Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hva er en familie?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-12-09, 09:27   #21
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er en familie?

Jeg var nylig ute for "the extended family" da jeg var på skoleforestilling og vi satt der i denne rekkefølgen: Jeg, min eks, hans nye dame, hennes eks og hans nye dame igjen. Jepp, "one big happy family", liksom

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 10:18   #22
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg var nylig ute for "the extended family" da jeg var på skoleforestilling og vi satt der i denne rekkefølgen: Jeg, min eks, hans nye dame, hennes eks og hans nye dame igjen. Jepp, "one big happy family", liksom

Da exbo og jeg var sammen hadde vi slike festlige sammenkomster hele tiden. Exer og exers og partnere og exsvigerorleldre så langt øyet kunne se. Stesnuppa var fornøyd, og vi andre syns det var greit nok, så det funket da på sitt vis.

Gammel 12-12-09, 10:20   #23
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Da exbo og jeg var sammen hadde vi slike festlige sammenkomster hele tiden. Exer og exers og partnere og exsvigerorleldre så langt øyet kunne se. Stesnuppa var fornøyd, og vi andre syns det var greit nok, så det funket da på sitt vis.

Jeg tror vi brøyt den gode trasdisjonen da jeg flytta ut, gitt. Jeg har ikke vært med på noe "moderne familie" etter jeg flytta ut.

Gammel 12-12-09, 10:31   #24
Skvetten
Passiv

Standard

Svar med sitat
Gammel 12-12-09, 12:19   #25
Kate
Bør lage seg en tittel selv

Kate sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Kate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt avKate har mye å være stolt av
Standard

For meg er en familie de menneskene man lever nærmest med i et hushold. Man har da også litt mer perifer familie som tanter, onkler, kusiner, fettere, besteforeldre etc.
Sønnen min og jeg er selvsagt en familie.

Gammel 12-12-09, 13:58   #26
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hva da med familievernkontoret, er det helt feil av meg å tro at jeg kunne få rådgivning der når min familie, uten mann, fikk problemer?

Nei, og jeg skjønner ikke at du ikke fikk det? Jeg har jobbet på familievernkontor og de/vi tok i mot familier fra 1 til tja 5 i allefall.

Jeg syns alle de som føler seg i familie er familie. : pragmatisk:

Gammel 12-12-09, 14:34   #27
Slettet bruker
Passiv

Standard

Familie er jo de man treffer i kaffebloggen det. Hva i alle dager skulle det ellers være?

Svar med sitat
Gammel 14-12-09, 00:17   #28
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Familie er jo de man treffer i kaffebloggen det. Hva i alle dager skulle det ellers være?

Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 21:56   #29
Ulvefar
I menneskeham

Ulvefar sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
Ulvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt avUlvefar har mye å være stolt av
Standard

Familie er vel i praksis de man føler at man har et spesielt forhold til basert på nært biologisk slektskap og/eller ansvar for hverandre i hverdagen. Litt lengre ute i ansvar og/eller biologi finner vi slekt.

Men i tillegg er det vel et sånt begrep som defineres også ut fra kontekst, og sånn sett er nesten umulig å definere hva "er". Akkurat som "langt" er forskjellig om det gjelder å gå for en toåring eller å kjøre til hytta. Så rigide definisjoner basert på "familie=mor, far og små barn", vel, da får familievernkontor, skoler og bussjåfører heller si at det er det de mener og takke seg selv når det blir åpenbart for alle hva slags idioter de er.

I de fleste tilfelle jeg har vært borti har "familierabatt" betydd "x voksne og y barn under 18 som kommer sammen", som vel er den nærmeste praktiske definisjonen en bilettluke har for "familie".

Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ulvefar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 22:09   #30
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

Da jeg var höygravid, var vi i Berlin i dyrehagen. Der kom alle barn gratis inn. Jeg fikk ikke komme gratis inn selv om jeg hadde barnet i magen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 23:42   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en fin, liten familie. Og så har jeg en stor, vill og gal familie. Og så har jeg jobbefamilien, og så har jeg bloggefamilien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 23:46   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høres ut som enkelte selskap i vår familie - der er det nåværende, ekser, våre barn og deres barn og hvem sine barn (?) i en salig røre. Funker som tusan, heldigvis.

Gammel 18-12-09, 01:13   #33
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg føler ikke at Poden og jeg er en familie i oss selv. Men vi er jo det. En familie er fler enn to i hodet mitt.

Jeg følte det også sånn, veldig lenge. Det hjalp da min venninne som også var alene med ett barn (sånn som meg) var beinhard på at de også var en familie.

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Hva da med familievernkontoret, er det helt feil av meg å tro at jeg kunne få rådgivning der når min familie, uten mann, fikk problemer?

