Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Pepperkakehus med limpistol?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-11-09, 10:26   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pepperkakehus med limpistol?

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

God idé LøveMannen har designet og laget pepperkakehus i år, det ser mer ut som en kirke, men det ble ganske så fint Jeg overlater slike ting til ham, det er han som har konditorgenene i familien

Det kan jeg love deg at mannen min IKKE har. Og jeg er flink til å bake, men ikke så veldig på pyntefronten. Men han kan hvertfall sette sammen greiene, og så skal jeg og eldste få det pyntet.

Shamu: skal se i bloggen din. Eldste her er jo også togfrelst og har vært det hele livet. Hun og N hadde storkost seg sammen, tror jeg. C elsker alle tog, men drømmer om å ha modelltog i huset. Det skjer nok ikke, hehe, men vi skulle gått på en sånn messe eller noe. Hun hadde krepert av glede.

Gammel 25-11-09, 10:26   #22
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Lager man en platting av pepperkakedeig å limer huset på den er det mye enklere å lime med knekk/ smeltet sukker.

Jeg synes hele poenget er at det skal spises. Å lage mat for å kaste et byr meg i mot. Det er jo hele poenget.

Vi lager huset tidligst i midte av advent og knuser i mellomjulen. Vi har aldri vært plaget av støv på huset.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:27   #23
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Ett par skikkelig gule gummihansker fra Rema 1000 på hendene før man begynner å lime, det funker som bare det.

Gammel 25-11-09, 10:29   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Lager man en platting av pepperkakedeig å limer huset på den er det mye enklere å lime med knekk/ smeltet sukker.

Jeg synes hele poenget er at det skal spises. Å lage mat for å kaste et byr meg i mot. Det er jo hele poenget.

Vi lager huset tidligst i midte av advent og knuser i mellomjulen. Vi har aldri vært plaget av støv på huset.

Takk for tipset! Det byr meg ikke så voldsomt imot å kaste et pepperkakehus til 20,- kroner, kjenner jeg. Vi kaster lite mat ellers. Men vi får nå se.

Gammel 25-11-09, 10:30   #25
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Takk for tipset! Det byr meg ikke så voldsomt imot å kaste et pepperkakehus til 20,- kroner, kjenner jeg. Vi kaster lite mat ellers. Men vi får nå se.

20 kroner???? Mine pepperkakehus er langt dyrere enn det. Stygge er de også, men gode ser de ut. Med dropsvinduer, og pynt er det nok noen hundrelapper i huset.

Poenget for meg er at det er noe rart med å kjøpe mat for å kaste det.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:35   #26
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Limpistol bruker man når man lager pepperkakehus til Pepperkakebyen.

Gammel 25-11-09, 10:39   #27
Muskat
Bør lage seg en tittel selv

Muskat sin avatar

Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Det går helt fint med vanlig melis altså, jeg lover! Det gjelder bare å lage melisen tykk nok, og muligens blande egg i (jeg brukte uten og det gikk helt fint). Vi lagde to pepperkakehus i fjor, mannen monterte det ene, og jeg det andre. Han insisterte på at det eneste som dugde var smeltet sukker, mens jeg nøyde meg med melis. Etter mye svetting, innvendig banning og sverting (ungene var jo til stede ) og brente fingre så måtte han kapitulere og hente fram limpistolen. (Og da var mitt hus forlengst ferdigmontert og jeg var godt i gang med pyntingen. ). Så joda, limpistol fungerer finfint, men det gjør altså melis også og attpåtil er det spiselig. (For de som spiser husene, vi pleier ikke å gjøre det.)

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:45   #28
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

20 kroner???? Mine pepperkakehus er langt dyrere enn det. Stygge er de også, men gode ser de ut. Med dropsvinduer, og pynt er det nok noen hundrelapper i huset.

Poenget for meg er at det er noe rart med å kjøpe mat for å kaste det.

Ja jeg regnet ikke med pynten, men hundrelapper kommer det nok ikke opp i her. Pynter med nonstop og melis, og drops/gelatin. Men ungene vil nok spise det, så jeg lover å ikke bruke lim i år heller. Skal enten få mannen til å lime det med sukker, eller prøve Muskat sitt melistips over her.

