Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spin-off: Tar du hensyn til gravide på kollektiv transport?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-09, 21:24   #21
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spin-off: Tar du hensyn til gravide på kollektiv transport?

Jeg tilbyr alle som ser ut til å trenge et sete mer enn meg plass. Dvs. gravide, eldre, folk med mange poser, foreldre med små barn osv.

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

En dag jeg tok banen var det en gruppe i ungdomsskolealder som okkuperte flere benker på hver side av midtgangen. De var veldig opptatt av hverandre og pratet høylytt sammen på kryss og tvers og gjorde mye ut av seg. Da jeg kom på, i andre enden av vogna, ble jeg observert av en av de unge (igjen - av utenlandsk opprinnelse) guttene som setter i gang med å peke og rope: "Hei dere, hun er gravid, altså. Er du gravid? Du er gravid, ja? Vil du sitter her?". Jeg takket høflig nei (dette er et par måneder siden og det var ikke så farlig for meg å stå). På nesten stasjon kom det på en eldre mann, også i andre enden av vogna. Gutten: "Hei, dere, der kommer det en gamling! Noen må reise seg! Hei du, gamle mann, vil du sitte her?"

Så søtt! Barnehagen til Glitterbarnet ligger rett ved en videregående skole med litt dårlig rykte, men de tøffe gutta med innvandrerbakgrunn som går der er de mest høflige, hjelpsomme og hyggelige tenåringene jeg har vært borti. De hjelper til med barnevogner, passer på at dører ikke slår igjen og tilbyr sitteplass.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 21:34   #22
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke så ofte det har vært behov for det, men jeg har gjort det.
Jeg husker jeg opplevde at folk raste forbi meg på bussen og snappet sette foran nesen min da jeg var gravid med Lillemor.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-09, 21:38   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser meg sjelden for noen på bussen eller banen, men det er fordi jeg stort sett er så oppslukt av lydboken min eller ett eller annet annet på iphonen min at jeg ikke legger merke til folk rundt meg. Nå ville jeg kanskje ikke reist meg for en gravid dame som ellers så rimelig frisk ut uansett, da. Men jeg presser meg ikke frem og tar setet foran en synlig gravid dame - eller foran andre, for den del - det gjør jeg ikke. Jeg kan godt stå på banen (med lydboken min), jeg skal uansett aldri så langt.

Gammel 19-11-09, 21:42   #24
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En dag jeg tok banen var det en gruppe i ungdomsskolealder som okkuperte flere benker på hver side av midtgangen. De var veldig opptatt av hverandre og pratet høylytt sammen på kryss og tvers og gjorde mye ut av seg. Da jeg kom på, i andre enden av vogna, ble jeg observert av en av de unge (igjen - av utenlandsk opprinnelse) guttene som setter i gang med å peke og rope: "Hei dere, hun er gravid, altså. Er du gravid? Du er gravid, ja? Vil du sitter her?". Jeg takket høflig nei (dette er et par måneder siden og det var ikke så farlig for meg å stå). På nesten stasjon kom det på en eldre mann, også i andre enden av vogna. Gutten: "Hei, dere, der kommer det en gamling! Noen må reise seg! Hei du, gamle mann, vil du sitte her?"

Jeg reiser meg for gravide.

Gammel 20-11-09, 00:30   #25
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser meg dersom det er noen som trenger plassen bedre enn meg, eller jeg lar være å sette meg.

Gammel 20-11-09, 00:56   #26
Tuppen
...

Tuppen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smartTuppen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tar hensyn til andre som trenger plassen bedre enn meg, og jeg ser ofte andre gi bort sin plass.
Sist vi var på Tusenfryd og skulle ta en overfylt buss hjem med en overtrøtt 3-åring, var det to 9-10-års gamle gutter som overlot plassen sin til oss - helt uoppfordret. Jeg blir så imponert og glad over barn/ungdommer som er så flinke til å ta hensyn uten at de må.

Tuppen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 01:00   #27
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg reiser meg alltid for eldre, gravide og voksne med små barn på trikk/buss/bane når det ikke er ledige plasser. Opplevde selv å måtte stå på trikken da jeg var høygravid og med krykker. Etter en lang stund reiste en eldre herremann seg, som selv var dårlig til beins. Han sendte noen saftige kommentarer til sine medpassasjerer

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 01:19   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg tåler faktisk dårligere å stå enn veldig mange gravide. Og nå er jeg jo gravid selv i tillegg. :P

Gammel 20-11-09, 09:13   #29
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser meg for gravide, samme hvor friske de ser ut. Dette fordi det er ikke så lett å se en bekkenløsning alltid, og det er tyngre å stå med diger mage, og jeg syns også det til tider var vanskelig å holde balansen med den digre magen.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 09:18   #30
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hahaha, herlig.

