|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Jeg vil si at Discworld-serien starter opp som fantasyparodi, men at den blir mer "generell satire" etter hvert - men verdenen som beskrives passer absolutt inn i fantasygenren, selv om jeg nøler litt med å kalle bøkene for egentlig fantasy. Man bør nok ha en viss toleranse for fantasy, og kjenne til de vanligste elementene/klisjeene, for å få fullt utbytte av bøkene (men det gjelder egentlig mange andre former for populærkultur også; Pratchett gjør stadig, kreativt og entusiastisk bruk av de fleste typer klisjeer).
Sjekk illustrasjonen Veronal postet.
|
|
|
#23 |
|
Bork bork bork
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?
Pratchett hadde ikke helt funnet tonen ennå i de første par-tre bøkene; han begynte med å skrive en nokså lettbeint og episodisk harselas over fantasy-genrens klisjeer (som de var, for over 25 år siden). I Equal Rites ser man begynnelsen på et stilskifte og kvalitetsløft, men jeg vil si det er først og fremst fra og med Mort at han kommer ordentlig i gang.
|
|
|
#24 |
|
flisespikker
|
Ja.
|
|
|
#25 |
|
Passiv
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Jeg kjenner at jeg må lese dette. Jeg elsker Harry Potter, jeg elsker humor. |
|
|
|
#26 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er ikke noen stor fantasy-fan, men leser gjerne Pratchett, som jeg vil betegne som fantasy-parodi, og kanskje er det nettopp derfor at man liker Pratchett uten å like fantasy?
|
|
|
#27 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Dette låter jo riktig så bra.
|
|
|
|
#28 |
|
flisespikker
|
Veldig enig. Jeg leste nylig The Colour of Magic om igjen, for første gang på nesten 20 år, og ble overrasket over hvor ... ja, ikke dårlig, men lite bra den var. Sammenlignet med de senere bøkene, mener jeg, selv om den jo er morsom innimellom. Og så var den åpenbart mer opptatt av å parodiere fantasy enn av å fortelle sin egen historie.
Jepp. Jeg foreslo vel Small Gods for Tinetoff i sin tid - det er en standalone og forutsetter ikke noe kjent fra før. Men jeg tror hekseserien var mer overbevisende likevel, og man trenger neppe Equal Rites for å få utbytte av Wyrd Sisters, nei.
|
|
|
#29 |
|
godt brukt
|
Ok. Da skal jeg gi det en sjanse. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
flisespikker
|
Når jeg søker på Deichmanske bibliotek, finner jeg i alle fall
|
|
|
#31 |
|
Bork bork bork
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Jeg merker at tanken på Pratchett i oversettelse virker litt... feil.
|
|
|
#32 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Stor fantasyfan må man nok ikke være, men Pratchett funker dårlig ved fantasyintoleranse. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Frafallen
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?... menne, kan bibellesere ha fantasyintoleranse?
|
|
|
#35 |
|
flisespikker
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Apropos bibellesing: Small Gods handler - blant annet - om religion og sammenhengen mellom religion, makt og politikk, og dessuten om en gud (Om) som på grunn av omstendighetene tvinges til å gå over fra en gammeltestamentlig til en nytestamentlig tilnærming. Han har gått fra å være en av de sterkeste, som utsletter folk til høyre og venstre ("When you can flatten entire cities at a whim, a tendency towards quiet reflection and seeing-things-from-the-other-fellow's-point- of-view is seldom necessary"), til å ende opp som en ganske forsvarsløs skilpadde(!) ("You can't trample infidels when you're a tortoise. I mean, all you could do is give them a meaningful look.").
|
|
|
#36 |
|
|
Nå er vel sjangrene ganske ulike da. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Ang. Bibel og den slags, så forsøkte jeg virkelig intenst å bli glad i CS Lewis bøker en gang i tiden. Jeg skrev til og med en oppgave om soningstanken i "Drømmen om Narnia".. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Mother of Dragons
|
Narnia-bøkene sluttet å være spesielt interessante etter jeg ble 11-12 år ja. Nå liker jeg dem kun på grunn av nostalgi fra barndommen. De er jo rett og slett ikke spesielt bra.
|
|
|
#39 |
|
|
Nei jeg synes de stinket omtrent som bøkene til Tolkien og Harry Potter. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Passiv
|
Sv: Hvem er denne Pratchett og hva slags bøker skriver han/hun?Harry Potter stinker ikke altså. |
|
![]() |
|
|