Gammel 25-11-09, 10:48   #29
Aiza
Går videre

Aiza sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 15
Aiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populærAiza er populær
Standard

Som Lille Ru så bruker vi limpistol når vi lager ting til pepperkakebyen.
Limpistol er enkelt og greit og anbefales hvis ikke huset skal spises senere.

Gammel 25-11-09, 11:52   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor var det jeg leste et tips om å bruke smeltede fløtekarameller i stedet? Jeg lurer på om det var her på FP i fjor?

Uansett: Det ble da sagt at man ikke brant seg på samme måte, det blir ikke så sinnsykt varmt, og så stivner de ikke sånn pang med en gang så man rekker å justere litt før det stivner. Det skulle holde bedre enn melis også. Så jeg har tenkt å prøve det i år.

Gammel 25-11-09, 11:53   #31
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har de siste årene brukt melis, eller egentlig royal icing, pass bare på at den ikke blir for tørr. Det fungerer supert. Jeg har valgt å gjøre det slik for at ungene skal få være med på monteringen av hus. Nå lager vi en pepperkakelandsby med mange små hus pluss en større kirke, slik at ungene får ansvaret for et par hus selv.

Tidligere lagde jeg et stort hus, og da brukte jeg smeltet sukker. Mye mer pes. Man kan ikke gjøre feil, osv. Jeg har ikke brukt melis på (veldig) store byggverk, men kirka jeg har lagd de siste årene er halvstor.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 11:57   #32
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Hvor var det jeg leste et tips om å bruke smeltede fløtekarameller i stedet? Jeg lurer på om det var her på FP i fjor?

Uansett: Det ble da sagt at man ikke brant seg på samme måte, det blir ikke så sinnsykt varmt, og så stivner de ikke sånn pang med en gang så man rekker å justere litt før det stivner. Det skulle holde bedre enn melis også. Så jeg har tenkt å prøve det i år.

Takk for tipset!
(Her i huset er nemlig uspiselig pepperkakehus like uaktuelt som å ikke ha det, så noen på våge fingrene.)

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 12:11   #33
ltb
Superaktiv

ltb sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: ved Tyrifjorden
ltb er litt kulltb er litt kul
Standard

Jeg pleier å pynte pepperkakehus hvert år. I de siste åra har vi invitert noen venner av eldstemann og latt alle få pynte hvert sitt hus. De har selvfølgelig fått det med hjem etterpå.

Jeg er av den sarte typen og har overlatt limingen av husa til mannen min. Jeg står ved siden av og hjelper litt til, men det sukkeret blir varmt, ja!

Hvis du ikke vil bruke sukker kan du bruke royal icing, som er melis eggehvite og litt sitronsaft. Det tar litt lenger tid før det tørker, men det blir hardt når det har tørket. Og det kan spises. Jeg bruker det når jeg pynter husa også, fordi den er stivere og renner ikke så mye som melis og vann.

Hvis du fortsatt vil gå for lim ville jeg gått for limpistol. Den tørker mye fortere enn tubelim, hvis du ikke bruker lynlim eller noe i den duren.

Ett tips hvis du vil gjøre litt mer ut av pepperkakehuset. Lim sammen veggene først. Lim så sammen taket og mål det mot endegavlene slik at du ser at vinkelen blir riktig. La taket tørke for seg selv. Tøm en pose twist eller annet godteri ned i huset og legg deretter taket løst oppå huset. Ikke lim fast taket, så har du ei fin godteskål i adventstiden! Fint som julehilsen til venner/bekjente, men da kan det være lurt å bruke sukker/royal icing til å sette sammen huset med

Lykke til! Håper du blir fornøyd med årets pepperkakehus uansett hva du velger å lime med!

ltb er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 12:28   #34
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg brukte limpistol i fjor og det gikk helt fint. Problemet mitt var at pepperkakehuset seig sammen av varme og fuktighet i lufta i stua. Vi hadde bare sånn ferdigpepperkakehus, mulig det var noe med den deigen?

Jeg spiser heller ikke gammelt støvete pepperkakehus...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:38.