Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Bokanbefaling: Havets katedral

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-09, 00:27   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bokanbefaling: Havets katedral

Jeg er selvfølgelig dypt og inderlig indignert ovar at alle andre ikke mener det samme som meg

Alle på FP er jo alltid enige om alt, det er jo derfor vi er her :kozemoze:

Debatt er alltid morsomt, og jeg kan jo se sånn innerst inne at du har et poeng, Polyanna, og litteraturviteren i meg ser det godt, men jeg likte historien så inmari godt, og lot det fare til fordel for, som du sier, den drivende gode historien.

"Renhetens pris" er nok langt bedre om inkvisisjonen.

Gammel 23-08-09, 15:58   #2
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
nam er litt kulnam er litt kulnam er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pamina, her.

"Havets Katedral" av Ildefonso Falcones.

Det er en av de flotteste bøkene jeg har lest på lenge. Handlingen er lagt til middelalderens Spania og inneholder alt. Historisk sett er den god, det er flotte karakterer og det er vakkert skrevet, ikke minst. Falcones er en slik forfatter som bruker nok ord, men som klarer å begrense seg silk at ting ikke blir overtydelige. Boka er riktignok lang, men det var en bok som jeg egenlig ikke ville skulle slutte.

Andre som har lest den?

Ja, dette blir spennende da. Nå har jeg vært å lånt boken på ukeslån fra biblioteket etter anbefaling fra deg.

nam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-09, 17:48   #3
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Polyanna- jeg synes det er fint at man får fram både plusser og minuser.

Selv holder jeg på med 'hjemkomsten' nå, og selv om jeg skjønner det er muligheter for å lære mer spansk historie, tror jeg ikke at jeg gidder å lese den ferdig.

Gammel 23-08-09, 18:57   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg var ikkje så overbegeistra for denne boka. Den minna meg om noko som eg hadde lest før. Nemlig Stormenes tid til Ken Follett. Sjølv om den eine foregår i Spania og den andre i England så syntes eg dei minna om kvarandre.

Gammel 23-08-09, 19:15   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg orket ikke fullføre den. Den fenget ikke meg altså.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-09, 21:24   #6
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Nå har jeg lest de første 230 sidene av boka på 680 sider.

Synes den hittil har vært ganske kjedelig. Oppramsing av at så skjedde det, og så skjedde det, og så skjedde det. Men uten at det er noe dypt som fenger ved det. Det Pamina nevnte med lillebrorens mor var jo gripende, men jeg syntes alt ble over på ei kort halv side. Det gripende med hovedpersonens mor var jo over så fort også. Hittil virker det som om boken forteller en historie uten at den går dypt inn i noe.

Kansje jeg fortsatt er i innledningen av boka? Eller vil den fortsette uten store forskjeller?

Gammel 24-08-09, 21:37   #7
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

den fortsetter nok ganske likt. Liker du den ikke til nå, så tror jeg ikke du liker den. Det er ikke noe spesielt 'klimaks' i boka, heller flere små. Det er rett og slett fortellingen, og den liker man eller ikke.

Gammel 24-08-09, 21:37   #8
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!

Pamina sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Nå vet jeg ikke hvor langt du er kommet i historien, men for meg begynner det virkelig å fenge når Bernat overtar som hovedperson.

Gammel 24-08-09, 22:59   #9
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Jeg syntes det var deilig sengelektyre, orker ikke alt for dype bøker på senga, lett underholdning der man drømmer seg bort.... til søvnen.

Gammel 26-08-09, 14:26   #10
nam
Ser flere sider enn..

nam sin avatar

Standard

Leste den ferdig, jeg. Jeg måtte komme gjennom skiftet av hovedperson i historien, som du skrev Pamina. Historien ble mer sammenføyende etter det.

Et minus for meg mens jeg leste boka, var at det virket som om forfatteren prøvde å få med all faktakunnskap han hadde fra tidsperioden inn i historien. Slik at det viktigste ikke var selve historien til personene i boka, men heller å få fortalt alt han viste. Jeg savnet å få ta større del i personenes opplevelser, slik at jeg kunne blitt mer grepet og interessert mens jeg leste boka.

Nå sett i ett, etterpå, så var det en fin bok. Med reisene leseren ble tatt med på. Lærte jo litt om livet til forskjellige klassene, og hendelser i Barcelona på 1300-tallet. Men jeg savnet å få bli bedre kjent med personene i boka.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:45.