|
|||||||
| Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Pepperkakehus med limpistol?
Det kan jeg love deg at mannen min IKKE har.
|
|
|
#22 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Lager man en platting av pepperkakedeig å limer huset på den er det mye enklere å lime med knekk/ smeltet sukker. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Ett par skikkelig gule gummihansker fra Rema 1000 på hendene før man begynner å lime, det funker som bare det.
|
|
|
|
#24 |
|
Nymotens gammeldags
Takk for tipset! Det byr meg ikke så voldsomt imot å kaste et pepperkakehus til 20,- kroner, kjenner jeg. Vi kaster lite mat ellers. Men vi får nå se.
|
|
|
#25 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
20 kroner???? Mine pepperkakehus er langt dyrere enn det. Stygge er de også, men gode ser de ut. Med dropsvinduer, og pynt er det nok noen hundrelapper i huset. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Det går helt fint med vanlig melis altså, jeg lover! Det gjelder bare å lage melisen tykk nok, og muligens blande egg i (jeg brukte uten og det gikk helt fint). Vi lagde to pepperkakehus i fjor, mannen monterte det ene, og jeg det andre. Han insisterte på at det eneste som dugde var smeltet sukker, mens jeg nøyde meg med melis. Etter mye svetting, innvendig banning og sverting (ungene var jo til stede |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Nymotens gammeldags
Ja jeg regnet ikke med pynten, men hundrelapper kommer det nok ikke opp i her. Pynter med nonstop og melis, og drops/gelatin. Men ungene vil nok spise det, så jeg lover å ikke bruke lim i år heller.
|
|
|
#29 |
|
Går videre
|
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Som Lille Ru så bruker vi limpistol når vi lager ting til pepperkakebyen.
|
|
|
#30 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Hvor var det jeg leste et tips om å bruke smeltede fløtekarameller i stedet? Jeg lurer på om det var her på FP i fjor?
|
|
|
#31 |
|
På vei
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Jeg har de siste årene brukt melis, eller egentlig royal icing, pass bare på at den ikke blir for tørr. Det fungerer supert. Jeg har valgt å gjøre det slik for at ungene skal få være med på monteringen av hus. Nå lager vi en pepperkakelandsby med mange små hus pluss en større kirke, slik at ungene får ansvaret for et par hus selv. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Takk for tipset!
|
|
|
|
#33 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
![]() ![]() |
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Jeg pleier å pynte pepperkakehus hvert år. I de siste åra har vi invitert noen venner av eldstemann og latt alle få pynte hvert sitt hus. De har selvfølgelig fått det med hjem etterpå. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Skal rømme
|
Sv: Pepperkakehus med limpistol?Jeg brukte limpistol i fjor og det gikk helt fint. Problemet mitt var at pepperkakehuset seig sammen av varme og fuktighet i lufta i stua. Vi hadde bare sånn ferdigpepperkakehus, mulig det var noe med den deigen?
|
![]() |
|
|