Sv: Kvinners sykefravær øker mer enn menns ...
Nei ikke egentlig, for det du sier er viktig.
Som pedleder i barnehage ser jeg forskjellen i foreldrerollen når barna blir levert og hentet. Forskjell i oppdragerstil er en ting, det kan faktisk slå ut begge retninger. Der skiller ikke foreldre så veldig mye. Noen menn er usikre fedre, noen kvinner er usikre mødre og omvendt. Men det jeg uten unntak ser er at det er mødrene som har ansvar for barnas klær, og utstyr. Far får ansvaret for å handle inn bleier. Det er stort sett fedre, som etter "beskjed" fra mødre deltar på foreldremøter og på foreldrekaffe. Til foreldresamtalen kommer mødrene. I noen få tilfeller kommer begge foreldre. Aldri bare far.
De "alene" fedrene jeg kjenner, dvs de som har mer eller mindre delt omsorg opplever at når barna kommer over i skolen er det mor som får informasjon om hvordan barnets skolehverdag er. Bare unntaksvis sørger skolen for at begge foreldre får den informasjonen de behøver. I de tilfeller der barnet av ulike årsaker sliter veldig på skolen, og kanskje spesielt i forhold til grensesetting blir far kalt inn på teppet, fordi fedre generelt blir sett på som flinkere til å sette grenser.
Derimot ser ganske mange offentlige instanser på mor som udugelig (her da snakk om enslige mødre) og har en formening om at hvis bare far kommer på banen vil alle problemer forsvinne. Dette er noe jeg selv har opplevd mange ganger, til tross for at jeg har informert om at far ikke ønsker å ha noe med barna sine å gjøre. (Med unntak av når hans kjærester krever at han skal stille opp for barna).
Så når og hvor er det vi er så likestilt. Min kjære handler inn dagligvarer ved behov og lager også enkle middagsretter. Han har motstand mot å åpne kokeboken fordi menn er fødte kokker. (en noe ute på jordet holdning)
Guttene i klassen min på høyskolen ble en gang spurt hvorfor de hoppet over så mange forelesninger...hvorpå de svarte "Fordi vi er menn, vi får uansett jobb når vi er ferdig med vår utdanning. Det er ingen som ser på hvilke karakterer vi har." Flott holdning.
Egentlig er jeg litt sur i dag, jeg har vært syk i mange dager og irriterer meg grønn over 4 hannkjønn jeg deler bolig med. Her er i allefall ingen likestilling. Og jeg som ønsket meg en mann som kunne passe litt på meg når jeg ble syk. Jaggu ikke heldig med den gitt.
|