|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Shake it out!
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg kjøper alt, både musikk, filmer og musikk, synes faktisk at og laste ned er på linje med å stjele i butikken all den tid de som lager det er i mot det, men innser jeg er temmelig alene om det
|
|
|
#2 |
|
flisespikker
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Piratkopiering av musikk kan jeg godt forstå at blir mindre akseptabelt når det er så god tilgang på lovlig musikk online. Det samme har jo ikke skjedd med TV-serier (som langt de fleste dessuten uansett ser gratis på TV, og dermed ikke i samme grad oppfatter som noe man "egentlig" skal betale for), så jeg synes ikke det er rart om ikke det samme har skjedd der.
|
|
|
#3 |
|
Passiv
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Det med tv-serier - jeg ville ikke betalt for dem uansett nei. Jeg ville da tatt dem opp fra tv etterhvert som de kommer der. |
|
|
|
#4 |
|
geskjeftig
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?
Men da betaler du jo faktisk for dem.
I like big books and I cannot lie. Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11 Sist redigert av Luftslottet : 17-11-09 kl 20:27. Årsak: Avlærer meg feilstaving |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Passiv
|
Så når jeg da laster ned noe som har gått på nrk som jeg har lovlig tilgang til så er det greit mener du? |
|
|
|
#6 |
|
geskjeftig
|
Nei, når du tar opp et program fra TV, som uthevet:
Som Skilpadda sier, så er det nok ikke så mange som tenker over at de betaler for å se på TV. Det er ikke gratis.
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Ja, jeg er noenlunde klar over dette - jeg prøvde å si noe om folks rettsoppfatning, ikke om hva loven sier eller hvordan man vanligvis tolker den. Og de fleste folks rettsoppfatning tilsier ikke at man betaler for episoder av TV-serier, i alle fall ikke dersom de allerede har gått på en kanal man har adgang til (for da kunne man jo sett den der, eller tatt den opp derfra, og hva er forskjellen?), og sannsynligvis heller ikke dersom den senere skal gå på en kanal man har adgang til (for hva er forskjellen på å se den nå og om et halvt år?). Jeg tror de som i det hele tatt tenker over slikt (mange gjør ikke det engang) synes det er langt mer OK å laste ned TV-episoder som ikke går på TV akkurat nå, men som heller ikke er tilgjengelig på DVD enda, enn det er å laste ned hele musikkalbum som står i hyllen i butikken.
|
|
|
#8 |
|
flisespikker
|
Joda, selvsagt betaler man/noen på en eller annen måte, men de færreste tenker på TV-sendinger som noe man kjøper. Jeg tror ikke så veldig mange ville synes det var umoralsk å få en bekjent med flere TV-kanaler enn en selv om å ta opp en episode av en TV-serie for seg.
|
|
|
#9 |
|
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg tror ikke artikkleforfatteren i Nettavisen har rett, jeg tror privatkopiering alltid har vært sosialt akseptabelt, og jeg tror det stort sett er det fortsatt; de fleste har aldri hatt noen særlig respekt for lovene om opphavsrett, og det har ikke spilt noen rolle i det hele tatt. Mulig massenes inntog på Internett har gjort at det har spilt litt rolle på enkelte områder de siste ti årene (jeg tror ikke egentlig musikkbransjen har vært blant de som er berørt i særlig stor grad), men jeg tror det som ligger til grunn for endringene er at lovlige musikktilbud på nettet nå er den enkleste måten å få tak i musikk på. Folk er late og har begrenset med tid tilgjengelig. Det er bekvemmelighet mer enn lovlydighet som gjør at folk skaffer seg musikk på en annen måte nå. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Passiv
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Ja, spill ja, det glemte jeg å si noe om. |
|
|
|
#12 |
|
Tøff
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Jeg har lastet ned musikk for noen år siden, og fikk umiddelbart så dårlig samvittighet at jeg gikk hen og kjøpte musikken. Skal jeg gjøre meg til tyv skal det dreie seg om store verdier for meg personlig. Og antageligvis ikke da engang.
|
|
|
#13 |
|
Administrator
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Betalingsversjonen av Spotify gir bedre kvalitet, ingen reklame og mulighet til å ha spillelister som også fungerer offline, + Android/iPhone/iPod Touch avspiller. Jeg syns det er verdt 99,-/måned. Jeg bruker nå mer penger på musikk enn jeg tidligere brukte og jeg har sluttet å høre på nettradio. Nå blir det også mulig å kjøpe musikk i Spotify, musikk jeg kan høre på først og finne ut om jeg liker eller ei. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Passiv
|
Dette konseptet er veldig bra, men om Spotify fjernet gratisversjonen er jeg sikker på at de aller fleste heller hadde gått til et annet gratissted enn å betale for Spotify. Jeg tror dessverre betalingsviljen er høyst begrenset. |
|
|
|
#15 |
|
Administrator
|
Mitt inntrykk er at mange kjøper Premium. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Administrator
|
Mitt inntrykk er selvsagt 100% mitt og baserer seg på de jeg vet at bruker Spotify daglig, og de fleste av de har Premium. Tallene du refererer har nok endret seg endel etter at offline-spillelister og iPhone-/Android-appene kom, før det så var det bare reklamefritt som var kjøpsmotivasjon. Tallet ditt: Er det 0.7% av alle som har en konto, eller alle som bruker Spotify aktivt? |
|
|
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Sv: Piratkopiering - er det mindre akseptert nå?Det endel sier (meg inkludert) når det gjelder å kjøpe vs laste ned musikk, er at man ofte liker 1-2 sanger fra et album. Og man liker 1-2 sanger fra veldig mange album. Jeg er ikke interessert i å betale 100-150 kr minst for hver cd jeg kjøper med 8 spor jeg ikke liker, for så å rippe 2 spor inn på pc for å legge på mp3-spilleren eller mobilen. Det har lenge vært mildt sagt vanskelig å få kjøpe lovlig digitalt det man faktisk ønsker å høre på, men det kommer seg. Heldigvis. Og jeg kjenner ikke så mange som laster ned musikk i så stor stil som før heller, de fleste snakker ikke så mye om det i hvertfall. TV-serier derimot...
|
|
|
#19 |
|
geskjeftig
|
Det tror jeg du har helt rett i.
Biblioteket og TV har en del til felles, der. Det er noe alle betaler for (biblioteket gjennom skatt), men de aller færreste tenker over at de faktisk gjør det. Både TV og bibliotek er med på å gi åndsverksprodusentene de inntektene de trenger for å holde det gående.
|
|
|
#20 |
|
Administrator
|
Du finner Spotify-appen i iTunes Store. Du må ha Premium-abb for å bruke den. |
|
|
|
![]() |
|
|