|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør alle personlige historier fortelles (Sammen til verdens ende)
Jeg husker ikke hvilket forlag det var, bare at det var et av de store.
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Det er jeg ikke enig i, men det er en ganske standhaftig, gammeldags tankegang i bokbransjen. Mange innen kultur mener at så lenge produktet er bra nok, så skal publikum på mystisk vis bare få vite om det. Det funker ikke slik i vår mediehverdag. Det er så mye informasjon, så mye støy og så mye som skjer at å markedsføre noe er ikke noe man gjør med dårlige produkter, det er noe man gjør for å nå gjennom.
|
|
|
#3 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør alle personlige historier fortelles (Sammen til verdens ende)Verden er vel så kynisk, at de historier blir gitt ut i boks form som forlagene mener de kan tjene penger på. Utover det synes jeg det er helt legitimt å ikke alle slike bøker. Det er ikke gitt at selv om en person har opplevd en vond tid eller en personlig seier, så kan han eller hun skrive godt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Multitaskingmaniac
|
Sv: Bør alle personlige historier fortelles? (Sammen til verdens ende)Nei. Men de kan jo være til hjelp og nytte for mennesker som er i samme livssituasjon eller som har opplevd noe lignende. Vet feks at min mor som er kronisk syk leste boken "livslyst" av Annbjørg Sætre Håtun og fikk veldig mye ut av den.
|
|
|
#6 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør alle personlige historier fortelles (Sammen til verdens ende)Alle historier som er levd fortjener å leve videre hvis de som har opplevd det ønsker det slik, men kanskje ikke som en egen bok. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Glamorøs
|
Det syns jeg er en naiv instilling. Kulturbransjen må overleve de også. Det finnes mansse støteordninger for smal litteratur, så det som forlagene ikke tjener på, det blir utgitt det også.
|
|
|
#8 |
|
Curlingkone
|
Sv: Bør alle personlige historier fortelles? (Sammen til verdens ende)Men finnes det ikke dårlig skrevet litteratur i alle sjangre da?
|
|
|
#9 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør alle personlige historier fortelles? (Sammen til verdens ende)
Jo, det gjør det. Og jeg syns på et vis ikke det er verre med dårlig skrevet virkelighetsliteratur, men det er oftere dårlig skrevet, nettopp av grunner som du skriver - lite budsjett. Det koster å ha en redaktør som bearbeider teksten, som kunne gjort det bedre, derfor må man bedrive en viss form for siling av hvilke historier som kommer gjennom nåløyet, de som jobber med boken fortjener å få dekket utgiftene sine, pluss en viss inntjening.
|
|
|
#10 |
|
geskjeftig
|
Sv: Bør alle personlige historier fortelles? (Sammen til verdens ende)
Jeg er enig med deg i at enkelte har funksjon, altså. Men jeg må kommentere på det jeg uthevet. Sånne bøker på små forlag - ja, de er kanskje laget med beskjedne midler. Der kan kanskje idealisme veie opp for slett språk, f.eks. Men når storforlag som tidligere nevnte Aschehoug gir ut bøker av denne typen, syns jeg at man kan forvente bedre. De har et helt forlagshus fullt av litterær kompetanse, og den kan de godt bruke, også på denne typen bøker. At boka "virker" selv om det ikke er stor litteratur syns jeg ikke er noen unnskyldning for å ligge på latsiden redaksjonelt. Hvis de ikke tror boka vil komme til å bli bra likevel, kan de spare seg å gi den ut.
|
![]() |
|
|