Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-09, 15:51   #21
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Skolene har ikke råd til kvalifiserte lærere

Det er ikke gitt at en almennlege har den samme kompetansen som en sykepleier.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:53   #22
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så ser jeg at du har skrevet det samme over.
Er du virkelig seriøs sf? Det burde jo blitt rapportert.

Javisst er jeg seriøs. Og jeg fulgte det opp jeg. Og fikk til svar at nå var dette diskutert på lærerværelset (uttales med romklang) og de var enige om at man regnet samme vei som man leste ja. Og det med at a+b=b+a stemmer det. Men her er det et sammensatt stykke med flere regnearter og da blir det annerledes.

Jeg fortalte hvor mange vekttall jeg har i matematikk, hva jeg er utdannet og at min nærmeste kollega var doktor i matematikk - men nei. Dette var diskutert og det var ikke sånn de regnet på barneskolen ihvertfall.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:54   #23
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg forklarte til og med at der det står 3 så står det igrunnen 3*1 fordi det er bare ett tretall, mens der hvor det står 3*2 så er det to tretall. Men nei. Ikke på vår skole nei.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:54   #24
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Javisst er jeg seriøs. Og jeg fulgte det opp jeg. Og fikk til svar at nå var dette diskutert på lærerværelset (uttales med romklang) og de var enige om at man regnet samme vei som man leste ja. Og det med at a+b=b+a stemmer det. Men her er det et sammensatt stykke med flere regnearter og da blir det annerledes.

Jeg fortalte hvor mange vekttall jeg har i matematikk, hva jeg er utdannet og at min nærmeste kollega var doktor i matematikk - men nei. Dette var diskutert og det var ikke sånn de regnet på barneskolen ihvertfall.

Jeg kjenner at magesåret er i ferd med å åpnes. Du har skrevet om dette før, ikke sant?

Gammel 02-09-09, 15:55   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg kjenner at magesåret er i ferd med å åpnes. Du har skrevet om dette før, ikke sant?

Husker ikke i farta, men det kan godt hende ja.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:55   #26
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Airhead lærere.

Gammel 02-09-09, 15:55   #27
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Heldigvis finnes det ikke sånne lærere her.

Gammel 02-09-09, 15:56   #28
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Standard

Eller kanskje jeg burde si "lærere".

Gammel 02-09-09, 15:57   #29
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forklarte til og med at der det står 3 så står det igrunnen 3*1 fordi det er bare ett tretall, mens der hvor det står 3*2 så er det to tretall. Men nei. Ikke på vår skole nei.

Er det mulig?? De driver jo med vranglære!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 15:58   #30
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Er det mulig?? De driver jo med vranglære!

Jepp.
Og de akter å fortsette med det. Og det hadde kanskje vært smartere for landet som helhet om vi heller fikk noen bedre lærere selvom de koster mer penger.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:00   #31
Albertine
Passiv

Standard

...men ingen i kommunen ville ansette meg. Jeg er for flink, schøh.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:13   #32
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Svaret jeg fikk på den ene jobben var noenlunde ordrett slik: Vi er godt fornøyd med deg som pedagog, og håper du vil fortsette å undervise de timene som [noen andre] betaler for, men har ikke råd til å gi deg den lille prosentandelen som vi selv må betale for.

Klart, jeg er helt med på at almennlærere er bedre kvalifiserte for å undervise på småskolen, og hvis de virkelig hadde hatt en stor gjeng med høyskoleutdannede som sto og ventet på å ta vikartimer så hadde jeg ikke protestert et sekund. Men når inspektøren sier rett ut at jeg ikke er aktuell som vikar fordi jeg er for dyr, da blir jeg frustrert. For jeg vet at alternativet er ufaglærte ungdommer. De har nemlig halvparten av min timelønn.

Hvis jeg og en almennlærer søker på en stilling i 1.-4. klasse, så er almennlæreren bedre kvalifisert enn meg, og bør få jobben. Er jobben som faglærer i 5.-13. klasse så har jeg bedre papirer enn ham og bør ikke puttes nederst i bunken pga en liten pengesekk.

3 + 2*3 = 9, og forvitring er ikke det samme som erosjon.

Opprinnelig lagt inn av nam, her.

