Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Ordet "pjusk" – tulleord eller et allment kjent ord?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-09, 21:18   #21
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordet "pjusk" – tulleord eller et allment kjent ord?

Pjusk er et helt vanlig ord. Mannen din tar skammelig feil

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:19   #22
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Tvært som en syl!?

Ikke hørt det før? Men du forstår jo at det betyr sånn ca det samme som sporenstreks?

Gammel 07-09-09, 21:20   #23
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Litt tullete kanskje? Jeg ville ikke brukt det skriftlig i jobbsammenheng i hvert fall...

Gammel 07-09-09, 21:20   #24
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Storebror har vært pjusk i mange dager nå, stakkar - og ergo er han blitt kalt "pjusken min" siden lørdag.

Gammel 07-09-09, 21:21   #25
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Pjusk = uttafor, dårlig form, halv syk, veldig sliten
Puske = kjæle, klø, kose (ikke pjuske)

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:21   #26
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Ikke hørt det før? Men du forstår jo at det betyr sånn ca det samme som sporenstreks?

Selvsagt. Svært forståelig.

Tvært som en syl.

Gammel 07-09-09, 21:23   #27
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Svigersene mine sier pjusk om det å være litt småsyk og tuslete.
Jeg bruker pjuske om stryking og småkiling på armer, i nakken o.l.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:24   #28
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Storebror har vært pjusk i mange dager nå, stakkar - og ergo er han blitt kalt "pjusken min" siden lørdag.

Nå er det lillebror som er litt pjusk - og storebror forklarte det i bgh idag at "Lillebror kjæm ikke idag, for han e litt prusk, stakkars".

Klart jeg ikke bruker det i jobbsammenheng (selv om jeg skulle likt å se ansiktet til karan om jeg hadde lagt hodet på skakke, sett medlidende på dem og lurt på om de føler seg litt pjuske)

Gammel 07-09-09, 21:24   #29
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker pjusk i betydningen småsyk, da jeg spurte mannen om å definere ordet svarte han at å være pjusk er det samme som å være småklein. Jeg vil tro (uten at jeg vet med sikkerhet) at klein er et mindre vanlig ord enn pjusk.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:25   #30
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde glatt sagt at jeg følte meg litt pjusk i jobbsammenheng og jeg da

(og luske, , er ikke det sånn aper gjør når de plukker lus?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:27   #31
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har tilknytninger til Nordmøre, Sunnmøre og bor på Østlandet. Ordet brukes alle disse stedene.

Gammel 07-09-09, 21:28   #32
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vi er ofte litt pjuske i Vestfold.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:28   #33
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Med litt gogling av Tvært som en syl, kom det frem at enkelte mener det er et trøndersk uttrykk for nå med en gang.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:28   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Nå er det lillebror som er litt pjusk - og storebror forklarte det i bgh idag at "Lillebror kjæm ikke idag, for han e litt prusk, stakkars".

Klart jeg ikke bruker det i jobbsammenheng (selv om jeg skulle likt å se ansiktet til karan om jeg hadde lagt hodet på skakke, sett medlidende på dem og lurt på om de føler seg litt pjuske)

Jeg sier glatt det til store, sterke montasjemenn som sutrer litt nå og da.

Gammel 07-09-09, 21:30   #35
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ

Angelique sin avatar

Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ordet "pjusk" Tulleord eller et allment kjent ord

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Pjusk, som i litt halv-syk og trenger litt omsorg? Det er da et vanlig ord?

Kjent ord for mine rundt meg og meg selv. Brukes som bla Palmen beskriver, når man er litt sånn småhanglete.

Gammel 07-09-09, 21:30   #36
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Pjusk blir brukt om småsyk og sliten, hilsen ein halv time fra Drammen.

Gammel 07-09-09, 21:33   #37
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Vi er ofte litt pjuske i Vestfold.

Gammel 07-09-09, 21:35   #38
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg hadde glatt sagt at jeg følte meg litt pjusk i jobbsammenheng og jeg da

(og luske, , er ikke det sånn aper gjør når de plukker lus?)

Tja, om meg selv kunne jeg kanskje brukt det, men tror ikke det er gjengs å skrive om pasienter...

Gammel 07-09-09, 21:35   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pjusk er vel det samme som det trønderske "sjaber".

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-09, 21:35   #40
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kaija, her.

Med litt gogling av Tvært som en syl, kom det frem at enkelte mener det er et trøndersk uttrykk for nå med en gang.

Stemmer jo utmerket det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.