Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp meg å kaste

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-09, 23:55   #21
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp meg å kaste

Hvor er Pusurdagbøkene mine?

Mamma!

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 07:45   #22
Balanse
Vaklende

Balanse sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Man lever da i 2009!
Scan det inn, ha det med deg så lenge du bare orker ... og det tar ingen plass.

Jeg synes Vitos forslag er bra. Så legger du passord på filene med upassende innhold.

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 09:05   #23
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er av den oppfatning at om man tviler, så kaster man ikke. Men man må selvsagt tenke seg godt om.
Tenke over om man noen gang vil bruke det igjen, og hvor ofte det har blitt brukt/lest osv.

Jeg synes det er verd å samle på dikt du skrev da du var ungdom. Dette vil jo være koselig lesning for dine barn og barnebarn.

Men å scanne inn og lagre på en harddisk, eller lagre på CD/DVD var jo også lurt.
Men å ha en eske eller to med "gamle" ting som betyr noe er jo bare koselig, og greit synes jeg.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 09:10   #24
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja jeg kunne heller aldri i verden kastet dagbøkene mine. Selv om tanken på at noen skulle finne de etter at jeg er død var litt...ekkel.

Jeg ville samlet på de mest viktige tingene, kastet resten? Sånn skravling mellom klassekamerater hadde jeg feks ikke tatt vare på.

Gammel 07-10-09, 09:19   #25
sykkelpappa
<insert something witty>

sykkelpappa sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
sykkelpappa er litt kulsykkelpappa er litt kul
Standard

Trinn 1: Start med scrapbooking
trinn 2: gå gjennom alt du føler at du bør kaste, men egentlig ikke vil. Velg ut noen få detaljer som symboliserer den aktuelle kladdeboka/bursdagen/kjæresten/barnet/(insert proper object). Klipp f.eks. ut en spesielt morsom 'samtale' fra matteboka du hadde med den du skrev meldinger til.
Trinn 3: Jag alle andre ut av huset en lørdagskveld/helg. Kjøp masse is og god mat/rødvin.
Trinn 4: Lag minnesider med alle utklippene og detaljene du vil ta vare på mens du drukner sorgene over alle de minnene du samtidig legger vekk (kaster)

Følg disse fire trinnene, så burde du kunne redusere en hyllemeter gamle kladdebøker og denslags til et album eller maks to.

Lykke til!

sykkelpappa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:00   #26
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Wix, her.

Jeg ville samlet på de mest viktige tingene, kastet resten? Sånn skravling mellom klassekamerater hadde jeg feks ikke tatt vare på.

.. med mindre du har skravlet med personer som fremdeles betyr mye for deg..

Gammel 07-10-09, 10:08   #27
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av sykkelpappa, her.

Trinn 1: Start med scrapbooking
trinn 2: gå gjennom alt du føler at du bør kaste, men egentlig ikke vil. Velg ut noen få detaljer som symboliserer den aktuelle kladdeboka/bursdagen/kjæresten/barnet/(insert proper object). Klipp f.eks. ut en spesielt morsom 'samtale' fra matteboka du hadde med den du skrev meldinger til.
Trinn 3: Jag alle andre ut av huset en lørdagskveld/helg. Kjøp masse is og god mat/rødvin.
Trinn 4: Lag minnesider med alle utklippene og detaljene du vil ta vare på mens du drukner sorgene over alle de minnene du samtidig legger vekk (kaster)

Følg disse fire trinnene, så burde du kunne redusere en hyllemeter gamle kladdebøker og denslags til et album eller maks to.

Lykke til!

Dette var et veldig godt råd. Jeg skulle til å foreslå at du gjør et nøye utvalg, som du legger i et "skrin" el.l. Hvis du er like lat som meg og vet at scarpping ikke blir aktuelt. I ditt tilfelle ville jeg spart på et par dagbøker (gjerne fra barnskoleadler, før det blir skikkelig pinlig), noen ikke-så-pinlige sider fra ungdomsskole-dagbøker, en diktbok, og kanskje èn kladdebok. Det er jo viktige deler av livet ditt. Og selv om du ikke planlegger å se på det de neste 10 åra heller, så kan det jo hende at de vil komme til heder igjen når du blir gammel og grå. (Samt etter din død, hvis du blir berømt før den tid. )

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 10:56   #28
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Takk for gode råd, motivasjon etc.

Jeg er i gang med kasterunde. Skal sortere etter beste evne. Ta vare på gullkornene og samle i en eske (kanskje til fremtidig scrapping ja?) og så går resten i søpla.

:buhu...... :

Gammel 07-10-09, 11:05   #29
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Du må ikke kaste det.

Jeg har brev, dikt, skoledagbøker, almanakkinnlegg osv osv i en eske. Den inneholder livet mitt fram til midten av -90-tallet og SKAL ALDRI KASTES!!

