Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ronny går mest konkurs

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-09, 14:04   #1
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ronny går mest konkurs

Opprinnelig lagt inn av Surre, her.

Er dette en oppfatning du også sitter med? At navn som Ronny, Tommy, Roger og Frank er "rampene", og som er med på å påvirke tilliten i rollen som f.eks. daglig leder? Er det lett å gjøre seg opp en oppfatning av personen på bakgrunn av navnet?

Min bror er daglig leder og har ett av de navnene du nevner her.

Gammel 06-11-09, 14:08   #2
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hilda, her.

pøbel, kriminell, dysletikere, ADHD.
Men de er trivelge mennesker forde om, de bare har det lille ekstra.

Opprinnelig lagt inn av Imma, her.

Reagerte på denne jeg også Imma.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:01   #3
Frantzen
Passiv

Standard

Hvordan vet man hvilke navn som blir fremtidens Ronny og Raymond?

Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 12:42   #4
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Rattata, her.

Hvordan vet man hvilke navn som blir fremtidens Ronny og Raymond?

Det er nå bare å lytte det da.. Chryssander og navn som er dobbelt med André ligger vel ganske godt an..?

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:22   #5
*HH*
Frøken

*HH* sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg må innrømme at jeg har fordommer mot enkelte navn(og da gjerne også med bekjente som passer til den gjengs oppfattelsen av navnet også). Når det er sagt så kjenner jeg en meget trivelig fyr som heter Ronny(han er verken kriminell ei heller har han gått konkurs ).

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:27   #6
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg kjenner en som heter Roger. Pappaen min. :datapunkt:

Men det kan godt hende han er kriminell, ikke vet jeg.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:42   #7
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enten dyslektiker eller kriminel, gjett selv. Trivelig blir jeg hvertfall aldri.

På ungdomsskolen der jeg gikk var det mange Jonny-Ronny-Tommy folk. Til og med blandt jentene. Jeg tror ikke det lå noen annen tanke bak navnevalget enn at det var in-navn i øst-forstaden på tiden de ble gitt. Belastningen bak navnet var nok ikke særlig stor på 70-tallet, hvertfall ikke så stor som den er blitt nå. Hvis man ser på generasjonen før kan det hende vi finner andre navn i kategorien, Harry kanskje? Ikke vet jeg.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 15:42   #8
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vært sammen med både Roger, Robert og Ronny.
Lurer på hva det sier om meg...

Gammel 06-11-09, 15:48   #9
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Du liker "bad-boys"

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-09, 16:58   #10
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg har vært sammen med en Johnny. Det ble forresten folk av ham, så vidt jeg vet, men han kan jo bedrive skattefjusk for alt det jeg vet . Ellers kjenner jeg en Ronny, og sist jeg hørte var han på konkursens rand . Hyggelig fyr, altså, men litt for risikovillig mht investeringer.

Fordommer mot navn? Joda, jeg har dem, må innrømme det. Men burde holde klokelig kjeft, iom at mine egne barn ikke akkurat har veldig A4-navn . Så med den selvinnsikten jeg har så hender det at jeg flirer og kommenterer navn (aldri til de det gjelder da!), men har lært meg å følge opp med "men jeg bør jo i grunnen ikke ha meninger om andres navnevalg". For egentlig er det jo tullete.

Men bare en gang i mitt liv har jeg virkelig tenkt at noen burde gripe inn og si NEI!!! NEI!!! NEI!!! til et navn (men ingen gjorde det) noen ga til ungen sin. Men det skal jeg ikke si her, for h*n er sannsynligvis den eneste ungen i hele verden med det navnet (lurer på hvorfor ). Men vi snakker om et navn som etter min mening er i samme kategori som Adolf og Vidkun. Huff!

Gammel 06-11-09, 17:57   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min mann heter Frank. Han er visst også på lista, og driver eget firma!?

Men han er ikke akkurat den vågale typen som satser så stort at han går konkurs tror jeg. Litt for mye Møring til det.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 12:55   #12
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg kjenner/vet om 3 som heter Ronny. Enten er de kriminelle, eller såkalte urokråker.

Jeg har tenkt at det må jo være tilfeldig at det blir sånn, at enkelte navn er mere utsatt. Det har jo med at navnene ble en del brukt for 20 år siden enn nå.

Roger, Frank, Raymond er også navn som har litt dårlig "rykte" her jeg bor. Ronny er nok det navnet som har det dårligste rykte.

