|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
godt brukt
|
![]() Sv: Farsen i KongoSaken er særdeles ubehagelig. Selv om de skulle være skyldige synes jeg det ville være forferdelig ubehagelig å sitte her i Norge og lese i VG at de f.eks er blitt henrettet. Grusomt. Man skal da ha en skikkelig rettsak, uansett hvem man er? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Farsen i Kongo
Har det ikke blitt sagt at henretting knapt skjer i Kongo? At det stort sett kun er på papiret man henrettes?
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
Ikke bare deg! Og med bagasjen full av våpen. Sånn i tilfelle ville dyr? Come on! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Det er ikke anbefalt å kjøre UTEN våpen tilgjengelig noe sted i krigsherjede områder i det sentrale Afrika. Spesielt ikke som hvit. Det skal egentlig ikke så mye Afrikakunnskap til å skjønne det. Samme greie som rifle på Svalbard. Du har mere problemer med å rettferdiggjøre kniv i utekø på byen i Norge, selv om det ser ut til å være ganske vanlig det også...
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Farsen i KongoJeg reagerte kraftig på smilebildet. Det hadde typisk vært et ganske (tungt) bevis i en tilsvarende straffesak i Norge, og jeg tror jaggu det er stor sannsynlighet for at de kunne ha blitt dømt på det alene, selv om det vel stregt tatt er en indisie og ikke et bevis. Men, og det syns jeg er et relativt viktig men, jeg syns at saken etter hvert har utviklet seg til en skikkelig farse. Og det virker som om myndighetene i Kongo tror de kan presse norske myndigheter til å betale millioner av kroner for noe som de ikke hadde fått et rødt øre for hvis det var en Kongoleser som var tiltalt. Og det syns jeg er alt annet enn greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
godt brukt
|
![]() Sv: Farsen i KongoEr veldig på linje med Monsoon og kjenner til Indiasaken. Jeg tror det tok 7 år for å få han til Norge. Med den saken i tankene er jo ikke akkurat dette så oppløftende med denne nei. Det var jo "filleting" i forhold til dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Farsen i KongoJeg har alltid ment at man får sone i det landet man blir dømt i, og dette gjelder disse gutta her også. Det sitter nordmenn i fengsel over hele verden (hva med de narkotikadømte jentene i Bolivia f.eks?), og disse kara burde vel egentlig ikke stå først i køen hvis det var sånn at Norge skulle øve press for å få noen utlevert for soning i Norge.
![]() |
#9 |
Peppy!
|
Ja, det er det jeg mener her også. Dersom de blir dømt uten en rettferdig rettergang blir det beslektet med å holdes fanget av en geriljahær. Da vil vel alle mene det er naturlig at Norge blander seg for å redde dem ut? I tillegg synes jeg da at grusomme forhold i fengsel som må antas å ende med død for de dømte kvalifiserer til samme reaksjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Farsen i KongoJeg tror heller ikke gutta har rent mel i posen, men de fortjener jo likevel en rettferdig rettergang - i likhet med alle mennesker, det være seg kongolesere eller nordmenn.
![]() |
#11 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
![]() Sv: Farsen i KongoJeg synes det er helt forkastelig, men likevel så virker det som om de to gutta ikke har helt rent mel i posen. Ikke at det gjør det greit at de skal behandles slik som de blir behandlet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Livsnyter
|
![]() Sv: Farsen i KongoDet er akkurat det dette er, en farse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Det er jo en kjensgjerning at svært, svært mange land i den klassiske tredje verden har rettssystemer som på ingen måte sikrer en rettferdig rettergang etter norske standarder. Det er liksom en risiko man tar når man drar dit, i særdeleshet om man drar for å leke krig i Afrika. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Men hvordan kan Norge som stat vite om en rettsak er rettferdig eller ei? Hvordan skal man måle det formelt?
![]() |
#18 |
© All rights reserved
|
Jeg er ikke for dødsstraff, men om disse nordmennene har drept denne sjåføren (som jeg tror de har) i et land der de faktisk kan få dødsstraff for drap; så: synd for dem. :kynisk: |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
: ogsåkynisk:
![]() |
#20 |
Mother of Dragons
|
Det blir jo et annet spørsmål enn selve rettsaken. Om de blir dømt til dødsstraff så må jo Norge kjøre på for å få dem utlevert. Men jeg tror ikke Norge kan blande seg inn i selve rettsprosessen.
![]() |
|
|