|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
I mål
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenHer er det mange klasser som gjør det. Noe jeg vet er veldig populært, er flaskepanting. Kjører rundt og henter flasker hos folk, og panter i stort monn på den lokale Rema1000. Synes igrunnen det er en ganske fin måte å tjene penger på; det er jo også mange som er glade for å få hentet flasker hjemme og la dem gå til et godt formål, så jeg tror det er en vinn-vinn situasjon. En enkel måte å gi litt støtte på for oss i nærmiljøet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
safariqueen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvite busser til PolenVår 8-klassing skal til Polen med Hvite Busser i 10.klasse. Klassen har allerede begynt med å samle inn penger. De selger førstehjelpsputer, planter og luer. Når salget er vel i havn om 14 dager har de allerede tjent inn over halvparten av beløpet de trenger for å finansiere turen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvite busser til Polen
Hvor får man tak i førstehjelpsskrin som de kan selge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Glamorøs
|
Via Norsk Folkehjelp. Står om det på hjemmesiden til Hvite Busser som jeg linket til over her.
![]() |
#25 |
safariqueen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
nygift
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenJeg har vært på slik tur selv, og det var en stor opplevelse i livet mitt, veldig lærerikt og interessant.
![]() |
#27 |
Einsam
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenHar selv vært på tur med Hvite busser, veldig lærerikt og skikkelig opplegg, selv om det jo også gjør sterke inntrykk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenEldstejenta mi og klassen hennes planlegger tur til Polen med hvite busser nå til våren, og det kommer til å bli fryktelig dyrt. I tillegg til selve turen med hvite busser kommer jo flyreisa tromsø-oslo. Jeg betviler ikke at selve opplegget og turen er fantastisk lagt opp fra arrangørens side, vi hører jo bare skryt fra alle som har deltatt før. Problemet er jo at det blir så dyrt, og siden det nå er slik at ingen barn skal etterlates hjemme fordi foreldrene ikke har råd til foreldrebetalingen, så skal det ikke mer enn en familie til som sier "vi har ikke råd til å sende vårt barn med hvite busser" før turen veltes. I en klasse på nesten 30 elever tror jeg det er stor sannsynlighet for at det vil skje.
![]() |
![]() |
#31 |
Passiv
|
Min sønn har vært på denne turen. Ungene startet en klassekasse på 8. trinn og hele året på 9. trinn jobbet de. Alle ungene ble satt i sving og alt de tjente ble satt inn direkte på turen. De klarte ikke å få full opptjening så det ble litt å betale. Det fine var at det ble nok til en knusekasse, til frokost hver dag og til noen middager. Ungene hadde en flott tur selv om et par av ungene ikke kunne dra fordi foreldrene ikke hadde råd. |
![]() |
![]() |
#33 |
Trallallaa
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvite busser til PolenDet var en utrolig merkelig måte å samle inn, og fordele pengene på. Og utrolig urettferdig ikke minst.
![]() |
#34 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenJeg har snakket litt med sønnen min om dette, og han var visst den eneste i klassen som så problemet med at de har begynt å snakke om dette så sent som nå. Hvis de drar, må de dra i vinterferien eller påsken, og selv om dugnadsånden er på topp, så må de jo tross alt finne dugnadsaktiviteter og lignende, og det er snakk om at de har mindre enn seks mnd. på seg. Før ting blir bestemt, så har de kanskje bare fem. Vil de rekke det?
![]() |
#35 |
Passiv
|
Da vil jeg tro at foreldrene må gjøre regning med å betale en god del. Det skal mye jobbing til for å tjene inn slike beløp. Man skal også ta i betrakning at det må stilles voksne til turen også, det er viktig med en viss grad av voksentetthet og det er vanlig at man dekker turen for lærerene også. |
![]() |
![]() |
#36 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenHvis de er effektive så vil jeg tro at de kan greie det, men jeg er enig med ham i at det er veldig sent å begynne å tenke på det. De bør i såfall legge en nøye plan for hvordan det skal gjøres, sjekke om lærerne kan/vil være med (så vidt jeg har skjønt kan de ikke tvinges?) også må man vel ha med ekstra voksne også.
![]() |
#37 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenOppdatering:
![]() |
#38 |
grand multipara
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvite busser til PolenDa sønnen min gikk i 10. klasse, fikk de være med en hjelpesending til Latvia. I forkant av turen samlet de inn diverse utstyr som skulle deles ut, blant annet sykler, klær og kjøkkenutstyr. Et supert tiltak synes jeg, ungene fikk gjøre noe konkret for andre som ikke har det så bra som dem selv, og de fikk være med og se at utstyret ble tatt imot. Å se at sykkelen de selv ikke lengre ville ha ble tatt imot med stor glede, få se at det finnes folk som bor i elendige kår, at dersom de er villige til å gjøre en innsats, så kan andre få det bedre, gjorde noe med dem. Kan det være aktuelt?
![]() |
#39 |
Textrovert
|
![]() Sv: Hvite busser til PolenJeg tror egentlig at det meste av turer som krever en del organisering, utgår nå. Hadde de begynt å tenke på det tidligere, så hadde de jo hatt mange muligheter. Men nå er dt vanskelig å finne både tid og penger, dessverre.
![]() |
#40 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvite busser til PolenFor 10 år siden, kostet det 2500,- for samme reise. Mener å huske at det ble gjort noe kakesalg på forhånd (jeg var ikke med da mine foreldre ikke hadde råd...). De andre i klassen hadde nok en minneverdig reise for livet! Det er en lignende reise på videregående også, men den husker jeg kostet over 5000,- og det var til Tyskland i tillegg.
![]() |
|
|