Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Noen som har vært i India?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-09, 21:23   #21
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen som har vært i India?

Ah, det var jo til å bli forvirret av. Takk for glimrende info! Det ser ut til at den helst bør tas tett på reisen da, siden den kun beskytter mot ETEC-diaré (hva nå det måtte være) i tre måneder.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:26   #22
Stikka
...

Stikka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nå som jeg endelig har begynt å kalle den Echoral? Den het Dukoral første gang jeg tok den også, så det navnet har hengt i lenge.

Gammel 02-08-09, 21:28   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leste nå på fhi.no at vaksinasjonens dårlige beskyttelse mot ETEC-diaré gjør at den ikke lenges tilbys på den indikasjonen, men den gir jo litt beskyttelse og jeg ville forhørt meg med lege i forhold til akkurat det med India siden sjansen for ETEC er stor der. Her er et sitat fra reiseklinikken.no

Sitat:

Koleravaksinen Dukoral® er bare helt nødvendig for helsearbeidere som skal arbeide i en koleraepidemi. Vaksinen kryssreagerer med toxinet i enterotoksinproduserende E. Coli (ETEC), og skal derfor kunne gi beskyttelse mot vanlig turistdiaré forårsaket av ETEC. ETEC skal utgjøre minst halvparten av all turistdiaré i Egypt, India og Mexico, og Dukoral kan gi circa 70 % beskyttelse mot ETEC. Risikoen for diaré forventes altså redusert med 30-40 %. Om man for eksempel har en ukes ferie i Egypt, India eller Mexico, vil det klart lønne seg å spandere noen hundre kroner på å redusere risikoen for å ødelegge tre av dagene på grunn av diaré. Risikoen for å få diaré på disse reisemålene vil være 20-60%. Forutsetningen er i alle fall at man ikke unnlater å overholde de generelle infeksjonsforebyggende forholdsregler. Se for øvrig Felleskatalogen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:29   #24
Stikka
...

Stikka sin avatar

Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Ah, det var jo til å bli forvirret av. Takk for glimrende info! Det ser ut til at den helst bør tas tett på reisen da, siden den kun beskytter mot ETEC-diaré (hva nå det måtte være) i tre måneder.

ETEC-diaré også kalt turistdiaré. Den mest vanlige magesjuken vi får i utlandet. Men som sagt, vi tok den ikke nå i år fordi vaksinasjonskontoret ikke anbefalte den lenger.

Gammel 02-08-09, 22:10   #25
Stikka
...

Stikka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg leste nå på fhi.no at vaksinasjonens dårlige beskyttelse mot ETEC-diaré gjør at den ikke lenges tilbys på den indikasjonen, men den gir jo litt beskyttelse og jeg ville forhørt meg med lege i forhold til akkurat det med India siden sjansen for ETEC er stor der. Her er et sitat fra reiseklinikken.no

Det er jo ikke bare at den ikke tilbys på den indikasjonen, men den er ikke godkjent for det heller.

Gammel 03-08-09, 01:11   #26
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stikka, her.

Nå som jeg endelig har begynt å kalle den Echoral? Den het Dukoral første gang jeg tok den også, så det navnet har hengt i lenge.

Så den er helt ut, altså? Der kan man se. Man skal ikke spøke med placebo.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 21:16   #27
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

India er fantastisk på godt og vondt. Jeg har akkurat sett Slumdog Millionaire og filmen gjenspeiler godt India. Vi var i Dehli, Bandavghar nasjonalpark (tok tog sydover fra Dehli), Mumbai og Diu. Dette var før vi fikk barn. Fattigdommen er forferdelig og jeg tror det blir ennå verre å reise tilbake nå etter jeg har fått barn, enn det var før. I Mumbai så vi flere familier som sov og hadde hjemmet sitt på en papplate under en lastebil. Det er så skittent og mye søppel, men samtidig så fantastisk spennende. Boka til Torbjørn Færøvik kan virke som en overdrivelse, men jeg leste den da vi var der og det stemmer virkelig!! Vi ble ikke dårlige da vi var der, men jeg sverger til Bio Tura som man kjøper på helsekost. Vi synes den virker bedre enn Idoform (men ta drikkevaksine også).

