Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nobels fredspris

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-09, 17:53   #1
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nobels fredspris

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg liker virkelig Obama, men dette skjønner jeg fint lite av. Som Urt sier, så synes jeg denne prisen kommer noen år før tiden. Han må jo prestere før han kan belønnes.

Jeg tror dette er en måte å få Obama til Norge på.

Og der har jammen meg en viss agent sneket seg inn i hodet mitt og lest tankene mine.

Gammel 09-10-09, 18:03   #2
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror kanskje dette har noe for seg jeg. Man skal ikke se bort fra at han allerede har rukket å bidra til stabilisering og fred i et verdenssamfunn som ble stadig mer delt og aggressive. Det virker nesten som om fredsprisen er i ferd med å bli mer ... innovativ, eller hva som nå er riktig ord. De gav den til Al Gore på grunn av miljøsaken, og det må vel sies å være nytenkende i forhold til fredspris. Og kanskje denne til Obama kommer litt i samme kategori, at han kanskje ikke har jobbet med tradisjonelt fredsarbeid, men at han tar tøffe valg og prøver å snu en ganske alvorlig situasjon.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 23:08   #3
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg liker virkelig Obama, men dette skjønner jeg fint lite av. Som Urt sier, så synes jeg denne prisen kommer noen år før tiden. Han må jo prestere før han kan belønnes.

Tror jeg og.

Nå har han jo vær i Danmark, nå måtte vi bare skynde oss å få ham hit.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 23:11   #4
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette er min reaksjon også.

Gammel 09-10-09, 12:19   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tendensiøst, teit og prematurt. Utrolig skuffende. Han har jo ikke rukket å gjøre et dugg! Så kjipt!

Gammel 09-10-09, 12:19   #6
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Alt for tidlig.
Han får den vel strengt tatt fordi han ikke er George W Bush.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:23   #7
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Men egentlig så er vel det grunn god nok. :flåsemodus:

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:25   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betyr det at jeg også kan få fredsprisen? Jeg er helt sikker på at jeg ikke er George W. Bush. Jeg er ikke en gang Georgina W. Bush.

Gammel 09-10-09, 13:55   #9
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Alt for tidlig.

Det er nesten god nok grunn.
Jeg er enig i at han får prisen for tidlig, men sender store gratulasjoner og håper dette er svært motiverende for hans videre arbeid.

Gammel 09-10-09, 14:10   #10
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Alt for tidlig.

Akkurat det samme tenkte jeg, men etter å ha tygget litt på det synes jeg det er en fin ting. Egeland sier mye smart.

Gammel 09-10-09, 19:38   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Akkurat det samme tenkte jeg, men etter å ha tygget litt på det synes jeg det er en fin ting. Egeland sier mye smart.

Det synes jeg også.
Jeg ble også litt da jeg slo på tv`n i dag, men når jeg fikk høre litt mer rundt det så skjønte jeg litt mer.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 15:00   #12
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

(...)Han får den vel strengt tatt fordi han ikke er George W Bush.

Ja, og det er nesten godt nok Jeg synes også at det var rart at han fikk den. Tenker også at det er en god motivasjon, men det hadde det vel også vært om han ikke hadde fått den nå. (Tenker som med barn, så er det bra å ha noe å strekke seg etter.) Men samtidig, akkurat nå kan det vel være sånn at han faktisk er den personen i verden som gjør mest for "fred på jorden" TM?

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 20:26   #13
Frantzen
Passiv

Standard

Alt for tidlig.

Dette var mine første tanker også.

Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:19   #14
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Agenten: Den tanken var eg og inne på.

Gammel 09-10-09, 12:20   #15
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det er forbanna kjipt. Også fordi prispengene hadde kommet noen hakk bedre med for en gynekolog i Kongo enn en amerikansk president.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:21   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes det er forbanna kjipt. Også fordi prispengene hadde kommet noen hakk bedre med for en gynekolog i Kongo enn en amerikansk president.

For ikke å snakke om: Hva med MEG og MINE følelser? Crapcrapcrap!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 13:17   #17
C3PO
Earthling

C3PO sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Litt tidlig, ja, men gøy. Blir skikkelig folkefest i Oslo - med mindre vi alle holder oss unna sentrum nå som et ordentlig terrormål er i byen.

Tenk hvor irriterte Obamas folk må være om å måtte booke om aktivitetene han har på planen Nobeldagene. Spesielt med så "kort" varsel som det må være for dem.

Kjipt at Jagland fronter dette. Han kan jo ikke engelsk, og det var flaut å høre han bomme på ordene på CNN.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 19:48   #18
Lilleville
Superduperaktiv

Lilleville sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Lilleville er populærLilleville er populærLilleville er populær
Standard

Min første tanke var selvsagt som de fleste andre her: Hva? Allerede nå? Eller som tidligere vinne Lech Walesa sa: “Who, Obama? So fast? Too fast — he hasn’t had the time to do anything yet.”

To andre synspunkter synes jeg var såpass gode at jeg er tilbøyelig til å være enig (selv om jeg ellers ikke har sansen for noen av disse to):
“Very few leaders if at all were able to change the mood of the entire world in such a short while with such a profound impact. You provided the entire humanity with fresh hope, with intellectual determination, and a feeling that there is a lord in heaven and believers on earth.” (Shimon Peres)

“We are entering an era of renewed multilateralism, a new era where the challenges facing humankind demand global common cause and uncommon global effort,” he said. “President Obama embodies the new spirit of dialogue and engagement on the world’s biggest problems: climate change, nuclear disarmament and a wide range of peace and security challenges.” (Ban Ki Moon)
(kilde: http://thelede.blogs.nytimes.com/200...l-surprise/?hp )

Så jeg ser argumentet med å annerkjenne for å inspirere til fortsettelse.

Samtidig må jeg (som tidligere historiestudent ved Blindern) innrømme at en kan mistenkte Geir Lundestad for å gjøre hva som helst for å få Obama til bords... Er vel ingen annen måte å få han til Oslo på!

Lilleville er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 20:48   #19
akel
Nybegynner

akel sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
akel har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er enig med de fleste her...hva i alle verden har han gjort? Han fremstår som en flott person som kan drive både USA og resten av verden i riktig retning, men fredsprisen for tanker og meninger . Han sender snart flere soldater til Afganistan også......det kaller jeg en skikkelig fredsprisvinner.

akel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 12:22   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som har vært fint med fredsprisen så langt er at den har gitt et nødvendig fokus på mindre saker og saker verden over som trenger det. Jeg er for så vidt enig i Nobelkommiteens begrunnelse, men jeg vet ikke helt om jeg er enig i at det det burde ført til en fredspris på bekostning av andre.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.