Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjønnsroller

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-11-09, 20:02   #21
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønnsroller

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Forøvrig er jeg eng med ts

Virkelig?

Gammel 10-11-09, 20:08   #22
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Virkelig?

Forøvrig er jeg eng med ts i at likhet på ingen måte er en forutsetning for likeverd.

(...du klippet quoten min for å være morsom, ja...?)

Gammel 10-11-09, 20:13   #23
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den eneste jeg vet om som mener at likhet er en forutsetning for likeverd og at det ikke er forskjeller mellom kjønnene må være Hans Stråmann. Han er for så vidt ganske ofte sitert.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 20:17   #24
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

(...du klippet quoten min for å være morsom, ja...?)

Quoten din? Du hadde da ingen quote i innlegget ditt? :forvirret på ordentlig denne gangen: (Jeg skjønte at "eng med ts" sannsynligvis var en skrivefeil, så sånn sett var det for å være morsom, men jeg skjønte heller ikke hva det egentlig skulle bety, så det var ikke bare for å være morsom.)

Gammel 10-11-09, 20:17   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skilpadda du sier det jeg tenker, men bedre.

Jeg tror nok vi kan regne med at det er biologiske forskjeller. Det er jo noe forskjell på hjernens oppbygging, hvis man ser på store populasjoner. Men at disse forskjellene nødvendigvis skal føre til at kvinner passer hus og hjem mens mennene bestemmer tror jeg ikke noe på. At kvinner er samlere og tradisjonelt organiserer familien skulle vel logisk sett si at man da kan være gode på å organisere hele samfunn også?

Likestilling og likeverd er ikke det samme, men det er ikke likeverd når man ikke har samme mulighet til å velge. Likestilling betyr heller ikke at man må velge utradisjonelt, men at man har muligheten til å gjøre det uten å møte stengte dører og hevede øyenbryn overalt.

Gammel 10-11-09, 20:18   #26
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Den eneste jeg vet om som mener at likhet er en forutsetning for likeverd og at det ikke er forskjeller mellom kjønnene må være Hans Stråmann.

Hehe - Fine!

Gammel 10-11-09, 20:20   #27
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Nå venter jeg bare på "da må jeg være mann ..."-innleggene.

Å, nei!!! Nå er jo replikken min tatt! Da må jeg jo bare sette meg ned å furte - på en veldig mandig måte, mind you!

Tidligere var jeg nok veldig opptatt av at jeg skulle klare alt enn mann klarer og sånt, men nå er det helt uinteressant og jeg svinser (jaja, subber) gjerne rundt og danderer vakre liljer i en vase mens mannen skifter dekk.

Ja, jeg også gjør mye rart for å slippe unna jobb. Dekk skifter jeg ikke, men jeg vurder å begynne, ettersom jeg ser at man kan kjøpe elektriske skiftnøkler(?) - leste om de i motor, og det jo bittelittegranne kult å teite så hardt til at ingen andre enn jeg får de opp igjen.

Gammel 10-11-09, 20:23   #28
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

...man kan kjøpe elektriske skiftnøkler(?) - leste om de i motor, og det jo bittelittegranne kult å teite så hardt til at ingen andre enn jeg får de opp igjen.

Ikkje så kult viss dei derre elektrifiserte skiftenøklane må koblast i stikkontakt og du står med flatt dekk på ein landeveg...berre så du er åtvara...

Gammel 10-11-09, 20:26   #29
Miromurr
Tøff i frakk

Miromurr sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Nå har det kommet så mange gode poenger her at jeg skal nøye meg med å si at jeg setter stor pris på mannen min sin mandighet, og hurra for den lille forskjellen der.

Gammel 10-11-09, 20:29   #30
Mauser
Frafallen

Mauser sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Altså, jeg er ganske så glad i peniser. Men jeg vil lizzm ikke ha en sittende fast på kroppen. De dingler jo! :angst:

Ikke når de er i nærheten av deg, tipper jeg.

