|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Husker dere den million man march i Washington for noen år tilbake der svarte menn organiserte seg til en ganske så mektig markering?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 25-08-09 kl 20:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?
Litt av dette handler om underrapportering, en annen del om dokumentasjonsplikt og den siste om ressurser, ikke bare i form av ansatte i barnevernstjenesten men de som skal ivareta de barna når ikke foreldrene kan.
Det her jeg veldig stor tro på, det er en skremmende lav kunnskap blant det som skal være fagpersonell som arbeider med barn.
Man kan melde bekymring både til barnevern, barnevernsvakt og politi helt anonymt selv i dag.
Vår "kjære" Anniken ser jo visstnok på en del av disse tingene og på rettighetsforskriftene samt på en del andre ting. Det som er så synd og så skremmende er at vår "kjære" minister ikke har greie på det fagfeltet hun skal være med å ivareta. En minister som ikke skjønner omfanget av lovens bokstav i form av at barns rettigheter og sikkerhet er truet er vi ikke tjent med. Mauser har så rett i det han sier og jeg må si at jeg etter samtaler med Huitfelt er like oppgitt som når jeg snakker med foreldre som ikke kan forstå hvordan fagfolk kan oppfatte at "en liten" fest over to uker kan være skadelig for et barn.
Det må en lovendring til, den barneloven vi har i dag ivaretar ikke barna slik Mauser også skriver. Selv i de mest groteske sakene ivaretar den ikke barna godt nok. En ting er dette med samværsforeldre men tenk på alle de barna som i årevis bor under forhold som er skadelige og hvor man arbeider for en omsorgsovertakelse men ikke får den. De barna som ikke har noen som kan ivareta dem, de haster det enda mer for.
Det er så sant som det er sagt. BT hadde i går nok en sak i sin føljetong. Om en 11 år gammel jente som har bodd ved en institusjon i et år med bakgrunn i "litt fyll og husbråk", vel det er litt mer enn bare "litt" som skal til for en slik omsorgsovertakelse. Tilbake til poenget, BT, forteller om at jenta rømmer til foreldrene og blir hentet med makt (det må man nesten gjøre i slike tilfeller, tilbakeføring med makt er lov i hht. loven) og hvor man selvsagt forteller om et barnevern som ødelegger barn fordi onkelen og hans kone ble hastegodkjent som fosterforeldre. Jeg må si at jeg blir matt over slike journalister og oppslag. Gudene skal vite at vi som arbeider i systemet og kjenner lovverket forstår at det ligger langt mer under enn hva foreldrene sier, men folk flest gjør jo ikke det slik at bildet blir skjeivt.
Ja, desverre er det nok slik. |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Veldig bra oppsummert
![]() |
#24 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg tenkte på denne tråden da jeg leste en artikkel i A-magasinet om Stine Sofies stiftelse. Er ikke dette slike problemstillinger de jobber med? |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Passiv
|
Det stemmer. |
![]() |
![]() |
#26 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Tror BV kanskje ville fungert litt bedre om det ikke bare var en saksbehandler på sakene. At en gruppe saksbehandlere har en gruppe saker som de oppdateres på, men med primærkontakter.
![]() |
#27 |
Tøff
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg synes Mauser sier alt jeg tenker, og vil derfor få slenge meg på den. "Det Mauser sa".
![]() |
#28 |
Vaklende
|
![]() Sv: Hvordan kan vi få et bedre barnevern?Jeg blir gjerne med å endre lover, bare noen andre organiserer oss litt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Personlig pessimist
|
Nå skal jeg ikke si sikkert, men jeg mener regelverket er endret, slik at biologiske foreldre kun får fremmet saken på nytt igjen dersom det foreligger nye opplysninger av betydning. At de ikke lenger kan fremme saken på nytt hvert år, på samme saksopplysninger som forrige gang.
![]() |
![]() |
|
|