Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er dette uhøflig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-01-07, 10:36   #21
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er dette uhøflig?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Julaften er kanskje kvelden for å legge hobbyer til sides og være mer delaktig i det som skjer rundt en. Synes kanskje ikke at det er direkte uhøflig, men unødvendig er det. Spesielt hvis hun i stedet for å hjelpe til litt, bare strikker.

Jeg er helt enig. Jeg personlig hadde reagert, men det er fordi jeg er vant til at alle er 100% mentalt tilstede når en person åpner en presang.

Gammel 03-01-07, 10:37   #22
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ba du om hjelp, forresten?

Egentlig mener jeg at man ikke kan klage hvis man ikke spør om hjelp, men damer som er 9 mnd gravid er et bra unntak. Da kan faktisk gjester tilby seg å hjelpe til uansett.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 10:37   #23
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av søster, her.

Jeg tror veldig gjerne du har rett.
Hvis gjesten virker litt uinteressert fra før, og SÅ tar fram strikketøyet, så kan det lett oppfattes som en liten demonstrasjon. Det er uhøflig, og unødvendig på julaften.

Er dette en person som absolutt alltid strikker, så kan han/hun jo forsvares litt med det.

Enig.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 10:38   #24
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Synes mannen og familien din kunne ha hjulpet deg mer jeg. Ihvertfall mannen /kjæreste/samboeren din.

Mannen min hjalp til som bare det. Ingenting å klage på der, heldigvis. Til og med 2 1/2-åringen min hjalp til på sitt vis

Gammel 03-01-07, 10:40   #25
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Egentlig mener jeg at man ikke kan klage hvis man ikke spør om hjelp, men damer som er 9 mnd gravid er et bra unntak. Da kan faktisk gjester tilby seg å hjelpe til uansett.

Jeg synes det er mer uhøflig å spørre gjester om hjelp. Ikke å ta til sides en, eller i øyeblikket si "hei, Gerda, kan ikke du hjelpe meg med akkurat dette...", men å reise seg fra bordet og spørre om gjestene kan bære av bordet. Jeg forventer derimot at noen frivillig hjelper til, og da er det litt påfallende hvis det er de samme som tilbyr seg å hjelpe, fordi visse andre er opptatt med å strikke.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 10:42   #26
Magnolia
Stiv

Magnolia sin avatar

Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Ba du om hjelp, forresten?

Nei, jeg gjorde ikke det. Synes at hvis ikke voksne mennesker klarer å innse sånt selv, så kan det bare være. Som sagt, hormonell...

Gammel 03-01-07, 10:44   #27
Nuppa
Superduperaktiv

Nuppa sin avatar

Nuppa er populærNuppa er populærNuppa er populærNuppa er populær
Standard

Jeg syns det er uhøflig å komme på besøk julaften uten å tilby ei som er høygravid hjelp, for så sitte og strikke hele julaften.
Hun hadde tid til å spise da?

Nuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 10:47   #28
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns kanskje det er litt uhøflig,jeg da.

Gammel 03-01-07, 10:49   #29
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Høres ut som om du har god grunn til å være litt sur.

Dersom den strikkende personen hadde vært min mamma så hadde jeg tålt det. Hun strikker overalt, på autopilot også på kino dersom hun har noe uten mønster. Noen ganger tenker jeg at hun gjør mer nytte for seg fordypet i et strikkeprosjekt til familien enn foran grytene...

Men hun er flink til å dekke pene bord så der hadde hun nok også kjent sin besøkelsestid.

Yngre, ferske strikkere hadde jeg også tålt i en sånn sammenheng. Kanskje litt urettferdig i og med at jeg ikke hadde sett like blidt på en som satt med nesa i ei bok/tegneserier/avis.

Jeg har ingenting i mot strikking under pakkeåpning, det kommer an på situasjonen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 10:49   #30
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg la ikke merke til hvor gravid hun var. Og det var bare ment som et spørsmål, ikke som en irettesettelse. (Det er faktisk ikke alle som setter pris på å få hjelp av gjester til å ordne i stand middag, særlig ikke hvis det ikke dreier seg om den aller nærmeste familien, og man allerede har hjelp fra mannen. Jeg vet jo heller ikke akkurat hvilket forhold Magnolia har til den aktuelle gjesten. Men jeg er helt enig i at hun burde tilbudt seg å hjelpe.)

Gammel 03-01-07, 10:53   #31
Søster
kåt vikingbrud

Søster sin avatar

Hvor: Østlandet
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Jeg la ikke merke til hvor gravid hun var. Og det var bare ment som et spørsmål, ikke som en irettesettelse. (Det er faktisk ikke alle som setter pris på å få hjelp av gjester til å ordne i stand middag, særlig ikke hvis det ikke dreier seg om den aller nærmeste familien, og man allerede har hjelp fra mannen. Jeg vet jo heller ikke akkurat hvilket forhold Magnolia har til den aktuelle gjesten. Men jeg er helt enig i at hun burde tilbudt seg å hjelpe.)

