|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvorfor feirer du jul?Alle merkedager passer forsåvidt godt til ettertanke. Når det er jul, er det ett år siden sist det var jul, og det er ganske lett å huske tidligere juler, så da merker man på en måte ganske godt hvordan tiden går. (Det samme gjelder naturligvis bursdager, bryllupsdager etc.; det er litt av poenget med å markere dem, synes jeg.) Jeg synes ikke man "må" bruke julen eller nyttårshelgen til ettertanke, men for meg faller det ganske naturlig, om ikke annet så fordi jeg har tid til det da.
|
|
|
#2 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Dec 2006
![]() |
Sv: Hvorfor feirer du jul?Vi feirer julen helt uten kristen innhold (barna går i kirken med skole/barnehage) |
|
|
|
|
|
#3 |
|
strikker
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor feirer du jul?
Signerer.
|
|
|
#4 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Hvorfor feirer du jul?Jeg trenger egentlig ikke noen unnskyldning for å feire jul. Det er koselig, det er familietreff og det er noe å se frem til i en mørk årstid, som ellers ville blitt lang og tung. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Hvorfor feirer du jul?Med ettertanke mener jeg at vi skal tenke på det året som har gått, om de valgene vi har gjort har vært riktige - og konsekvensene av våre valg har blitt som vi trodde. Ettertanke for meg kan være noe som går på meg personlig, mine nære venner, familie og de som har det litt verre stilt enn meg, både i Norge og resten av verden.
|
|
|
#6 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor feirer du jul?Har ikke noe med tråden å gjøre, men datteren sa en fin ting her før jul. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Snart STOOOOR
Medlem siden: Jan 2007
![]() |
Sv: Hvorfor feirer du jul?Avskaffe julen synes jeg høres helt forferdelig ut for min egen del i allefall... Men ser problemstillingen. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren nok
|
Vil gjerne ha svar fra alle jeg ! Ordla meg kanskje litt feil.
|
|
|
#9 |
|
Tusenkunstner
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() |
Til og med Jesus tvilte; "min Gud, min Gud hvorfor har du forlatt meg" sa han da han hang på korset. Det er helt naturlig å være litt usikker. Jeg var tidligere "veldig kristen" , men følte alikevel at jeg ikke var bra nok. Det er gruppepress i alle miljøer, men jeg har nå innfunnet meg med min gudstro og så lenge jeg har det bra med det, må det være godt nok synes jeg.
|
|
|
#10 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Hvorfor feirer du jul?Vi feirer jul som en markering av Jesu fødsel. Og det spiller ingen rolle for meg når på året han ble født.
|
|
|
|
#11 |
|
♥
![]() ![]() ![]() |
Signerer deg, du skrev det så fint. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor feirer du jul?Vi feirer Jesu fødsel. Fokuserer på julebudskapet og bruker høytida til å ta vare på hverandre og glede våre neste. Til nå har vi heldigvis unngått å henge oss på den kommersielle jula og kjøpelysten har ikke tatt overhånd. Vi satser på at den trenden skal fortsette. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvorfor feirer du jul?Vi feirer at det går mot lysere tider, vi feirer samhold og familie. Har vokst opp uten kristne juletradisjoner, men har jo selvfølgleig ikke blitt "skjermet" fra det og har alltid visst at noen feirer jul fordi de feirer Jesus fødsel, og vi feirer det av andre grunner. Har aldri vært noe problematisk.
|
|
|
#15 |
|
Juba Juba
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Signerer. :lat: |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ekvilist
|
Signerer. *ogsålat*
|
|
|
#18 |
|
Glamorøs
|
Hm, nei si det!
|
|
|
#19 |
|
Borte
|
Uten at jeg vektlegger solsnu så veldig mye så vil jeg si at siden det har vært tradisjon i Norge å ha julefeiring rundt denne tiden i hundrevis av år, så ville jeg tatt med meg tradisjonene mine hvor som helst i verden. For meg er ikke solsnu så viktig at jeg ville droppet å feire jul om solen ikke snudde. Dessuten ville det nok vært naturlig å feire at sola snur i Norge selv om jeg selv ikke var i Norge. Jeg er jo vokst opp med juletradisjonen.
|
|
|
#20 |
|
saftig
|
Irrelevant problemstilling. Jeg flytter aldri til et land sør for ekvator. Og så lurer jeg litt på bakgrunnen for spørsmålet? Jeg får en følelse av at du forsøker å undergrave argumentasjonen min? Vise at den ikke holder stikk?
|
![]() |
|
|