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 21:30   #28
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror neppe du kommer utenom slum, vi snakker om India. På motorveien er det også helt normalt at det kommer et par stk. i motsatt kjøreretning. Jeg ville ikke reist dit med så små barn.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-09, 22:15   #29
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi var halvannen måned i Dehli, og med en ukesbiltur til bl.a. Taj Mahal og Barathpur, da Storesøster var 11 måneder. I Dehli bodde vi veldig bra (privat hos min mor, som jobbet der i tre år), og vi bodde på ganske bra hoteller da vi var på tur, og hadde det helt fint. Ulvefar fikk litt "Dehli-belly", men han sutret mest over å ikke orke knallsterk indisk mat, ikke over smertene. Storesøster og jeg var helt friske. Men ja, så klart man ser slum og fattige folk og barn som tigger, og så klart det er helt, helt jævlig. Man bør ha forberedt barn litt på dette, og dessuten være forberedt på at de kan ende opp som sosialister av å se de store klasseforskjellene.

Gammel 10-08-09, 21:57   #30
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Man bør ha forberedt barn litt på dette, og dessuten være forberedt på at de kan ende opp som sosialister av å se de store klasseforskjellene.

Men det er vel ingen ulempe?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 23:00   #31
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vaert i India, i det som ansees aa vaere den heller turistifiserte delen (The Golden Triangle: Dehli, Agra, Jaipur + tigerparken Rathambore). Dette var for ca. 8 aar siden.

Naa er jeg mor til en gutt paa 6. Vi har hatt han med oss til Indonesia, Thailand, Malaysia og Maldivene.

Jeg ville ALDRI reist med barn til India. Det er noe HELT annet.

Men for all del, gjör som du vil, og hvis du gjör det:
- Vi leide bil med sjaaför og fikk bil med sjaaför og guide, og skjönte etterhver at det er dette som er standardopplegget der. Sjaaförene er bare sjaaförer, snakker ikke engelsk og i tillegg er det mange andre man faar kontakt med underveis som ikke snakker med sjaaförer (kastesystem). Faar dere dette, blir det trangt...
- Pass paa at alle faar alle anbefalte vaksiner. Vaer obs. paa at mange av de vaksinene som vi voksne faar, ikke er anbefalt for barn, og at barn derfor vil vaere ekstra utsatt.
- Frukt maa skrelles og vaskes i flaskevann.
- Mat maa vaere gjennomstekt. HELT!
- Bare flaskevann med forsegling (men selv med forseglingen kan det jukses, saa det bör vel i tillegg vaere kjöpt paa "sikkert sted")
- Ikke is eller isbiter i det hele tatt. Uansett.
- Gaar man ute blant folk, kommer man i veldig naer kontakt med tiggende, fattige barn. Tenk over hvordan dere vil haandtere dette, saerlig m.h.t. evt. smittefare.
- Aa kjöre er en ekstrem opplevelse. Det er fullt av huller i veiene, vanlig aa kjöre paa feil side, fullt av dyr i veiene. Etc. Og det tar TID.
- Aa kjöre tog, ja, selv paa 1. klasse, vil si at man ofte har rotter i kupeen. Som et eksempel.

Jeg er klar over at dette kanskje er en lang liste med ting du ikke vil höre, men jeg har sagt tingene like vel. Det var like för vi gjorde noe enda dummere enn aa ta med barn paa ferie til India en gang, og det var veldig faa som virkelig sa fra. Derfor sier jeg det enten du vil höre det eller ikke.

Jeg vil legge til at India er et utrolig vakkert og utrolig fasinerende land. Det er ikke villt aa besöke turistattraksjoner som du var litt bekymret for. Men filmen Slumdog er saa absolutt naermt virkeligheten, en virkelighet som du kanskje ikke vil utsette barnet ditt for.

Dra - uten barn!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 23:12   #32
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av liefje, her.

Dra - uten barn!

Men det er ikke så lett, for jeg vet ikke hvor jeg skal putte ham i mellomtiden. Huff, huff, huff.

Gammel 10-08-09, 23:14   #33
liefje
Musk

liefje sin avatar

liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Men det er ikke så lett, for jeg vet ikke hvor jeg skal putte ham i mellomtiden. Huff, huff, huff.

Da vil jeg si: Dra med barn - til et annet sted. Det er jo ekstremt mange andre nydelige steder ogsaa, da. Som er veldig mye mer egnet for smaa barn.
Hvis du spör.

Gammel 10-08-09, 23:27   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

India er ikke et sted jeg hadde tatt med små barn.