Det kan ikke være det at du er overkvalifisert da? At det de har behov for er den kompetansen utover det 3 års utdanning gir?

(Ps. Dette er et spørsmål. Overhodet ikke et angrep.)

For f.eks om en allmennlege søker på en sykepleierstilling, så har jo han bedre kompetanse. Men om stedet kun trenger sykepleiekompetansen, så blir det jo høl-i-høvvet om de skulle ansatt en lege i den stillingen. Eller?

Gammel 02-09-09, 16:28   #33
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Dette er virkelig talentløst syns jeg. Skolene skulle hatt mye mer penger å rutte med. Det er jo godt utdannede vikarer og lærere vi trenger, ikke tilfeldige vikarer som kanskje tilogmed blir assistenter for barn med spesielle behov, og ikke aner noe om spesielle behov.

Når det gjelder matematikken må jeg le, det er noe som heter regnerekkefølge her i verden, hvor det da opplyses om at gange og dele skal gjøres før pluss og minus. I læreboka står det faktisk at hvis kalkulatoren din gir deg svaret 15 hvis du skriver inn 3+2*3 så bør du kjøpe deg en ny.

Gammel 02-09-09, 16:31   #34
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

No begynner det plutselig å demre litt, kvifor mine matteproblemer blei ekstreme då eg starta på vidaregåande. Har aldri lært nokre reknereglar og ville glatt sagt at svaret på reknestykket var 15. Og fått rett på det på barne- og ungdomsskulen. Til og med datamaskina mi seier 15.

Gammel 02-09-09, 16:33   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

No begynner det plutselig å demre litt, kvifor mine matteproblemer blei ekstreme då eg starta på vidaregåande. Har aldri lært nokre reknereglar og ville glatt sagt at svaret på reknestykket var 15. Og fått rett på det på barne- og ungdomsskulen. Til og med datamaskina mi seier 15.

Det er fordi maskinen din mellomregner hver gang du slår inn. Sett den på sciencemode du.

Og ja - det er det som er det grusomme. Sålenge alle lærerne på en skole er helt på bærtur så er det ingen som slår alarm før videregående - og som regel ikke da heller. Da bare dropper ungene ut som skoletrøtte. Mens de egentlig hadde formidable hull i grunnkunnskapene sine.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:35   #36
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Kanskje det er bra da at vi repeterer regnerekkefølge på videregående også.

1. Regn ut parenteser
2. Regn ut potenser
3. Gange/Dele
4. Pluss/Minus

Og i mange regnestykker har man jo ikke potenser eller parentser, så da blir de rekkefølgen på de to nederste som gjelder.

Gammel 02-09-09, 16:36   #37
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg hadde ein kjempeflink faglærar på vidaregåande. Men han kunne jo ikkje veta at eg ikkje hadde lært ting rett.

Men altså. Deling og ganging skal gjerast før pluss og minus i eit reknestykke ?

Gammel 02-09-09, 16:38   #38
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp.
Og de akter å fortsette med det. Og det hadde kanskje vært smartere for landet som helhet om vi heller fikk noen bedre lærere selvom de koster mer penger.

Men kan du ikke skrive et brev til rektor og si at det har vært en diskusjon angående dette regnestykket og at du ønsker deres offisielle svar på regnestykket, med rektors underskrift og skolens brevhode.

Så er det bare å sende en kopi til avisene.

Gammel 02-09-09, 16:39   #39
Slettet bruker
Passiv

Standard

Eg hadde ein kjempeflink faglærar på vidaregåande. Men han kunne jo ikkje veta at eg ikkje hadde lært ting rett.

Men altså. Deling og ganging skal gjerast før pluss og minus i eit reknestykke ?

Det skal regnes slik Magica sa det.

Altså slik:

3+4*5 = først 4*5, deretter legge sammen leddene 3 + 20 = 23

Er det med en parentes så skal den tas aller først:
3+2*(1+2) = 3+2*(3) = 3+6 = 9
(Først legge sammen det inni parentesen, deretter gange det leddet som skal ganges (eller deles) og til slutt legge sammen leddene. Evt subtrahere.

Svar med sitat
Gammel 02-09-09, 16:40   #40
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Ja! Alltid!

Nå har vi kartleggingsprøver og det er virkelig nyttig for å fange opp slike "hull".

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:31.