Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Vi bygger hagetrapp

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-09, 14:04   #21
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 813
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vi bygger hagetrapp

Jeg er imponert over at du sier vi i overskriften, Mauser.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 14:28   #22
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en handyman!

Gammel 15-10-09, 14:40   #23
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Den ble lekker, du er svært dyktig!

Har du bare klinket inn trinnene, ikke skrudd de sammen eller?
Skal lage ny trapp på hytten så suger til meg gode forklaringer. Min kommer til å bestå av tre eller fire trinn. Om jeg er heldig kanskje jeg kan få det unna på 5 timer. Dog må jeg ha unnagjordt all fintenkingen på forhånd.

Gammel 15-10-09, 15:20   #24
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ole Brumm, her.

Den ble lekker, du er svært dyktig!

Har du bare klinket inn trinnene, ikke skrudd de sammen eller?
Skal lage ny trapp på hytten så suger til meg gode forklaringer. Min kommer til å bestå av tre eller fire trinn. Om jeg er heldig kanskje jeg kan få det unna på 5 timer. Dog må jeg ha unnagjordt all fintenkingen på forhånd.

Trinnene er skrudd med franske treskruer (6x80 mm galvanisert) gjennom forborede hull i vangene.

Når du skal lage trapp trenger du å vite høyde og lengde på gapet trappa skal dekke (vertikalt og horisontalt). Så deler du høyden i cm på f eks 15 (cm), og får ca antall trinn. Deretter deler du høyden på antall trinn, og finner nøyaktig trinnhøyde.

Nå deler du lengden på antall trinn, og finner nøyaktig trinndybde. Sjekk at 2 x trinnhøyde + 1 x trinndybde er rundt 62 cm. Hvis du havner utenfor kan du justere helningen på trappa, ved å gjøre gapet kortere (= brattere trapp) eller lenger.

Nå vet du hvor mange trinn du skal ha, og hvor bratt trappa skal være. Det enkleste nå er å sage til og sette opp vangene midlertidig. Lag en pappstrimmel like bred som den nøyaktige trinnavstanden, og sett på bakken inntil den ene vangen. Bruk en vater på toppen av strimmelen, og tilt stimmelen fremover slik at vateren viser en halv boble utenfor streken. Da får du et passende fall på trinnene slik at det ikke blir liggende vann på dem (gjelder seff bare utetrapper. Innetrapper bygges i vater). Klem fast strimmelen, og trekk en strek på vangen langs overkanten av strimmelen. Streken viser overkanten av første trappetrinn. Nå kan du flytte malen oppover vangen slik at underkanten flukter med streken, og trekke en ny strek langs toppen. Når du kommer til toppen, kontroller at avstanden opp til enden av trappen er lik avstanden mellom trappetrinnene.

Legg vangene mot hverandre og overfør strekene fra den ene til den andre. Da sikrer du at de blir like (malen blir aldri helt nøyaktig). Ta en plankebit av samme tykkelse som trappetrinnene, og legg den langs strekene _på nedsiden_. Strek langs underkanten, og du har tegnet det nøyaktig sporet som skal freses/sages bort. 1-1,5 cm innfelling er nok.

Gammel 15-10-09, 15:23   #25
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Gammel 15-10-09, 15:44   #26
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sett trappa IRL. Den var veldig fin. Samtidig som han lagde den, hadde han altså sykt barn som han passet, middag på gang, ett barn som gjorde (etterhvert) mattelekser. OG tok imot en lampe han skal se på(/fikse) for meg OG hjalp meg med panelovner.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:47   #27
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

jeg ønsker meg en mann som kan alt det du kan.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:48   #28
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Merk at trinntykkelsen er helt uvesentlig for planleggingen og tegninga av trappa. Man forholder seg kun til toppen av trinnet når man tegner, enten det er 2 eller 10 cm tykt. Bare når man tegner sporet for utfresing er tykkelsen viktig, og da tegner man hele tiden på nedsiden av toppstreken.

Gammel 15-10-09, 15:50   #29
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Jeg har sett trappa IRL. Den var veldig fin. Samtidig som han lagde den, hadde han altså sykt barn som han passet, middag på gang, ett barn som gjorde (etterhvert) mattelekser. OG tok imot en lampe han skal se på(/fikse) for meg OG hjalp meg med panelovner.

Dette er så bra at jeg ikke vet hva jeg skal si en gang. (PS! Vi er helt sikker på at Mauser bare er en mann og ikke et par tvillinger som lever i et alternativt ekteskap? :hviske: )

Gammel 15-10-09, 15:50   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

jeg ønsker meg en mann som kan alt det du kan.

Kanskje mannen din ønsker seg en kone som kan gjøre sånne ting? Snekring er mye enklere enn hva mange tror, uten å disse Mauser som er kjempeflink, så er det mye de aller fleste kan greie om de bare prøver altså.

Gammel 15-10-09, 15:54   #31
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er sikker på at når det skumrer og natten stiger på, så skifter Mauser til superheltkostyme (det var noe med en bandana, var det ikke?) og drar inn til storbyen for å bekjempe kriminalitet.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 15:56   #32
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg er sikker på at når det skumrer og natten stiger på, så skifter Mauser til superheltkostyme (det var noe med en bandana, var det ikke?) og drar inn til storbyen for å bekjempe kriminalitet.

Det minner meg på at jeg nettopp har lest Alan Moore sine superhelthistorier fra DC tiden. Sukk og

Gammel 15-10-09, 16:03   #33
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Jammen er du effektiv!!

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:08   #34
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Nei han er den grønne lykt som farer rundt i byen og skrur inn løse skruer og skifter lyspærer.

Sist redigert av Esme : 15-10-09 kl 16:20. Årsak: feil bilde
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-09, 16:18   #35
him
Leser

him sin avatar

Standard

Jeg hadde grønne pil som en av mine favoritter. (Han er også den eneste superhelten jeg kommer på i farten med sjegg, Til og med Conan er jo nøye på barberingen. Det hadde jeg ikke trodd sånn i utgangspunktet. )

Gammel 15-10-09, 16:44   #36
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Deilige Mauser!

Gammel 15-10-09, 17:05   #37
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så lett liksom!

Gammel 13-11-09, 10:40   #38
Neados
Superduperaktiv

Neados sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Neados er litt kulNeados er litt kulNeados er litt kul
Standard

Wow!

Hagetrapp har vært sommerprosjekt helt fra vi kjøpte huset. 5 år etterpå- ingen trapp

Neados er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:23.