Og tenk på senere generasjoner; hvor artig de sikkert synes det er å ha.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 11:08   #30
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Du må ikke kaste det.

Jeg har brev, dikt, skoledagbøker, almanakkinnlegg osv osv i en eske. Den inneholder livet mitt fram til midten av -90-tallet og SKAL ALDRI KASTES!!

Og tenk på senere generasjoner; hvor artig de sikkert synes det er å ha.

Noe må bort....

Men jeg lover som sagt å ta vare på gullkornene

Gammel 07-10-09, 11:10   #31
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Da kaster du det som setter igang minst minner og sommerfugler i magen hos deg.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 11:41   #32
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjør det pøompø
Bestem deg for å kaste 10 ark, også går du og gjør det.
Neste dag: 10 ark til
osv...

Da blir ikke "påkjenningen" så stor, og du justerer deg litt til hva du egentlig har lyst til å beholde, og får kjenne litt på hvordan det føles å kaste.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 12:01   #33
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde ikke kastet ting som betyr noe. Selv om jeg bar tar fram tingene hvert tiende år er det verdt det. Jeg elsker å se igjennom de gamle skoledagbøkene, lese i dagbøkene etc.

Hvis noen finner dette etter min død er det ingen katastrofe om de ser igjennom. Jeg skulle selv ønske at jeg kunne finne ting etter mine foreldre når de en gang er døde som viste hva som virkelig foregår inne i hodene deres, siden det er komplett umulig å forstå nå mens de lever. Jeg ville satt stor pris på å finne ut hvem de virkelig er. Mine innerste tanker er neppe verre enn de fleste andre sine, og barna mine eller andre som det vedkommer har nok ikke vondt av å bli kjent med dem når tiden er inne.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 12:37   #34
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

.. med mindre du har skravlet med personer som fremdeles betyr mye for deg..

Det gjør jeg stadig vekk, in real life, uten at jeg føler behov for å ta opp alle samtalene på tape og lagre dem.

Men egentlig, hvis de betyr så mye for deg, hvorfor må du kaste det? Har du ikke noe annet ræl du kan kaste istedet og så heller ta vare på dette?

Sist redigert av Wix : 07-10-09 kl 14:04.
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 13:48   #35
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

Vet ikke hvor mye hjelp denne tråden egentlig ble da

Men alltid godt å lufte tanker litt og høre hva andre tenker.

Gammel 07-10-09, 14:08   #36
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1273
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

For meg var det en veldig enkel ting som fikk meg til å kaste det - vil du at noen andre skal se det, hvis du plutselig av en eller annen grunn ikke får anledning til å rydde etter deg?

Jepp, det har fått meg til å kaste en del også.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 14:26   #37
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg har veldig lite av slikt her hjemme, skoledagbøken kastet jeg for de var pinlig . Nå har jeg bare alle kjærlighetsbreven og kortene fra sambo til meg og omvent, og de er nok litt pinlig de også. Bør invisterer i en safe med lås.

Andre ting fra barndommer som karakterbøker, tegninger, dikt, brev og alle bøken jeg skrev som barn har mamma tatt vare på. Hun er en sammler av stor rang.

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 14:28   #38
siljemoren
Erfaren

siljemoren sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
siljemoren er populærsiljemoren er populærsiljemoren er populær
Standard

Jeg svarte jo ikke på den jeg hadde tenkt til . Men vist det er noe du er usikker på om du vil beholde, så sammle de i en egen eske. Finner du ut at du ikke ser på det eller tenker på de, så har du svaret. Da kan det kastes.

siljemoren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-09, 16:35   #39
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Lurt å ta vare på noen nøkkelting. Hvem vet om du får demens eller andre sykdommer som gjør identitet og hukommelse redusert. Da kan det være kjekt for omgivelsene å ta fram den gamle slitte dagboken eller tegninger du en gang tegnet for å hente fram hukommelsen eller styrke identiteten din.

Jada, jeg bidrar ikke til mer kasting..

Gammel 07-10-09, 18:39   #40
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Gjør det pøompø
Bestem deg for å kaste 10 ark, også går du og gjør det.
Neste dag: 10 ark til
osv...

Da blir ikke "påkjenningen" så stor, og du justerer deg litt til hva du egentlig har lyst til å beholde, og får kjenne litt på hvordan det føles å kaste.

Sånn gjør jeg det med haugene som samler seg diverse steder rundt omkring.

Når jeg rydder, så kaster/kvitter jeg meg først med det jeg er helt sikker på at jeg ikke vil ha. Så har jeg en eske med "kansje jeg en gang får bruk for dette"-ting. Denne settes vekk, og dersom jeg ikke har savnet/brukt noe fra eska til neste gang jeg rydder, så er det mye enklere å kvitte seg med det da.
Det er en mindre effektiv måte å rydde på enn å kvitte seg med alt med en gang, men den beste måten for meg. Jeg har hatt veldig kastefobi, men er blitt bedre.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:10.