Gammel 20-11-09, 10:24   #31
Tuttan
Superaktiv

Tuttan sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Det glade Sunnmøre
Tuttan er litt kulTuttan er litt kul
Standard

No er det ikkje ofte eg tek kollektiv transport. Men når eg gjer det røyser eg meg sjølvsagt for gravide (og gamle, og småbarnsforeldre med barn på arma osv). Veit altfor godt sjølv korleis det er å vere gravid og kanskje ha det vondt både her og der.

Just dance
Tuttan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 10:29   #32
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser meg for gravide og folk med krykker og lignende, men jeg synes det er vanskelig å reise meg for folk som er eldre. Da mamma og jeg var i London nylig var det en som tilbød henne plassen sin, og da sa mamma at det var rart at ingen hadde gjort det før, siden engelskmennene var kjent for å være så høflige. Da svarte jeg at jeg neppe hadde reist meg for henne jeg heller, mamma er bare 61 år, så det hadde ikke falt meg inn å reise meg for noen så ung og sprek, selv om hun har aldri så mye hvitt hår.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 10:34   #33
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tar stort sett banen i rushtiden. Da er det som regel sild-i-tønne, og jeg står klint opp i et eller annet fremmed menneske.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 10:35   #34
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser meg for gravide på bussen.

Jeg er litt mer usikker når det kommer til eldre. Noen er åpnelyst gamle nok, men jeg er litt redd for å reise meg for eldre "i mellomsjiktet". Kona til pappa ble nemlig blodig fornærmet for noen måneder siden da noen spurte om hun trengte plassen deres på bussen. Hun har ikke blitt 60 engang.

Gammel 20-11-09, 10:45   #35
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nei, jeg gjør ikke det. Men jeg tåler faktisk dårligere å stå enn veldig mange gravide. Og nå er jeg jo gravid selv i tillegg. :P

Grattis!

Jeg tar meget sjelden kollektiv transport og har ikke vært borti dilemmaet før da det alltid har vært god plass de gangene jeg har vært ombord. Men jo, jeg ville nok reist meg for både gravide, gamle og for noen som ser ut til at de trenger å sitte.

Gammel 20-11-09, 11:27   #36
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min erfaring er at det er yngre menn av ikke-norsk opphav som er de høfligste på dette. Deretter kommer godt voksne norske damer, i 50-årsalderen.

Jeg ser situasjonen litt an, men vil nok som regel tilby både gravide og eldre plassen min, ja. Bortsett fra nå når jeg selv har gips og krykker.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 11:32   #37
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reiser meg, og i tillegg så tvinger jeg andre til å gjøre det. Å, jeg kommer til å bli vidunderlig når jeg blir gammel.

Da jeg var gravid selv, så brukte jeg også min sjarm, kombinert med veldig høy stemme: "Å, så utrolig snilt at du vil reise deg for meg, jeg har så forferdelig vondt og det er så deilig å bli tatt sånn hensyn til" til folk som åpenbart ikke hadde tenkt å reise seg, mens jeg holdt øyenkontakt og smilte kun med tennene. Det funker. :frekk som flatlusa:

Gammel 20-11-09, 11:49   #38
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Herlig, Mim! Skulle hatt guts til å slenge ut den salva noen ganger!

Jeg reiser meg for gravide, folk med små barn og eldre som ser ut til å trenge å sitte, ja, vel og merke når jeg ikke er gravid med bekkenløsning som jeg er nå. Sjelden noen reiser seg for meg, i grunnen, men jeg er jo ikke høygravid og det står jo ikke bekkenløsning i panna mi heller. Kanskje jeg skulle begynt å ta med krykkene bare for å bli sett?

Husker en gang da jeg var virkelig høygravid med nummer to (bare et par uker før termin). Jeg hadde hentet nummer en (som da var to år) i barnehagen og kom på bussen med trøtt og sur toåring på slep, verdens største mage (sånn omtrent) og lastet med bæreposer fra butikken. Bussen var stappa, og ikke en sjel gjorde mine til å reise seg. Da kokte jeg ganske bra innvendig, men var ikke frekk nok til å si noe... Alt for godt oppdratt.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-09, 12:09   #39
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ingen sperrer når jeg er høygravid.

Gammel 20-11-09, 12:44   #40
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns gravide skal få sitte, ja, og kunne nok også har sett litt ekstra etter på en gravid om hun trengte plass. Jeg er redd for å fornærme noen, da... Hvis en friskus-gravid som er veldig stolt av å være friskusgravid blir tilbudt sitteplass så blir hun kanskje sur?

Men jeg har en tendens til å glo tanketomt ut i luften på bussen, og har rett som det er oversett både gamlinger og andre som kunne trengt plass.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.