krystallklar på dette: foreldrenes utdannelsesnivå gjenspeiles i barnas. Det betyr ikke at det ikke finnes masse eksempler på folk med høy utdannelse som har foreldre uten utdannelse og omvendt, men statistisk er det langt mer sansynlig at ungene tar høyere utdannelse hvis foreldrene har det, og det er langt mindre sansynlig at de gjør det hvis foreldrene ikke har det.

Min far er cand.mag og min mor har lærerskole. Jeg har hovedfag. Teomannens foreldre har ingen utdannelse overhode, mens han har doktorgrad og trosser følgelig statistikken maks.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 16:09   #31
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både mamma, pappa, jeg og søster ble det vi ønsket oss aller mest.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 16:58   #32
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Pappa har bare Folkeskolen, mamma har vel framhaldskolen også. Men hun er den enste av sine søsken som IKKE har utdanning, og oppfordret oss alltid til å utdanne oss.
Og det gjorde vi, eldste Lærerskolen, jeg og Yngre hovedfag, Minste fagbrev.
Så ingen link her.

Gammel 26-07-09, 17:03   #33
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Min mor er utdannet lærer, nå adjunkt med adskillige studiepoeng tilleggsutdanning. (Grunnfag i norsk, psykologi, fransk og endel studiepoeng i Ledelse). Min far er også utdannet lærer, men har i voksen alder utdannet seg innen IT, adskillige studiepoeng her også.

Jeg har et grunnfag i nordisk språk og litteratur, og så en bachelorgrad i førskolepedagogikk (altså utdannet førskolelærer på godt norsk). Min ene bror har doktorgrad i en eller annen form for avansert algebra, har utdannet seg videre og jobber nå som petroleumsteknolog (hva nå det er) i StatoilHydro. Min andre bror droppet ut av doktorgraden i kjemi grunnet langvarig sykdom, og livnærer seg nå ved å spille poker på nettet. Min søster har tullet en del, men har nå på fjerde forsøk bestått eksamen på første året på medisinstudiet, og fortsetter til høsten med andreåret.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 17:12   #34
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Pappa er opprinnelig møbeltapetserer, men jobbet seg derfra og opp i møbelbransjen og over i en annen bransje, har nå en svært god jobb og driver i tillegg sitt eget firma. Tjener mye penger. Mamma har kun folkeskolen og jobber deltid som assistent i barnehage.

Jeg har 6,5 års høgskoleutdanning og jobber som lærer i vgs. Brodern er rørlegger.

Gammel 26-07-09, 17:17   #35
LittLemen
Bør lage seg en tittel selv

LittLemen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
LittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smartLittLemen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mamma har noe universitetsutdanning (men ingen fullført grad, tror jeg) og tok i voksen alder en yrkesutdannelse på høyskole.
Pappa har sykt mange vekttall fra universitet, men ingen grad, så vidt jeg vet - skikkelig halvstudert røver.

Selv har jeg en femårig høyskoleutdannelse og ingen vekttall fra universitet

Gammel 26-07-09, 17:19   #36
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg må bare si det:

Jeg synes det blir helt absurd å snakke om hvem som er mest vellykket basert på utdannelse. Jeg er siviløkonom og broren min er murer. Jeg føler meg ikke det fnugg mer vellykket enn ham. Men at jeg har lenger utdannelse kan jeg gå god for.

Gammel 26-07-09, 17:21   #37
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har høyere utdanning enn både foreldre og søster, men jeg anser i høyeste grad mine foreldre for å være akademikere og beleste likevel. Pappa har vel kun et grunnfag fra universitetet, men har en jobb der han i alle år har måttet lese mye, og være svært oppdatert på både politikk, samfunnsliv og kultur.
Mamma har vel et fag fra universitetet, og så sosialhøyskolen.
Søstra mi har 2 år etter vgs.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 17:23   #38
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

For meg handler det å være vellykket om å være fornøyd med tilværelsen, ikke hvor mye man tjener eller hvor mange års utdannelse man har. Antakelig er jeg den mest vellykkede av hele min familie, i alle fall etter egen målestokk.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 17:40   #39
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1275
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine foreldre har litt histen og pisten-utdannelse, noe høyskole og sånt, alt ettersom det var greit å dokumentere at man kunne det man kunne. Jeg gjør visst ting litt på samme måte, ser det ut som. Jeg har en bror med bachelor og noe, en bror med litt hullete vgs, en søs med vanlig vgs og denslags, og selv har jeg vgs og påbegynt bachelor, bare atte jeg plutselig jobber så mye at jeg ikke har tid til å studere just nu.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-09, 17:43   #40
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mamma har artium, pappa fullførte aldri videregående. I tillegg tok de begge to det som jeg tror heter agronomutdanning nå, det var vel ett-årig da, tror jeg. Mamma har i tillegg tatt noe kurs i ettertid, jobber med lønn nå. Særlig pappa sin side er en typisk arbeiderfamilie, og det ser ut som om jeg og mine søsken blir de første, og eneste, med høyere utdannelse, selv blant søskenbarnene på samme alder. Jeg er i gang med bachelor på universitetsnivå, søsteren min er snart ferdig med bachelor på høyskole, og broren min utdanner seg i militæret. Hva mine to yngste søsken skal finne på vil tiden vise.

I sambos familie er det mange med høyere utdannelse. Både moren og faren hans har utdannelse på det som i dag ville tilsvart masternivå. Selv har han bachelor på universitetet. Muligens i gang med bachelor nr. 2 nå.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:14.