|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Peppy!
|
Sv: Fortjente Saddam å dø?
Akkurat det er jeg ikke enig i. Hans liv var ikke mye verdt, jeg vil påstå at han er et av de menneskene verden hadde hatt det bedre uten. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
både her og der
|
Jasså. Interessant at du kan si at hans liv ikke var like mye verdt som andre menneskeliv. Hvordan måler du hvor mye verdt hvert enkelt liv er, da? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Fola Blakken
|
Sv: Fortjente Saddam å dø?Hengingen av Saddam var en nyhet jeg leste med vemmelse. Det er trist og uverdig at mennesker blir drept av staten. Det er barbarisk og umenneskelig at mennesker blir hengt. Spesielt i lovens navn.
|
|
|
|
#5 |
|
Peppy!
|
Vel, jeg har ikke min egen metode for å vurdere menneskeverd, om det er det du spør om. Synes du hans liv her på jorden tilførte noe positivt? Eller gjorde han verden litt verre å leve i? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Fortjente Saddam å dø?Kan godt sitere Skremmeren, men sier bare at jeg er enig jeg...
|
|
|
#7 |
|
Permakulturell
|
Enig med deg der, Bauche. Dødsstraff er dødsstraff - uavhengig av metode. Alle metoder er like ille.
|
|
|
#8 |
|
Absolut ateist
|
Han fortjente under ingen omstendigheter å dø en slik død. Henrettelser er intet annet enn barbarisk og jeg begriper ikke hvordan noen kan være for dette. Mennesker som er for dødsstraff er intet annet enn lik de menneskene de ønsker død.
|
|
|
#9 |
|
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fortjente Saddam å dø?Signerer røkla.
|
|
|
#10 |
|
flisespikker
|
Sv: Fortjente Saddam å dø?"Dødsstraff er den mest overlagte form for drap" stod det på en gammel Amnesty-plakat som hang på et kjøkken jeg delte en gang i tiden. Overlagt drap er enda mer uakseptabelt når det utføres av et rettssystem, og det finnes ikke unnskyldning for det.
|
|
|
#11 |
|
godt brukt
|
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
kross
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. Dødsstraff kan aldri skape annet enn negative ringvirkninger; som frykt, resignasjon, aggresjon og vold.
|
|
|
#13 |
|
interlektuell
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fortjente Saddam å dø?Jeg er i mot dødsstraff, og signerer Skilpadda. Ellers er jeg redd for ringvirkningene av henrettelsene, og at han i større grad kan bli sett på som en martyr. Dette ser jeg tendenser til allerede, ved at det plutselig kommer avisartikler om Saddams "myke" side, og blomstervanning i fengselet etc.
|
![]() |
|
|