|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?
Nei, så lenge man spør høflig, og aksepterer det dersom vedkommende sier (eller signaliserer) at de ikke ønsker å svare på det, så synes jeg ikke det er tabu. Men både hva man tror på og hva man stemmer oppfatter jeg som veldig privat, og jeg tror ikke det er så mange sammenhenger der jeg ville spurt noen direkte om det.
![]() |
#23 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?For min egen del har det liten betydning hva folk tror på/ikke tror på så jeg kan ikke komme på en anledning hvor jeg har følt behov for å spørre.
![]() |
#24 |
Fortynnet
|
Enig i dette. Det er mange ting jeg anser som private, og ikke ville spurt mennesker jeg ikke kjenner så godt om. Jeg syns også det går an å si fra om noen spør om ting man anser som for privat. Det har jeg gjort om andre ting, for eksempel til en vi kjenner som er utrolig nysgjerrig på andres privatøkonomi. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Fola Blakken
|
Diskusjonen begynte før hun hadde slettet noe.
![]() |
![]() |
#26 |
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Selvsagt er ikke det galt. Man kan faktisk spørre om akkurat det man vil, og man kan faktisk svare på akkurat det man vil. :enkel: |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
flisespikker
|
Det er kanskje noe med at religion for de fleste i Norge betyr noe annet enn det gjør for veldig mange i andre deler av verden. Veldig mange steder (kanskje de fleste steder i verden?) er religion mer eller mindre det samme som etnisk eller kulturell tilhørighet, og det å si hvilken religion eller hvilket kirkesamfunn man tilhører, er det samme som å si "hvem" man er. Og en slik opplysning vil da oppfattes som en offentlig sak. Men i Norge er det for de fleste en privatsak, og det nærmeste jeg tror vi kommer en slik selvsagt erklært tilhørighet er det å definere seg som "norsk".
![]() |
#28 |
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?På et forum synes jeg det må være helt greit å spørre om hvilken religiøs tilhørighet man har. Da trenger man ikke svare, og ingen vil tenke over at akkurat du ikke har svart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Det er bare å spørre.
![]() |
#30 |
flisespikker
|
Med mindre spørsmålet rettes til én bestemt, da.
![]() |
#31 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg synes det er ubehagelig å få det spørsmålet, og synes det er småfrekt å spørre om en persons livssyn, med mindre en selv er åpen/inviterer til samtale om det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
flisespikker
|
Man kan, men jeg synes på ingen måte man er forpliktet til det, overfor hvem som helst som er nysgjerrig.
Det kan sikkert være naturlig i noen få sammenhenger, men generelt synes jeg det er på grensen til småfrekt. Egentlig mer "innpåslitent" enn å spørre om religiøs eller politisk tilhørighet, for oppfatninger og livssyn kan gjerne være relevant i en diskusjon, men lønn kan jeg ikke se at er det. (Jeg kan for min egen del gjerne fortelle både hva jeg tjener og hva jeg skylder og hva jeg fikk i baksmell, men jeg vet at mange er svært tilbakeholdne når det gjelder økonomien sin, derfor er det sjelden jeg ville finne på å spørre om slikt.)
![]() |
#33 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Jeg har aldri tenkt over at det kan være tabu for noen. For meg er det en naturlig ting å vite om folk man kjenner eller holder på å bli kjent med.
![]() |
#34 |
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Selvsagt kan man spørre hva andre tror på, men alt til sin tid.
![]() |
#36 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det galt å spørre om hva man tror på?Nei, jeg syns ikek det er galt. Jeg syns heller ikke det er galt å spørre en enkelt bruker om dette i en tråd hvis vedkommende har kommet med kommentarer som tyder på at h*n tror på hva-det-nå-måtte-være. Vedkommende kan velge å svare på spørsmålet, eller si at "dette syns jeg ikke har noe med saken å gjøre". Verre syns jeg ikke det er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
flisespikker
|
Jeg kan godt uttale meg om livssynet mitt, men ville absolutt ikke diskutert sexlivet mitt offentlig, så sånn sett er jeg helt på linje med deg.
![]() |
#38 |
flisespikker
|
![]() |
#39 |
Introvert optimist
|
Spørre kan man vel, men jeg oppfatter det som noe veldig privat og ville kanskje ikke svart. På samme måte som at jeg ikke snakker i store ord om hvilket parti jeg stemmer på. Uten sammenlikning for øvrig.
![]() |
#40 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er vel slik at vi i dag legger mer i ordet å være "kristen", enn det man gjorde før. Tidligere var alle i Norge kristen, det trengte bare bety at de var døpt og konfirmert, det sa ingenting om folk hadde en personlig tro. Når noen nå sier at de er "kristen", så oppfatter jeg det som at de har en personlig tro, at de leser bibelen, går på møter osv osv. At denne forandringen har kommet med omvendelsesforkynnelse har du sikkert rett i. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|