Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-09, 11:29   #21
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Nei til julemarsipan, ja til høstmarsipan!

Dere er så søte når dere engasjerer dere i Viktige Saker altså.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:29   #22
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg synes det høres seriøst lite lønnsomt ut å lage opp ny emballasje bare for et par måneder, for så å måtte selge ut all høstmarsipanen til halv pris fordi julemarsipanen overtar? Jeg skjønner veldig godt at de ikke vurderer det engang. Jeg synes det høres tullete ut.

Neida, de må bare foreta beregninger av hvor mye høstmarsipan som kommer til å selge, for så å la julemarsipanen overta markedet. Så slipper de "marsipan til halv pris" problemstillingen, fordi den ferske marsipanen kan pakkes i ny emballasje, fremfor å måtte pakkes i gammel emballasje.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:29   #23
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Nå er spørsmålet om noen fra Nidar begynner å google og oppdager at det er en liten kampanje på gang. De må jo undre seg over alle høstmarsipanforslagene som ramler inn. Jeg syns flere burde skrive til dem!

Jepp. Jeg synes Iset også kan skrive i solidaritet, for å vise at de som liker marsipan greier å overse forskjeller i holdninger til emballasje og innpakking. At marsipanvenner holder sammen rett og slett.

Gammel 14-10-09, 11:30   #24
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg forstår faktisk Nidar litt, for det koster mye å sette opp en ny produksjonslinje, og for å få lønnsomhet i produksjonen må man enten få opp produksjonsvolumet (sånn at de faste kostnadene kan deles på flere enheter) eller sette opp prisen (som igjen vil redusere salgsvolumet). Å produsere høstmarsipan vil medføre endringer i produksjonslinjen, som vil medføre ekstra faste utgifter. Det eneste alternativet jeg ser er å produsere nøyaktig den samme marsipanen, seende nøyaktig lik ut som julemarsipanen, men endre på emballasjen, for da vil man redusere noen av de faste kostnadene.

Var jeg for saklig nå, sånn at Esme hiver meg ut av tråden?

Gammel 14-10-09, 11:31   #25
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Adrienne, nå syns jeg du er lite konstruktiv. Ut med deg! Høstmarsipan kan eksporteres. Nidar kan skaffe seg et marked også utenfor Norge!

Gammel 14-10-09, 11:32   #26
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg forstår faktisk Nidar litt, for det koster mye å sette opp en ny produksjonslinje, og for å få lønnsomhet i produksjonen må man enten få opp produksjonsvolumet (sånn at de faste kostnadene kan deles på flere enheter) eller sette opp prisen (som igjen vil redusere salgsvolumet). Å produsere høstmarsipan vil medføre endringer i produksjonslinjen, som vil medføre ekstra faste utgifter. Det eneste alternativet jeg ser er å produsere nøyaktig den samme marsipanen, seende nøyaktig lik ut som julemarsipanen, men endre på emballasjen, for da vil man redusere noen av de faste kostnadene.

Veldig nære ja. Litt mer entusiasme kan du ta med i neste innlegg.

Jeg tror de øker det totale salget av marsipan jeg da, det kan da umulig bare være meg som kjøper alle m&m-sortene i USA bare fordi de har skiftet fra halloweenfarger til thanksgiving?

Gammel 14-10-09, 11:33   #27
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Det er derfor jeg foreslo markedsundersøkelse. Det er rart hva folk kan lures til å kjøpe, bare fordi det ser litt annerledes ut. :lettlurt:

Gammel 14-10-09, 11:33   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Ja og hva er da vitsen? Disse utrolig vanskelige og pirkete menneskene i denne tråden () kan jo ikke spise juletrær og rosa hjerter i oktober, må vite. Samme hvor brun og gul emballasjen er.

Gammel 14-10-09, 11:40   #29
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

Produserer de bare marsipanen nå?

Ja.

Er den ikke fersk når desember kommer?

Nei. (se over)

Selv om de går tom, så lager de vel ny marsipan frem til jul?

Nei. (se over)

Var på besøk hos Nidar i fjor (i regi av bedriftsidrettslaget :-), og der kom det noen spørsmål om marsipan, som ble besvart omtrent som over.
Siden marsipan stort sett blir solgt til jul og påske, koster det for mye å ha de aktuelle maskinene i kontinuerlig drift, så all julemarsipanen blir produsert i løpet av en kort periode (september?).

Hvis du er opptatt av at marsipanen skal være fersk, er det altså nå du bør spise den. Og med mindre noen klarer å overbevise Nidar og Freia om at det er et stort uutnyttet marked for "høstmarsipan", kan jeg ikke tenke meg at det blir noe av. Det er penga som styrer, som vanlig...

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:41   #30
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Er ikke så flink til å lese tidligere svar. Skal skjerpe meg.

