Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvite busser til Polen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-10-09, 19:38   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvite busser til Polen

Her er det mange klasser som gjør det. Noe jeg vet er veldig populært, er flaskepanting. Kjører rundt og henter flasker hos folk, og panter i stort monn på den lokale Rema1000. Synes igrunnen det er en ganske fin måte å tjene penger på; det er jo også mange som er glade for å få hentet flasker hjemme og la dem gå til et godt formål, så jeg tror det er en vinn-vinn situasjon. En enkel måte å gi litt støtte på for oss i nærmiljøet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 19:44   #22
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Vår 8-klassing skal til Polen med Hvite Busser i 10.klasse. Klassen har allerede begynt med å samle inn penger. De selger førstehjelpsputer, planter og luer. Når salget er vel i havn om 14 dager har de allerede tjent inn over halvparten av beløpet de trenger for å finansiere turen.

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 19:48   #23
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av iana, her.

Vår 8-klassing skal til Polen med Hvite Busser i 10.klasse. Klassen har allerede begynt med å samle inn penger. De selger førstehjelpsputer, planter og luer. Når salget er vel i havn om 14 dager har de allerede tjent inn over halvparten av beløpet de trenger for å finansiere turen.

Hvor får man tak i førstehjelpsskrin som de kan selge?

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 19:53   #24
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvor får man tak i førstehjelpsskrin som de kan selge?

Via Norsk Folkehjelp. Står om det på hjemmesiden til Hvite Busser som jeg linket til over her.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 19:54   #25
iana
safariqueen

iana sin avatar

iana er populæriana er populæriana er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Via Norsk Folkehjelp. Står om det på hjemmesiden til Hvite Busser som jeg linket til over her.

Stemmer

iana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 20:35   #26
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har vært på slik tur selv, og det var en stor opplevelse i livet mitt, veldig lærerikt og interessant.
Vi gjorde masse selv, hadde basarer å lignende.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 21:42   #27
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Har selv vært på tur med Hvite busser, veldig lærerikt og skikkelig opplegg, selv om det jo også gjør sterke inntrykk.

Vet mange skoleklasser begynner å spare f.eks. 100 kr mnd lenge i forveien, men jeg synes nok det er like greit at ungdommen tjener selv.

Som nevnt, flaskepanting kan være en grei dugnad. Loppemarked er mye jobb, men kan også gi en del i kassa dersom man er heldige. Ellers kan varetelling i butikk være noe? Tjener fort en del på det, og det tar ikke så mye tid.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 21:47   #28
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sønnene mine har vært på denne turen, og jeg har inntrykk av at det er en fin og nyttig tur. De har samlet inn penger på diverse måter det siste året før turen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-10-09, 22:16   #29
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg anbefaler turen på det sterkeste.

Gammel 27-10-09, 00:44   #30
Flubby
Crazy Cat Lady

Flubby sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Eldstejenta mi og klassen hennes planlegger tur til Polen med hvite busser nå til våren, og det kommer til å bli fryktelig dyrt. I tillegg til selve turen med hvite busser kommer jo flyreisa tromsø-oslo. Jeg betviler ikke at selve opplegget og turen er fantastisk lagt opp fra arrangørens side, vi hører jo bare skryt fra alle som har deltatt før. Problemet er jo at det blir så dyrt, og siden det nå er slik at ingen barn skal etterlates hjemme fordi foreldrene ikke har råd til foreldrebetalingen, så skal det ikke mer enn en familie til som sier "vi har ikke råd til å sende vårt barn med hvite busser" før turen veltes. I en klasse på nesten 30 elever tror jeg det er stor sannsynlighet for at det vil skje.
I klassen til datteren min har kommiteen bestemt at alle pengene som klassen samler inn skal fordeles på de ungene/foreldrene som gjorde jobben. Det vil si at når faren til X stilte opp for å skifte til vinterdekk på byens biler en hel søndag, så er det kun elev X som drar nytte av de pengene. Det høres i utgangspunktet rettferdig ut helt til moren til Y, som er alene med både Y og to yngre søsken, sier at hun har ikke anledning til å delta på et slikt tiltak og dermed tjener ikke Y inn sin del av turen - og får enten ikke være med på turen eller at familien til Y betaler det det koster. For oss er det ikke et problem å sende jentungen på tur, men jeg får helt vondt av den usolidariske måten innsamling av penger foregår på. Hvis alle bidrar etter evne burde det være godt nok, men slik er det jo ikke. Her jobber enhver for seg selv. Jeg er spent på om det i det hele tatt blir noe av den turen jeg.

