|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoNja, det virker jo som om enkelte tror biffen eller fløten plutselig programmerer seg selv til å smake dritt i det sekundet datoen overskrides. Festlig.
![]() |
#25 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoVafler, pannekaker eller lapper....
![]() |
#26 |
frakoblet
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på dato
Akkurat sånn er det.
![]() |
#27 |
Off the map.
|
godt poeng, dette har jeg også ofte tenkt på.
![]() |
#28 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoSå de setter bare en dato på gøy? Jeg bruker aldri noe som er gått ut på dato, men prøver å bruke det før den tid så jeg slipper å kaste det. Som min kjære pappa sier, "nå må dåkke eta, ellers går da i hondane". |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoSure melkeprodukter er vel det som holder seg best, og om en rømmeboks har stått uåpnet i kjøleskap og ser helt fin ut og smaker helt fint, så tror ikke jeg den plutselig inneholder noe som er farlig hverken for gravide eller andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Det er bare en fase
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoJeg har brukt uåpnet rømme som var en uke over dato, den var helt finfin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoMelk smaker skikkelig vondt lenge før den blir farlig. Egg også, de holder seg i månedsvis - jeg har aldri opplevd at de har rukket å bli dårlige. Tillagde kjøttgreier (kjøttpålegg, farse og kjøttdeig) blir derimot raskt dårlig, sånn at man blir dårlig av å spise det, og det hiver jeg når datoen er overskredet.
![]() |
#32 |
er her
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoAng rømme, så ser jeg aldri på datoen, en uåpnet boks som ser fin ut i fasongen bruker jeg som om den var "ny". Derimot, når fasongen buler veier man ikke forventer, da går den i søpla. Dette fenomenet kan forekomme etter noen uker i varmt miljø.
![]() |
#33 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
Nei, men det er stor forskjell på best før og siste forbruksdag. Og til og med i sistnevnte gruppe blir det oftest skrevet datoer som gjelder en stund før produktet går ut. Og det er jo, som jeg sier, ikke sånn at i det øyeblikket klokka bikker 00 den 4. desember, så blir melka dårlig fordi det står 3. desember på den. Melk og andre matvarer kan ikke tenke slik, så vidt jeg vet.
![]() |
#34 |
er her
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoJeg hadde foresten rømme i vaffelrøren i helgen, rømme-boksen var åpnet og gikk ut på dato i oktober en gang. Det gikk fint med de som spiste den. :datapunkt:
![]() |
#35 |
flisespikker
|
Foreløbig, ja.
![]() |
#36 |
Glad
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoRømme utgått på dato bruker jeg ofte, både åpnet og uåpnet boks. Så lenge den ser og lukter ok.
![]() |
#37 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoSlik jeg har forstått det er det slik at melkeprodukter i dag på sett og vis råtner, og ikke surner på samme måte som de gjorde i gode gamledager. Råtten mjølk er nok ikke like bra som sur mjølk. Jeg for min del klarer ikke å kose meg med mat som har gått ut på dato, blir kun sittende og kjenne etter usmak. Derfor prøver jeg å bruke opp ting før de har gått ut på dato. De gangene vi ikke lykkes går det i søpla. Det samme gjelder kjøttvarer.
![]() |
#38 |
Palliasjonsnurse
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoHelt enig med de fleste i denne tråden - bare bruk rømmen.
![]() |
#39 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoJeg ville, som de fleste andre, brukt den dersom den ikke luktet rart eller var blitt grønn |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Epikur
|
![]() Sv: Rømme som har gått ut på datoSom kjøkkensjefen min på et av hotellene jeg jobbet på pleide å si: Det er heilt UTRULEG kor gammal mjølka kan vere, og framleis kunne brukast i vaflar!
![]() |
|
|