|
|||||||
| Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Viser tenner
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Vet du hva risikoen ved radoneksponering er? Ja
|
|
|
#23 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Jeg kan vel aldri tenke meg at det er noen risiko i leiligheter - i hvert fall ikke når man snakker 3. etasje og oppover? Selv ikke i en ny leilighet.
|
|
|
#24 |
|
Etylbarbital
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Det er mange plasser man kan bestille sporfilm for å få målt radoneksponering, men jeg tenkte det var lurt i hvert fall å ta med en her:
|
|
|
#25 |
|
er her
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Ja jeg satt med inn i det for en par år siden, men komnkluderte med at omr. vi bor i er svært lite sannsynlig at er Radon utsatt, så vi har ikke tatt noen målinger.
|
|
|
|
#26 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Vet du hva risikoen ved radoneksponering er?
|
|
|
#27 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?
|
|
|
#28 |
|
Bare sær
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Jeg fikk målt for noen år siden, og verdiene var visst godt under grensen.
|
|
|
#29 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Ja, jeg er bevisst på radon, har som kokosbolle fått mye informasjon og kunnskap gjennom jobb i byggebransjen. Dette er et tema som det kommer til å bli mer og mer fokus på fremover, skal vi tro signalene i bransjen. Generelt er jeg heller ikke av de som bekymrer meg for mye. Alle husets soverom er i 2. etg, huset står på leirgrunn, men jeg kommer til å måle når vi en gang skal sette i stand kjelleren, for da regner jeg med at vi gjør tiltak mot grunnen i og med at gulvet ikke inneholder fuktsperre.
Dersom jeg kan sortere min kunnskap rett, så er det største problemet ofte der det sprenges ut masser og radonholdige masser brukes til tilbakefylling. Direkte eksponering av grunnfjell gir liten fri overflate. Med leilighet i 3. etasje, tror jeg ikke det utgjør noen fare.
|
|
|
#30 |
|
Etylbarbital
|
|
|
#31 |
|
Mother of Dragons
|
Hvorfor blir jeg så uendelig varm om hjertet og rørt når du skriver sånne ting? Jeg synes det er så fint med folk som passer på.
|
|
|
#32 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#33 |
|
Aktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() |
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Jeg har vært inne på kommunens sider og ser at de i løpet av høsten håper å tilby alle innbyggerne rimelige målinger. I følge kommunens kart ser det ikke ut til at vi bor i et område med høy forekomst av radon, men får vi tilbud er det vel verdt å sjekke. Ellers kan jeg ikke si jeg har noe forhold til radon.
|
|
|
#34 |
|
This is normal!
|
Det er, som Timmi skriver, en del kommuner som tilbyr rimelige eller gratis målinger, så det er lurt å komtakte kommunen før man bestiller ellers. Jeg sendte en e-post til kommunens servicekontor tidligere denne uken og fikk mail om at de har satt oss på liste over de som skal få tilsendt måleutstyr. Det kommer så snart det er kaldt nok til å foreta målinger.
|
|
|
|
#35 |
|
Muligens verdt å vente på
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Ra-hvafforno? Ække det noe greier i en sånn periode- tabell??
|
|
|
#36 |
|
Etylbarbital
Kult!
|
|
|
#37 |
|
villende
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Takk for at du minnet meg på det. Vi skal ta en radonsjekk her i vinter, selv om jeg ikke tror det er høye nivåer hos oss. Vi har dessuten ikke kjeller og har soverom i andre etasje. Vi gjorde en grundig sjekk på hytta før vi kjøpte, da den ligger i en radonkommune, men vårt hyttefelt er heldigvis ikke i radonområde (ligger rett på fjell). |
|
|
|
|
|
#38 |
|
A friend with benefits
|
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Jeg fikk et brev i posten forleden, hvor vi kunne få tilsendt det ene og det andre for å måle radon.
|
|
|
#39 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Har du et bevisst forhold til radoneksponering?Ja, det tenker jeg på. Jeg har ikke målt selv, men burde kanskje gjøre det? Jeg har tenkt at det er trygt siden vi bor i 2. og 3. etasje, med en sokkelleilighet under oss. Soverommene er i 3. et. |
|
|
|
![]() |
|
|