Jeg har en bror som har et av navnene som er nenvt over her. Og han har gjort svært mange dumme ting, og jeg vet om flere med samme navn som har vært litt ville og gjort ting som ikke er helt bra.

Men jeg er ganske så sikker på at det finnes flotte og snille menn som heter Ronny, Frank, Roger, Raymond osv også. Jeg vet om en som heter Ronny som har en høy stilling og høy utdannelse og som alltid har oppført seg eksemplarisk. Så på en måte blir navnet litt unaturlig. Det hadde liksom passet seg at han het noe annet. Men foreldrene synes nok dette var et flott navn den gang.

Jeg prøver å ikke ha fordommer, men i underbevissheten så har jeg nok det allikevel.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 19:24   #13
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det interessante er jo hvorfor.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 20:15   #14
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah! Det var dette med "selvoppfyllende profetier" jeg tenkte litt på. Hva-kom-først-teorier, liksom.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-09, 21:35   #15
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvoppfyllende profeti har lite med saken å gjøre, tror jeg.

Det handler selvsagt om klassetilhørighet, og i noen klasser er enkelte fenomener overrepresentert. Og jeg tror vi må snakke om en mye mer detaljert klasseinndeling enn "arbeider" og "middelklasse" her, altså. I klasser som "uføretrygdet og tenåringsforeldre i tredje generasjon" og "fisker og halvfyllik og 5 unger med 5 damer"-klassene, vil du for eksempel ha helt andre navn enn i "industriarbeider og LO-mann"-klassen. Og dere kan jo gjette hvilke av gruppene jeg tror får flest kriminelle og konkursridende unger.

Så på Esmes spørsmål: Jeg tror at "industriarbeider og LO-mann gift med hjelpepleier"-familien har et temmelig bevisst forhold til signalene et navn sender, og at de absolutt ikke skal ha Wilhelm eller Melizzah. Men jeg tror fisker-fyllik-ungene rett og slett får navn som de syns er staselig og FINT. Og da gjerne med glitter og stas og z-er og aksenter i alle retninger.

Merk: Gjetninger helt uten referanser eller kilder, kun fra erfart datamateriale. (Jeg skulle dog likt å se søknaden for støtte til forskning på ovennevnte. )

Gammel 07-11-09, 23:43   #16
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Selvoppfyllende profeti har lite med saken å gjøre, tror jeg.

Med mindre folk behandler deg anderledes pga. at navnet gir en forventing om at man er en kriminell, bøllete dyslektiker med ADHD da.

Vi ser jo i tråden her at det finnes fordommer mot enkelte navn.

Gammel 07-11-09, 23:51   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Apple, her.

Det er jo mange andre navn, typisk arbeiderklassenavn som ikke har samme stempel som Ronny osv. Kari, Gunnar, Berit og Svein er vel eksempler på dette. Hvorfor har ikke disse samme stempel?

Vel, blant annet fordi de, statistisk sett, ikke ER like belastet. Det ER en stor overreprestentasjon i Ronny-navnegruppen i en del negative statistikker, sånn ER det.

Og ellers:

Og jeg tror vi må snakke om en mye mer detaljert klasseinndeling enn "arbeider" og "middelklasse" her, altså. I klasser som "uføretrygdet og tenåringsforeldre i tredje generasjon" og "fisker og halvfyllik og 5 unger med 5 damer"-klassene, vil du for eksempel ha helt andre navn enn i "industriarbeider og LO-mann"-klassen. Og dere kan jo gjette hvilke av gruppene jeg tror får flest kriminelle og konkursridende unger.

Gammel 07-11-09, 23:55   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ullvott, her.

Vi ser jo i tråden her at det finnes fordommer mot enkelte navn.

Det er da ingen nyhet?

Jeg har drøssevis av navnefordommer og det har de fleste av de jeg kjenner og omgåes.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-11-09, 00:18   #19
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Det er da ingen nyhet?

Ingen nyhet kanskje, men det var liksom mine "bevis"

Gammel 08-11-09, 00:03   #20
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Vel, blant annet fordi de, statistisk sett, ikke ER like belastet. Det ER en stor overreprestentasjon i Ronny-navnegruppen i en del negative statistikker, sånn ER det.

Og ellers:

Ja, det skjønner jeg. Noen må jo være høyest på den statistikken også. Men har inntykk av at denne holdningen er mer utbredt enn bare blant dem som leser statistikk. Negative holdninger mot disse navnene har vært lenge.

Finnes det tilsvarende mot jentenavn? Anita og Monika er vel navn som var på topp, i tillegg til at de var utenlandske, importerte navn.

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:01.