Men tiltak for å få inn penger har så langt vært:
- omlegging av dekk
- salg av mandelpotet direkte fra bonde klassen inngikk avtale med (man kontaktet nettverket sitt, og tok imot forhåndsbestillinger, her ble de med lite nettverk lidende, og klarte ikke selge sin kvote, mens de med stort nettverk nærmest kunne selge så mange potetsekker at de tjente inn hele turen til poden!)
- Kakesalg
- Vaffelsalg/bollesalg
- Loppemarked
- Måking av snetunge tak
- varetelling hos store bedrifter
- Salg av julenek

Gammel 27-10-09, 08:02   #31
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Eldstejenta mi og klassen hennes planlegger tur til Polen med hvite busser nå til våren, og det kommer til å bli fryktelig dyrt. I tillegg til selve turen med hvite busser kommer jo flyreisa tromsø-oslo. Jeg betviler ikke at selve opplegget og turen er fantastisk lagt opp fra arrangørens side, vi hører jo bare skryt fra alle som har deltatt før. Problemet er jo at det blir så dyrt, og siden det nå er slik at ingen barn skal etterlates hjemme fordi foreldrene ikke har råd til foreldrebetalingen, så skal det ikke mer enn en familie til som sier "vi har ikke råd til å sende vårt barn med hvite busser" før turen veltes. I en klasse på nesten 30 elever tror jeg det er stor sannsynlighet for at det vil skje.
I klassen til datteren min har kommiteen bestemt at alle pengene som klassen samler inn skal fordeles på de ungene/foreldrene som gjorde jobben. Det vil si at når faren til X stilte opp for å skifte til vinterdekk på byens biler en hel søndag, så er det kun elev X som drar nytte av de pengene. Det høres i utgangspunktet rettferdig ut helt til moren til Y, som er alene med både Y og to yngre søsken, sier at hun har ikke anledning til å delta på et slikt tiltak og dermed tjener ikke Y inn sin del av turen - og får enten ikke være med på turen eller at familien til Y betaler det det koster. For oss er det ikke et problem å sende jentungen på tur, men jeg får helt vondt av den usolidariske måten innsamling av penger foregår på. Hvis alle bidrar etter evne burde det være godt nok, men slik er det jo ikke. Her jobber enhver for seg selv. Jeg er spent på om det i det hele tatt blir noe av den turen jeg.

Men tiltak for å få inn penger har så langt vært:
- omlegging av dekk
- salg av mandelpotet direkte fra bonde klassen inngikk avtale med (man kontaktet nettverket sitt, og tok imot forhåndsbestillinger, her ble de med lite nettverk lidende, og klarte ikke selge sin kvote, mens de med stort nettverk nærmest kunne selge så mange potetsekker at de tjente inn hele turen til poden!)
- Kakesalg
- Vaffelsalg/bollesalg
- Loppemarked
- Måking av snetunge tak
- varetelling hos store bedrifter
- Salg av julenek

Min sønn har vært på denne turen. Ungene startet en klassekasse på 8. trinn og hele året på 9. trinn jobbet de. Alle ungene ble satt i sving og alt de tjente ble satt inn direkte på turen. De klarte ikke å få full opptjening så det ble litt å betale. Det fine var at det ble nok til en knusekasse, til frokost hver dag og til noen middager. Ungene hadde en flott tur selv om et par av ungene ikke kunne dra fordi foreldrene ikke hadde råd.

Klassetur organisert på den måten du skisserer håper jeg skolen setter foten ned for til syvende og sist. Det er en direkte hån mot en del barn og foreldre, enhver er seg selv nærmest gjør ikke underverker for et klassemiljø. Selv hadde jeg ikke sendt mitt barn på en tur som ble organisert på den måten du beskriver. Får litt vondt i magen på barnas vegne jeg.

Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 08:29   #32
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flubby, det var ikke en god måte å gjøre det på. Er det ingen som har reagert og sagt i fra?

Gammel 27-10-09, 08:55   #33
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det var en utrolig merkelig måte å samle inn, og fordele pengene på. Og utrolig urettferdig ikke minst.

