Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SIG-Uganda i Kongo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-09, 23:31   #21
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: SIG-Uganda i Kongo

Det er vel ikke media som prøver å uskyldiggjøre dem ved å forklare at de lo når de tørket blod, det er jo guttas egen forklaring at dette var naturlig i den situasjone, og det er klart det blir diskutert rundt det. Jeg synes også heller ikke media prøver å framstille dem som totalt uskyldige, de har da grafset og gravd i alle detaljer og fokusert på army id, bakgrunnen, firmanavn, falske alias og mye annet.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 23:48   #22
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Man kan jo bare undre på hvordan mediene hadde dekket saken hvis de to norske statsborgerne ikke hadde vært to unge hvite gutter Det er nesten komisk synes jeg når Aftenposten også prøver å forklare at det er helt vanlig å le og ta bilde av at man tørker opp blod i en bil selv om man nettopp visstnok hadde flyktet inn i jungelen for å berge sitt eget liv Rett og slett patetisk er medias desperate forsøk på å diskreditere alt som finnes av både mennesker og institusjoner i "banan republikker" som Kongo. Både tekst og billedbruk er så til de grader etter boka for hvordan du skaper et bilde du ønsker leserne skal sympatisere med. Jeg tipper og håper inderlig Helge Rønning eller noen på medievitenskaplig ved UiO kommer til å skrive om dette i ettertid for det er veldig interessant.

Til sammenlikning med "gutta på tur" i Kongo lurer jeg på hvorfor ingen hadde sympati med de 3 norske jentene som ble tatt for narkosmugling i fjor? der var det jo nærmest "gitt" at de var skyldige med en gang? Den saken var jo motsatt. Der brukte media jentenes bakgrunn som solide indikatorer på at det var stor sjangs for at de var skyldige. Mens det liksom ikke er noe muffins med eks militær gutter på tur i Kongo ... mmm pussige greier.

Faktisk kjenner kjenner jeg at jeg blir direkte fysisk kvalm av hele saken. Herregud det er god nok dokumentert hva unge eks-army gutter gjør i land som Kongo, Irak osv. De tjener store penger på "jobbene" de gjør der, det finnes utallige dokumentarer som gjør rede for denne industrien også i Kongo.

Jeg synes også det er helt sinnsykt at staten Norge ikke tar det mer alvorlig at de brukte sine gamle army ID passes. Vanligvis får det store konsekvenser men ser ikke ut til å ha noen betydning i denne saken.

Det ble stilt en vanskelig spørsmål her for en tid tilbake om norske kriminelle bør sone i de landene de begår forbrytelsen i. Jeg måtte tenke lenge på det men ja, jeg synes norske borgere bør gjøre det om de er narkosmuglere, pedofile eller leiemordere. Det er problematisk når de blir stilt for retten i land som praktiserer dødsstraff men så langt har vel ikke dette skjedd med noen. Unasett så vil nok disse gutta få en langt bedre skjebne en jentene i Peru eller hvor det nå var. De har pengesterke foreldre som kan kjøpe de fri. Akkurat slik som faren til gutten i Jemen som ønsket å betale blodpenger til familien til drapsofferet her i Norge.

Signerer helhjertet

Jeg er også blitt forbauset over medias fremstilling av denne saken. Som om det dreier seg om to speidergutter på tur som kjørte seg bort i skogen.

Det er viden kjent hva slike såkallte "sikkerhetsselskaper" bedriver i flere afrikanske land. De operer utenfor loven, nesten å anse som paramilitære grupperinger, og er i stor grad ansatt av utenlandske (gjerne hvite) menn som driver fishy forretninger i de respektive landene. De er ikke akkurat kjent for å være en stabiliserende faktor i de landene de opererer i, heller tvert i mot, og hele opplegget lukter lang vei.
Jeg er ikke i tvil om at en del av "arbeidsoppgavene" til disse guttene har vært av den tvilsomme sorten. Særlig ikke etter at bildet av dene ene gutten som vasker blod ut av en bil- og ler, ble publisert. Det ringte klokker hos meg lenge før den tid, men det bildet var en bekreftelse av mine mistanker. Det er ikke normal oppførsel å le i slike situasjoner.

Ang. straff i de landene man er. Disse gutta tar en enrom risiko når de søker seg til slike jobber. Å jobbe, som jeg antar, "leiemordere" eller drive torpedovirksomhet i slike land vil generere en god del penger, men de setter jo selvsagt noe på spill også. Jeg synes bare det er rett at man "blir offer for" den domstolen og de lovene de har i det landet de oppholder seg i, om de blir tatt. Så lenge det ikke dreier seg om dødstraff og grove brudd på menneskerettighetene, så klart.

Selvfølgelig er ikke soningsforholdene de samme som i norge, men det er i mine øyne en konsekvens man nesten må ta med i beregningen før man sier ja takk til slike jobber, alt annet er iallefall fryktelig naivt.

Gammel 14-08-09, 08:58   #23
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Jeg er også blitt forbauset over medias fremstilling av denne saken. Som om det dreier seg om to speidergutter på tur som kjørte seg bort i skogen.

Vi må ha lest helt forskjellige aviser, for jeg har ikke det inntrykket i det hele tatt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:59.