Siri møter egne fordommer - rasisme
Det er bare såvidt jeg våger å starte denne tråden, men jeg har noen bekjennelser både for meg selv og omverden ("omverden" i form av fp...) som jeg trenger å lufte og få noen innspill på. Jeg har nemlig allltid ansett meg selv, blant mye annet, som en svoren antirasist. Jeg har vokst opp med de "riktige" holdningene hjemmefra og alltid beveget meg i miljøer som også har innehatt disse, for meg, riktige holdningene i forhold til verden vi lever i.
Vel i dag, for å gjøre en lang historie noe kortere, opplevde jeg følgende: Jeg syklet til byen på min kjære, ikke så verdifulle, men for meg svært nyttige sykkel til en frisørtime. Jeg var ute i siste liten, og da jeg kom fram oppdaget jeg at jeg hadde mistet sykkelnøkkelen. Kjipt med tanke på at den har blitt frastjålet en gang tidligere, men jeg lot da sykkelen stå ulåst den tiden det tok, og takk og lov sto den fortsatt der da jeg kom ut. Deretter hadde jeg lovet min mann å plukke opp en bok for han på biblioteket. Og når jeg da sykler dit opplevde jeg altså å møte meg selv ettertrykkelig i døra. For der står det 5-6 utenlandske menn i små grupperinger, og hva gjør Siri? Jo, Siri snur. Jeg opplevde altså at jeg ikke tok sjansen på å sette fra meg sykkelen ulåst på grunn av selskapet som står utenfor. Turen inn ville tatt meg ca 5 minutter. I stedet sykler jeg til dagligvareforretningen, setter fra meg sykkelen ulåst, handler og sykler hjem... Kan jo nevne at jeg var noget skamfull og funderte på hvordan presentere dette for mannen som forventer biblioteksboken i heimen når han kommer hjem...