|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Juba Juba
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?
Signerer. :lat: |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Borte
|
Uten at jeg vektlegger solsnu så veldig mye så vil jeg si at siden det har vært tradisjon i Norge å ha julefeiring rundt denne tiden i hundrevis av år, så ville jeg tatt med meg tradisjonene mine hvor som helst i verden. For meg er ikke solsnu så viktig at jeg ville droppet å feire jul om solen ikke snudde. Dessuten ville det nok vært naturlig å feire at sola snur i Norge selv om jeg selv ikke var i Norge. Jeg er jo vokst opp med juletradisjonen.
![]() |
#23 |
Ekvilist
|
Signerer. *ogsålat*
![]() |
#25 |
frakoblet
|
Irrelevant problemstilling. Jeg flytter aldri til et land sør for ekvator. Og så lurer jeg litt på bakgrunnen for spørsmålet? Jeg får en følelse av at du forsøker å undergrave argumentasjonen min? Vise at den ikke holder stikk?
![]() |
#26 |
Passiv
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Re: Sv: Hvorfor feirer du jul?Fordi det er tradisjon i vår familie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
frakoblet
|
Du kan heller trykke på "endre" istedet for "slett". Det er ikke særlig praktisk at du sletter innlegg som andre svarer på, det blir umulig å holde tråden.
![]() |
#28 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Jeg liker ikke hvordan julen har blitt med adventskalendre med sjokolade, gaveberg, nye juleklær, julemat og julegodter og alt for mye av alt.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Denne tror jeg jeg kan signere. Jeg har ikke et bevisst forhold til hvorfor jeg gjør alt jeg gjør ... Jeg burde sikkert hatt det, men orker ikke sette meg ned og tenke over det. :lat: |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Re: Sv: Hvorfor feirer du jul?
Dette kan jeg signere.
![]() |
#31 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Jeg feirer fordi det er en fin "unnskyldning", eller anledning om man vil, til å feire samvær, familie, kjærlighet, lys, varme og omtanke. Jeg bryr meg ikke så mye om opphavet til vår julefeiring er "Jol" eller vintersolverv eller Jesu fødsel eller, som sannheten antagelig er, at det er en miks melom disse.
![]() |
#32 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Jeg trenger egentlig ikke noen unnskyldning for å feire jul. Det er koselig, det er familietreff og det er noe å se frem til i en mørk årstid, som ellers ville blitt lang og tung. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Erfaren nok
|
![]() |
#34 |
Håpefull eller håpløs....
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
![]() ![]() ![]() |
![]() |
#35 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Burde man? |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
frakoblet
|
Burde vi det? Og hva slags ettertanke burde bedrive?
![]() |
#37 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Alle merkedager passer forsåvidt godt til ettertanke. Når det er jul, er det ett år siden sist det var jul, og det er ganske lett å huske tidligere juler, så da merker man på en måte ganske godt hvordan tiden går. (Det samme gjelder naturligvis bursdager, bryllupsdager etc.; det er litt av poenget med å markere dem, synes jeg.) Jeg synes ikke man "må" bruke julen eller nyttårshelgen til ettertanke, men for meg faller det ganske naturlig, om ikke annet så fordi jeg har tid til det da.
![]() |
#38 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Med ettertanke mener jeg at vi skal tenke på det året som har gått, om de valgene vi har gjort har vært riktige - og konsekvensene av våre valg har blitt som vi trodde. Ettertanke for meg kan være noe som går på meg personlig, mine nære venner, familie og de som har det litt verre stilt enn meg, både i Norge og resten av verden.
![]() |
#39 |
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Vi feirer julen helt uten kristen innhold (barna går i kirken med skole/barnehage) |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
representert
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvorfor feirer du jul?Har ikke noe med tråden å gjøre, men datteren sa en fin ting her før jul. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|