Her solgte de:
Regncaper, sydvester og skydd til sykkelseter.
De laget eget show, med utgangspunkt i hva som skjedde i 1993. Året de ble født. Kakesalg i pausen. De hadde også laget diverse flott "kunst" vi kunne kjøpe.
De solgte kake/karamellbokser.
Julekaker
De fikk diverse oppdrag av næringslivet. Som varetelling, konvoluttpakking og de fikk fri en dag for å finne en jobb selv. Pengene de tjente måtte gå uavkortet til klassekassen.
Dessuten sponset "Fabrikken" her med ett relativt stort beløp. Som de gjør hvert år.
De solgte TV-guiden`s påskenr. også mener jeg å huske.

Her var det; en for alle..... Jeg¨må si at både elever og lærere var helt fantastiske når det gjelder måter å tjene penger på.

Gammel 27-10-09, 09:04   #34
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har snakket litt med sønnen min om dette, og han var visst den eneste i klassen som så problemet med at de har begynt å snakke om dette så sent som nå. Hvis de drar, må de dra i vinterferien eller påsken, og selv om dugnadsånden er på topp, så må de jo tross alt finne dugnadsaktiviteter og lignende, og det er snakk om at de har mindre enn seks mnd. på seg. Før ting blir bestemt, så har de kanskje bare fem. Vil de rekke det?

Vel, noen elever skulle ringe meg i dag, og jeg skal maile læreren også for å høre hva som skjer.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 09:07   #35
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har snakket litt med sønnen min om dette, og han var visst den eneste i klassen som så problemet med at de har begynt å snakke om dette så sent som nå. Hvis de drar, må de dra i vinterferien eller påsken, og selv om dugnadsånden er på topp, så må de jo tross alt finne dugnadsaktiviteter og lignende, og det er snakk om at de har mindre enn seks mnd. på seg. Før ting blir bestemt, så har de kanskje bare fem. Vil de rekke det?

Vel, noen elever skulle ringe meg i dag, og jeg skal maile læreren også for å høre hva som skjer.

Da vil jeg tro at foreldrene må gjøre regning med å betale en god del. Det skal mye jobbing til for å tjene inn slike beløp. Man skal også ta i betrakning at det må stilles voksne til turen også, det er viktig med en viss grad av voksentetthet og det er vanlig at man dekker turen for lærerene også.

Svar med sitat
Gammel 27-10-09, 09:07   #36
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvis de er effektive så vil jeg tro at de kan greie det, men jeg er enig med ham i at det er veldig sent å begynne å tenke på det. De bør i såfall legge en nøye plan for hvordan det skal gjøres, sjekke om lærerne kan/vil være med (så vidt jeg har skjønt kan de ikke tvinges?) også må man vel ha med ekstra voksne også.

Hersleb skole hadde greid å få rundt 60.000 fra ulike legater.

Gammel 08-12-09, 13:10   #37
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oppdatering:

Vi har hatt klassekontaktmøter og foreldremøte og svarskjemaer og kraftige diskusjoner og u name it, men enden på visa var at det ble for få påmeldte, så det blir ingen tur. På en måte greit, siden tidsnøden ville gjort at svært mange ikke ville kunne dra, da de ikke ville hatt nok tid til å spare opp penger, men likevel dumt, for det hadde vært en opplevelse for livet.

Gammel 08-12-09, 13:45   #38
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Da sønnen min gikk i 10. klasse, fikk de være med en hjelpesending til Latvia. I forkant av turen samlet de inn diverse utstyr som skulle deles ut, blant annet sykler, klær og kjøkkenutstyr. Et supert tiltak synes jeg, ungene fikk gjøre noe konkret for andre som ikke har det så bra som dem selv, og de fikk være med og se at utstyret ble tatt imot. Å se at sykkelen de selv ikke lengre ville ha ble tatt imot med stor glede, få se at det finnes folk som bor i elendige kår, at dersom de er villige til å gjøre en innsats, så kan andre få det bedre, gjorde noe med dem. Kan det være aktuelt?

Gammel 08-12-09, 13:47   #39
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg tror egentlig at det meste av turer som krever en del organisering, utgår nå. Hadde de begynt å tenke på det tidligere, så hadde de jo hatt mange muligheter. Men nå er dt vanskelig å finne både tid og penger, dessverre.

Gammel 10-12-09, 06:23   #40
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For 10 år siden, kostet det 2500,- for samme reise. Mener å huske at det ble gjort noe kakesalg på forhånd (jeg var ikke med da mine foreldre ikke hadde råd...). De andre i klassen hadde nok en minneverdig reise for livet! Det er en lignende reise på videregående også, men den husker jeg kostet over 5000,- og det var til Tyskland i tillegg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:57.