Men jeg tror vel allikevel ikke at marspian blir så fort "gammel". Jeg har ikke opplevd det så langt.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:42   #31
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Beklager den utilbørlige sakligheten... Jeg lover at det ikke skal gjenta seg. Så ofte.

Gammel 14-10-09, 11:43   #32
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja det er nå marsipanen er fersk, så spis i vei folkens.

Gammel 14-10-09, 11:44   #33
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Kan de ikke bare trykke opp en drøss med klistremerker hvor det står "før" på. De kan klistres på pakkene med marsipan, og vips; førjulsmarsipan!

:mailer forslaget til Nidar:

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 11:45   #34
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Og med mindre noen klarer å overbevise Nidar og Freia om at det er et stort uutnyttet marked for "høstmarsipan", kan jeg ikke tenke meg at det blir noe av. Det er penga som styrer, som vanlig...

Jeg synes det er greit at det er pengene som styrer, jeg er ikke sosialist.

Men det lønner jo seg i USA og jeg makter ikke tanken på at vi i Norge skal være så mye mer fornuftige (Iset er et dårlig eksempel når det gjelder marsipanpragmatisme) enn amerikanere. Hvorfor kan ikke vi gledes av unødvendig emballasje og andre farger og former og dermed kjøpe mer godter enn hva vi trenger? Er det ikke på tide å rydde Gerhardsen-ungdomstakter som dette ut av landet og slenge oss på forbrukerbølgen for alvor?

Jeg merker at jeg føler ting nå.

Gammel 14-10-09, 12:01   #35
Chiffre
Profesjonelt paranoid

Chiffre sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det lønner jo seg i USA og jeg makter ikke tanken på at vi i Norge skal være så mye mer fornuftige (Iset er et dårlig eksempel når det gjelder marsipanpragmatisme) enn amerikanere. Hvorfor kan ikke vi gledes av unødvendig emballasje og andre farger og former og dermed kjøpe mer godter enn hva vi trenger? Er det ikke på tide å rydde Gerhardsen-ungdomstakter som dette ut av landet og slenge oss på forbrukerbølgen for alvor?

“To an American the whole purpose of living, the one constant confirmation of continued existence, is to cram as much sensual pleasure as possible into one's mouth more or less continually. Gratification, instant and lavish, is a birthright.”
(Bill Bryson, Notes from a Small Island)

Men vi er vel på vei, eller? Jeg mener: Bare tanken på å spise julemarsipanen , og ikke vente til Sølvguttene har sunget jula inn, er jo nesten, litt, eh, kinky?

Gammel 14-10-09, 12:03   #36
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chiffre, her.

Ja.

Nei. (se over)

Nei. (se over)

Var på besøk hos Nidar i fjor (i regi av bedriftsidrettslaget :-), og der kom det noen spørsmål om marsipan, som ble besvart omtrent som over.
Siden marsipan stort sett blir solgt til jul og påske, koster det for mye å ha de aktuelle maskinene i kontinuerlig drift, så all julemarsipanen blir produsert i løpet av en kort periode (september?).

Hvis du er opptatt av at marsipanen skal være fersk, er det altså nå du bør spise den. Og med mindre noen klarer å overbevise Nidar og Freia om at det er et stort uutnyttet marked for "høstmarsipan", kan jeg ikke tenke meg at det blir noe av. Det er penga som styrer, som vanlig...

AHA! Men da har jeg løsningen: de lager både jule- og høst-marsipanen samtidig. Fra før av har de jo mange forskjellige former i julemarsipanen. Noen av formene kan likegjerne brukes til høst-marsipan, f.eks. kuler og stenger. De har jo også mange forskjellige embalasjer fra før av. Så kan de begrense litt på forskjellige former til jul (bare griser? Det er jo de som er best), og legge til èn form til høst (blader), og voila!

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-09, 12:06   #37
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

..og dessuten: hvis de bare beregner å selge høstmarsipan i oktober og litt av november, kan de jo bare gå over til julemarsipanen da, hvis lageret av høstmarsipan går tomt, så trenger de ikke selge høstmarsipan til halv pris. Og da har vi jo uansett vunnet oss litt tid uten julemarsipan i oktober.

Sist redigert av Kanina : 14-10-09 kl 12:15.
Gammel 14-10-09, 12:11   #38
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Dessuten: ikke rart de sliter med lønnsomheten hvis de prøver å selge folk tørr marsipan i desember!

Gammel 14-10-09, 12:12   #39
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Jeg synes Nidar bør ansette Kanina som markedssjef.

Gammel 14-10-09, 12:15   #40
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg synes Nidar bør ansette Kanina som markedssjef.

Så lenge jeg får spise marsipan og bo i en sukkertøyskog, sier jeg ja til hva som helst. :_ompalompa:

Svar

Emneord
føleri, marsipanengasjement

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:31.