|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#22 |
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Homsene i mummiboka?
Åh! Tja, med min forutintatte innbildning om at det var homofile det var snakk om, så underbygger illustrasjonene dette en smule. Men det er jo kun fordi jeg leste mine egne fordommer inn i det. Nettopp fordi jeg er klar over at dette er fordommer var det at jeg stilte spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Ikke altetende
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Så har jeg lært noe idag også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Sviiisj!!
|
Ja, sitter de ikke to og to i disse båtene som seiler forbi? Skjønner at det kan ha virket villedende.
![]() |
#26 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Digresjon; hvilken mummibok vil dere anbefale til en fireåring som kun har vært borti en pekebok om Mummi før? Jeg er altså usikker på hvor mye han har fått med seg av mummiuniverset, noe kanskje fra barnetv, men jeg vet ikke. Jeg tror aldri jeg leste mummi da jeg var barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
flisespikker
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Bøkene er kjempefine, daffy.
![]() |
#28 |
Bedreviter
|
Jeg ville lest Hvem skal trøste Knøttet?. Jeg tror de fleste fireåringer er for unge for Tove Jansson-bøkene; de vil nok lettere fenge barn som er noen år eldre. Jeg tror Frøkna var rundt seks år da vi leste Kometen kommer, som er den boken det er naturlig å starte med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
flisespikker
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Egentlig er jeg enig med Teo i at fireåringer er litt små for bøkene; de første par bøkene gikk veldig bra, men systematikeren vår insisterte jo på å lese alle, og lengre ut i serien blir de veldig mye mer voksne. (Vi stoppet til slutt helt opp midt i Pappaen og havet, som egentlig handler om en midtlivskrise og ikke har noe som førskolebarn kan relatere til i det hele tatt.) Men det går jo fint an å prøve med Farlig midtsommer og se om det slår an, og merker dere at det blir for komplisert, kan den legges til side til senere.
![]() |
#32 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Nå måtte jeg søke for å finne ut om det var så lenge etter Skilpadda og Poden at vi leste Kometen kommer. Jeg fant ikke ut av det, men jeg fant følgende lille gullkorn fra Frøknas munn, som jeg ubeskjedent nok synes det går an å redistribuere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Epikur
|
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Dette fenomenet er omtalt i Jasper Ffordes bøker om literaturagenten Thursday Next, altså at ting endrer betydning slik at det høres ganske suspekt ut i vår tid, men var ment som noe helt alminnelig og ikke-seksuelt.
![]() |
#34 |
flisespikker
|
Vel verdt et gjensyn, ja.
![]() |
#35 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Hvordan gikk det passer fint for fireåringer. Det var min favorittbok da jeg var fire, og i følge min mor kunne jeg den utenat. Det er hull i sidene, og hver side slutter med hva tror du at det hendte da?
![]() |
#36 |
flisespikker
|
Ja, og det gjelder ikke bare ord som endrer betydning, som "gay" og "make love" og sånt. Hele historier kan endre konnotasjoner slik at man nesten ikke kan lese dem for barna with a straight(!) face lenger.
![]() |
#37 |
Ikke altetende
![]() Sv: Homsene i mummiboka?Min fem åring og storebroren på åtte er veldig facinert av Skurken i Mummihuset. Passe skummelt, og med språk og illustrasjoner som gir en helt spesiell stemning. Samt at de lærer ord som normalt ikke finnes i barnebøker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
flisespikker
|
Er det en av billedbøkene? Jeg tror ikke det jevnt over er Tove Jansson som har skrevet dem. Men de er helt klart mer passet inn for et noe yngre publikum enn bøkene.
![]() |
#39 |
Epikur
|
Hehe, ja. Eller hun Prussiluskan i Pippi? Hva har hun på gang med politimennene?
![]() |
#40 |
Bedreviter
|
Er det ikke Trollvinter da? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|