Jeg oppfattet det ikke som du irettesatte henne heller, og det er jo relevant om hun har bedt om hjelp eller ikke.

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 11:02   #32
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er uhøflig å sitte å strikke under pakkeåpningen på julaften ja.

Jeg har en tante som er superflink til å strikke, det går på autopilot og hun får med seg alt rundt seg. Hun kan strikke å se på film, eller på forelesning osv. Så det har ikke med det at jeg ikke skjønner at det går an å gjøre to ting samtidig.
Jeg bare synes at det blir helt feil å skulle måtte sitte å være produktiv de få timene den ene kvelden i året som man skal vie til familie og gaveåpning.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 11:07   #33
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke det er uhøflig akkurat. Det kommer an på hvem man er sammen med.

Gammel 03-01-07, 11:08   #34
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Jeg er som tanta til Desembermamma, så jeg er vel innhabil.

Gammel 03-01-07, 11:10   #35
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg kunne aldri ha strikket under gaveutdelingen, men kunne godt ha funnet på å sitte i sofaen uten å hjelpe til under julemiddagen. Jeg pleier stort sett å bli husjet ut av alle kjøkkener når jeg pleier å hjelpe til, og vertinnene jeg omgir meg med (stort sett svigermor) vet selv best hvordan hun skal ha det, og det er i hvert fall ikke på min måte. Jeg pleier selvsagt alltid å tilby meg å hjelpe, men sier hun nei griper jeg ikke inn.

Å dekke på bordet når alt servise er satt fram er noe annet; det kan til og med jeg gjøre.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 13:04   #36
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes ikke det er direkte uhøflig å strikke under pakkeåpningen, men det er absolutt en situasjon hvor man godt kan la strikketøyet ligge.

At personen satt og strikket hele dagen og ikke tilbød seg å hjelpe til synes jeg er uhøflig. Uansett omnoen gjerne vil gjøre alt selv, så kan man spørre synes jeg. Speseilt når vertinnen er gravid. (da er jeg redd jeg ikke helt hadde latt meg avfeie med et nei...)

Ei venninne av meg kom hjem fra sykehuset lille julaften etter å ha fått barn nr 2. Moren hennes kom til de samme dag for å feire jul der.
Hun gjorde ikke noe, hjalp ikke til med en liten ting en gang, men forventet å få alt servert og at noen ryddet etter henne................

Gammel 03-01-07, 13:07   #37
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg synes ikke det er uhøflig akkurat. Det kommer an på hvem man er sammen med.

Ja, jeg er litt enig. Hadde hun selv barn? Var hun oppmerksom på dere rundt?

Jeg var uten mine barn på julaften, og var i et selskap med bare voksne. Jeg fikk en sånn IQ-treleke i gave, og ble relativt oppslukt av den mens de andre åpnet gaver. Selvsagt fulgte jeg med, og kommenterte det andre fikk likevel, men tiden gikk fortere mellom hver gang det ble min tur. Jeg tenkte ikke på at det kunne være uhøflig.

Men hadde det vært en gaveåpning med masse barn og "rot" og jeg hadde sett at det var slitsomt for andre, ville jeg helt klart hjulpet til i stedet for å pusle med mitt.

Jeg er en sånn som kan ta med strikktøy "overalt". Jeg strikker ikke så ofte, men liker det veldig godt. Grunnen til at jeg ikke strikker så ofte er vel at jeg ikke sitter så mye i ro ellers. (eller med pc'en i fanget...) Derfor kan jeg ta med strikking på kafe med venninner, men jeg blir ikke fraværende av den grunn, jeg tar bare med enkel strikking som ikke krever konsentrasjon.

Gammel 03-01-07, 13:13   #38
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns egentlig ikke det er uhøflig. Jeg syns heller ikke det er uhøflig å sitte og strikke mens du/dere lagde mat og dekket bord. Hun regnet sannsynligvis med at dere sa ifra om dere trengte hjelp, og satt derfor i ro og strikket for ikke å gå i beina på dere.

I oppveksten min har vi hatt julebesøk av farmor og mormor annenhvert år. Den ene gikk i beina på mamma og pappa, den andre satt i en stol til hun ble bedt om å gjøre noe. Foreldrene mine foretrakk klart hun som satt i ro til hun ble bedt om å gjøre noe.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-01-07, 13:15   #39
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Jeg tar også med meg arbeid ovralt. Og strikker med en største naturlighet på kafe.
Jeg har vært hektet siden barneskolen. Jeg husker jeg strikket til og fra skolen. Det var 45 minutter å gå hjem.

Gammel 03-01-07, 13:22   #40
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Tja.
Om ikke uhøflig, så ganske teit synes jeg.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.