Gammel 10-11-09, 20:32   #31
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tenker at vi har en veldig stor utfordring i dagens samfunn om hvordan vi oppdrar våre barn ikke til å falle inn i de tradisjonelle kjønnsrollemønstrene. Det er ikke lett, man kan f.eks bare gå inn i en lekebutikk eller skru på Disney channel noen minutter og vente på reklamen og de budskap den formidler til de små søte hoder. Eller gå inn på barneklær avd på en hvilkesomhelst kjedebutikk. Need I say more ... vi gjør ikke så store fremskritt i alle fall. Desverre.

Gammel 10-11-09, 20:39   #32
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

. Kvinnene flokket seg sammen med de andre kvinnen i fellesskapet og delte mye med hverandre. Har ikke kvinner i dag også en større tendens til å være illojal mot sine menn enn motsatt?

Her skjønte jeg ikke sammenhengen. At kvinner deler, dvs snakker sammen (?) er det det samme som å være illojal mot mennene?

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:00   #33
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Quoten din? Du hadde da ingen quote i innlegget ditt? :forvirret på ordentlig denne gangen: (Jeg skjønte at "eng med ts" sannsynligvis var en skrivefeil, så sånn sett var det for å være morsom, men jeg skjønte heller ikke hva det egentlig skulle bety, så det var ikke bare for å være morsom.)

Først nå så jeg "eng" Full blown forvirring alle veier. Skulle være "enig" seff.

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Ikke når de er i nærheten av deg, tipper jeg.

Oooo! Raffinert kompliment fra Mauser!

Gammel 10-11-09, 22:01   #34
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Først nå så jeg "eng" Full blown forvirring alle veier. Skulle være "enig" seff.

Ja, det gjettet jeg forsåvidt. Men hva/hvem var det du var enig med?

Gammel 10-11-09, 22:05   #35
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tror ts er en forkortelse for trådstarter. (Det tok litt tid før jeg tok den, da. Jeg måtte lete gjennom hele tråden - ja, jeg bruker å gjøre slik hvis jeg stusser på noe *kremt* - for å skjekke om noen hadde nick som kunne forkortes til ts. )

Gammel 10-11-09, 22:05   #36
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Standard

Synes du "Forøvrig er jeg enig med ts i at likhet på ingen måte er en forutsetning for likeverd" er en så vanskelig tilgjengelig setning, altså?

Var det kanskje "ts" som var forvirrende? Som i trådstarter?

Gammel 10-11-09, 22:12   #37
Kråka

Kråka sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kråka er litt kulKråka er litt kulKråka er litt kul
Standard

Enig med du Lisa. Guttene mine kunne ikke finne på å arrangere Hello kitty selskap, eller gå i rosa klær. Jeg jobber i barnehage og vi drar guttene med der på ryddings. De får ikke se på oss voksne (damer) stå og rydde, mens de leker herjeleker. De skal saktens få være med på lik linje som jentene.

Jeg blir nok aldri en mann, og jeg liker faktisk rydding, shinings og kontroll på ting og tang, så hos oss blir det nok aldri 50/50 på vask A/S

Kråka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:25   #38
Pusurkine
Superaktiv

Medlem siden: Mar 2008
Pusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populærPusurkine er populær
Standard

Takker Skilpadda for kjempebra innlegg, det satte ord og struktur på egne tanker rundt dette temaet takk takk

Pusurkine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:29   #39
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 638
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kråka, her.

De får ikke se på oss voksne (damer) stå og rydde, mens de leker herjeleker. De skal saktens få være med på lik linje som jentene.

Jeg håper at dere tenker kjønnsroller andre veien også, at jentene gjerne kan bli med i guttas herjeleker?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-11-09, 22:47   #40
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vel da gir jeg meg nokså fort over her merker jeg. Tema er om mulig utdebattert og mine steinaldersammenligninger har antageligvis liten interesse.

Om jeg skal forsvare noe av det opprinnelige innlegget må det jo være at vi kan ta lærdom av disse mønstrene som ligger genetisk eller kulturelt betinget i oss for å være ekstra oppmerksom på hvordan vi oppdrag våre barn videre sånn somLisa poengterer.
Eventuelt kan det jo muligens være til hjelp for en og annen krangel i parforholdene rundt omkring selv om dagens parveiledning fokuserer lite på kjønnsforskjellene.

Neste gang jeg føler på ansvaret for å bidra med litt diskusjon har jeg følelsen av at det kommer til å bli om et annet tema gitt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:38.