Nei, herregud, Familievernkontoret tar jo i mot til individualsamtaler, så det høres veldig merkelig ut.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 08:08   #34
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg følte det også sånn, veldig lenge. Det hjalp da min venninne som også var alene med ett barn (sånn som meg) var beinhard på at de også var en familie.

Nei, herregud, Familievernkontoret tar jo i mot til individualsamtaler, så det høres veldig merkelig ut.

Mulig jeg traff en sær dame. Men hun var veldig opptatt av forholdet mitt til menn. Hvilken rolle mannen i familen hadde og rådgivning i forhold til dette. Vel nå fantes det ingen mann i voksen forstand, bare tre gutter som ennå var barn. Og da kunne hun dessverre ikke hjelpe meg. Skjønt jeg forklarte at årsaken til at jeg ba dem om hjelp var å få rådgivning i forhold til hvordan jeg skulle få til et forhold mellom barna og faren da de led under at han avviste dem. Men damen var mer opptatt av at jeg skulle få et forhold til faren, fint om vi flyttet sammen igjen. Det ville være bra for barna.

Nå skal det sies at da jeg som ung jente, og med problemer etter å ha avsluttet mitt første samboerskap, dog uten barn, fikk veldig hjelp av familievernkontoret en annen plass i landet der jeg bodde da. Så det er jo forskjellig hvordan folk tenker de kan hjelpe også.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 08:32   #35
Slettet bruker
Passiv

Standard

Haha - jeg ser for meg damen:
Skavvise - hvilken kjempefine wordmal skrevet ut og satt i perm fordi papir tross alt er det tryggeste er det jeg skal ta frem tro? Mor, far og ett barn, mor, far og to barn, mor, far og tre eller flere barn eller de jeg er så stolt av å ha vært nyskapende og lage: Mor, mor og barn eller far, far og barn?

Så kommer du og har ikke en mal som passer. Hun måtte antagelig ta valium den kvelden.

Svar med sitat
Gammel 18-12-09, 08:47   #36
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min mann mente at i hans hode var ikke han og jeg en familie. Vi var to voksne mennesker, ja, men en familie måtte ha MER enn to, altså minst tre. Han myket litt opp og sa at det var forsåvidt greit nok om den tredje hadde fire ben også. Altså, meg og min elskede, ingen familie. Meg og min elskede og en katt/hund, vips, en familie.

Nå fikk vi en sønn før vi fikk noe firbent familiemedlem da, og NÅ anser han oss i alle fall som en familie.

I mitt hode har jeg flere familier. Min nåværende familie, meg min mann og vår sønn (og ingen dyr..) og min opprinnelige familie, mine foreldre, meg og min bror. Og muligens min opprinnelige, utvidede familie? Meg, min mann, vår sønn, mine foreldre, min bror, hans forlovede, og etterhvert babyen de venter? Også har jeg en svigerfamilie (der er det med litt av hvert av nye partnere og halvsøsken og slitt sånn ekstra greier også, flotters det) Også har vi slekta, mine besteforeldre, tanter, onkler og søskenbarn. Ja, også er jeg litt del av "slekta" på mannens side også... Jadda, da blir det mange.

Men jeg forventer ikke familierabatt i forbindelse med alle disse altså, det er vel bare for min nåværende familie. Eventuelle særkullsbarn ville jeg regnet inn i det familiebegrepet, men slike har vi ikke. Og ja, aleneforeldre med barn er da også familie, i mitt hode. (dog, ifølge min mann må man vel da enten ha to barn, eller en hund/katt...)

Gammel 18-12-09, 09:04   #37
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Haha - jeg ser for meg damen:
Skavvise - hvilken kjempefine wordmal skrevet ut og satt i perm fordi papir tross alt er det tryggeste er det jeg skal ta frem tro? Mor, far og ett barn, mor, far og to barn, mor, far og tre eller flere barn eller de jeg er så stolt av å ha vært nyskapende og lage: Mor, mor og barn eller far, far og barn?

Så kommer du og har ikke en mal som passer. Hun måtte antagelig ta valium den kvelden.

Hehe...det har jeg aldri tenkt på. Kanskje jeg ødela noen illusjoner.. Plutselig er den en ny familie setting der...mor og tre barn.......

Men tror ikke hun er den eneste som tenker sånn...for å ta min egen familie.... :-)... Vi har min eldste bror og familien, min mellombror og familien, min lillebror og familien...og så har vi Perhonen og alle gutta.....

(så det sjø da noen jeg kjenner skrev julekort..til sånn og sånn med familie...osv....og så til perhonen og gutta. )

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:42.