En god venn av pappa fikk barn i to omganger (et par på min alder og et par på alder med mine barn). På runde nr 2 fant de ut at de skulle se verden i den siste permisjonen. De har reist MYE og OVERALT. Det kan jo være tilfeldig, men i India ble det største barnet sykt. Veldig, veldig sykt. De brukte lang tid på å finne et godt nok sykehus, og var visst innom et par "ikke gode nok" før det. Han sier nå at de aldri skulle dratt. Den dårlige samvittigheten han satt med der nede med et barn som var nær døden, var rett og slett ikke til å bære. Han sier at det er mange ukonvensjonelle steder det er helt greit å reise med små barn, men ikke India. Han mente det var det mest møkkete stedet han noen gang hadde vært, og han har altså vært ganske så mange steder.

Jeg vet at det ikke er dette du vil høre, men jeg sier det allikevel.

Gammel 10-08-09, 23:30   #35
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Ok, case closed. Jeg drar alene.

Gammel 10-08-09, 23:40   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal dere i hovedsak være på hotellet, eller må dere reise mye rundt? Lillebroren min var jo med, ikke til India, men til et annet u-land, og det gikk fint. Landene kan allikevel ikke sammenliknes helt, særlig på grunn av varmen som gjør at bakterier trives bedre i India. Han fikk en realitycheck i forhold til fattige barn som satt i ham i mange år etterpå, men alt i alt var det ikke en farlig tur for ham. Jeg skjønner skespisen din altså, vi har utsatt endel turer til Glitterbarnet blir endel eldre. India er en av dem.

Sist redigert av Tallulah : 02-05-15 kl 10:30.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 23:47   #37
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde dratt uten barn ja. Jeg kjenner ingen som har vært i India uten å bli elendige i magen. Selv om de er reisevant fra før. MAnge mener at det nærmest er umulig å være der uten å bli dårlig, det er bare snakk om i hvilken grad.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 23:53   #38
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir litt overrasket over stemningen i denne tråden. Moren min har bodd i Dehli i tre år, faren min i to ganger ett år, de har hatt besøk av ymse venner og oss med lite barn osv. og alle har hatt det helt fint. Storesøster og jeg var ikke et snev dårlige i det hele tatt, og Storesøster var i verste krabbe-rundt-og-stikke-ting-i-munnen-alderen. Moren min jobber i NORAD og hadde flere kolleger med småbarn med, og jeg hørte aldri om noen problemer av den typen som skisseres i denne tråden. Men det er klart, det er annerledes å bo i sitt eget hjem og kunne sette egne standarder for hygiene osv. (men det hender jo man beveger seg utenfor boblen også...).

Gammel 11-08-09, 00:08   #39
liefje
Musk

liefje sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Jeg blir litt overrasket over stemningen i denne tråden. Moren min har bodd i Dehli i tre år, faren min i to ganger ett år, de har hatt besøk av ymse venner og oss med lite barn osv. og alle har hatt det helt fint. Storesøster og jeg var ikke et snev dårlige i det hele tatt, og Storesøster var i verste krabbe-rundt-og-stikke-ting-i-munnen-alderen. Moren min jobber i NORAD og hadde flere kolleger med småbarn med, og jeg hørte aldri om noen problemer av den typen som skisseres i denne tråden. Men det er klart, det er annerledes å bo i sitt eget hjem og kunne sette egne standarder for hygiene osv. (men det hender jo man beveger seg utenfor boblen også...).

Det er veldig annerledes, ja. :erfart:

Og (deler av) Delhi er 1000 ganger bedre enn mange andre steder i India.

Men selvsagt kan det gaa bra. For all del.

Gammel 11-08-09, 15:19   #40
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

Hvis jeg skjønner den siste delen her rett så skal dere til India for å hente en lillesøster eller bror? Skjønner godt at du har lyst å ha med resten av familien da. Jeg ville hørt på adopsjonskontoret hva de anbefaler. Hvis det hadde vært meg som hadde vært i din situasjon og ikke hadde hatt mulighet til barnevakt ville jeg reist med mann og barn, men tatt endel forhåndsregler (en må jo ikke reise masse rundt). En 4-5 åring har et litt mer utviklet imunforsvar enn en som er mindre og de forstår jo masse når de blir forklart ting. Hør med vaksinasjonskontoret hva de sier. Mentalt bør man forberede seg på fattigdommen som er i India. Vi har reist mye rundt og jeg trodde jeg mentalt hadde forberedt meg på at India var 100 ganger verre enn mye annet, men jeg ble sjokkert allikevel. Samtidig er det et fantastisk land med mange vennlige mennesker, flotte farger og spennende opplevelser. Lykke til uansett hva dere velger!

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:32.